Vankilatuomioita vain lisää... ja maailma pelastuu!
Nimimerkki Kris-titityy havainnollistaa loistavasti, mikä on hänen käsityksensä paratiisista: hän riekkuu riemusta, kun joku entistä tyttöystäväänsä ahdistellut kaveri on joutunut tuomituksi - sinänsä perustellulla syyllä, koska hän oli tosiaan syyllistynyt vapaudenriistoon ja ahdisteluun - ja antaa ymmärtää, että taivasten valtakunta tuodaan maan päälle tällä tavalla, jakelemalla ihmisille lisää ja lisää vankeustuomioita. Kun muistetaan, että Kristus naulittiin ristille kahden ryövärin väliin, täytyy ihan oikeasti ihmetellä, millä eväillä itseään kehtaa väittää kristityksi henkilö, joka on näin pilkallisen piittaamaton uskontonsa perusideasta. Mutta tuostahan Saatanan tunnistaa - se pentele rienaa aina mahdollisimman riettaasti, eikä häpeä esiintyä itse äänekkäästi kristittynä.
Että vankilatuomioilla saataisiin taivas maan päälle. Onhan tuota jo tuolla itänaapurissa yritetty, ja samoin esimerkiksi Iranissa. Eipä tainnut onnistua.
Silloin kun itse olin 80-luvulla idealistinen nuori Suomen Kristillisen Ylioppilasliiton jäsen, uskoin, että kirkosta saataisiin vielä oikea moraalinen - siis ei moralistinen - instituutio tähän maahan juuri minunlaisteni ihmisoikeus-, kehitysmaa-, aseistakieltäytymis- ym. asioista kiinnostuneiden nuorten ihmisten voimin. Kuvittelin ihan tosissani, että pölhöoikeistolaisen autoritaarisuuden viikunanlehtenä toimiva "kristillisyys" oli kuolemassa sukupuuttoon, koska uusi sukupolvi kuitenkin ajattelee toisella tavalla. Tietenkin ymmärsin vanhoja ihmisiä, jotka nyt suhtautuivat kaikkiin minua kiinnostaviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin kimputtavan torjuvasti - tiesinhän isovanhempieni kasvattamana, että arvojen ja elämän muutos oli ollut liian nopea, jotta vanhat ihmiset olisivat ehtineet kyytiin mukaan, joten oman aikansa kriteerein fiksut ja vapaamieliset ihmiset - esimerkiksi isoisäni, joka 30-luvulla oli maalaisliiton rivikansanedustajana ja Artturi Leinosen linjan kannattajana laskenut rohkeaa leikkiä lapuanliikkeen kustannuksella - saattoivat 1970-luvun ilmapiirissä näyttääa äärioikeistolaisilta ja vanhoillisilta. Lukiosta tiesin, että ne kovat rahaa palvovat kokoomuslaiset sun muut natsit eivät minun sukupolvessani enää vaivautuneet teeskentelemään kristittyä. Niinpä oikeiston ja uskonnon pesäero oli väistämättä edessä. Niin minä kuvittelin.
Joku voi sanoa, että kuvittelin liikoja, että kristinusko on väistämättä oikeistolaista ja että on itsepetosta ajatella, että toisinkin voisi olla. Ehkä, mutta minäkin sain isovanhemmiltani sellaiset aikansa valtakulttuurin mukaisesti kristinuskoon pitäytyneiden liberaalien porvarillisten demokraattien arvot, joiden turvin saatoin sitten aikuisiällä kehitellä oman versioni nykyiselle keskiluokalle niin tyypillisestä vapaamielisestä vasemmistolaisuudesta. (Isoisän maalaisliitossa ja sittemmin liberaalipuolueessa edustama sivistyneistö- ja kansanvalistusliberalismihan loppujen lopuksi oli oman aikansa vastine nykyiselle vihertävälle vasemmistolaisuudelle - valistuneen keskiluokan poliittinen peruskonfiguraatio.) Kuvittelin, että pölhöjen oikeistokristittyjen lapset pystyisivät samalla tavalla erottamaan toisistaan kristinuskon ikuisen sanoman (joka ei mielestäni todellakaan ole mitenkään itsestään selvästi oikeistolainen, vaan omalla tavallaan hyvinkin radikaali) ja vanhempien poliittisen juoksuhaudan (johon vanhemmat olivat nopean yhteiskunnallisen muutoksen ahdistamina ajautuneet). Kuvittelin väärin. Tosiasiassa kävi niin, että tämän maailman kris-titityyt omaksuivat vain sen kuoren - sen äärioikeistolaisen hysterian - ja heittivät kristinuskon ydinmehun menemään. Niinpä tyypillinen kristitty, ainakin yleisissä mielikuvissa, on Kris-titityy: moraalisesti kehittymätön, valheellinen ja sadistisella tavalla taantumuksellinen luonnehäiriöinen, täysin soveltumaton vanhemmaksi, mutta yhtä innokas täyttämään maailman kaltaisillaan rikkinäisillä äänilevyillä. Näiden äänilevyjen särinään verrattuna meidän ykyläisten ääni ei kauas kuulu, ei kirkossa eikä yhteiskunnassa.
Kris-titityy sanoo olevansa puoliksi lestadiolainen. Alan olla sillä kannalla, etten enää yritä etsiä lestadiolaisuudesta mitään arvostettavaa. Muistan joskus olleeni kuuntelemassa erästä pohjoisessa toiminutta kirkkoherraa, joka ei itse ollut lestadiolainen, mutta joka oli naimisissa lestadiolaissyntyisen naisen kanssa ja jonka hyvin omintakeinen musta huumori iski meikäläiseen kuin miljoona volttia. Hän kyllä parhaansa mukaan koetti nähdä lestadiolaisuudessa arvostettavia piirteitä, mutta päätyi luonnehtimaan sitä epiteetillä Pohjolan islam ja totesi sen pahimmillaan antavan ihmiselle selkärangan sijasta kitiinikuoren. Itsenäisen moraalisen toimijan sijasta se tekee ihmisestä täysin riippuvaisen uskonnollisen yhteisön kontrollista, ja kun hän joutuu sen ulkopuolelle, hän valuu heti synnin pohjimmaiseen alhoon. Tätähän on Leo Hartvaara oivallisesti kuvannut hellyttävän kömpelösti kirjoitetussa (itse asiassa se olisi kaivannut vain osaavaa toimittajaa, niin siitä olisi tullut hyvä kirja), mutta asiasisällöltään ja ajatukseltaan tavattoman kiintoisassa romaanissaan Suden uhrit - sinänsä hyvää tarkoittavan, sympaattisen ja miellyttävän saarnaajan kotoaan murrosiässä karannut tytär palaa kotiin rattijuoppona pornomallina, ja lukijan on vaikea välttää ajatusta, että lestadiolaisella lapsella ei kerta kaikkiaan ole muita malleja elämälleen kuin uskossa (ja yhteisön kontrollin alla) pysyminen tai sitten viinaan, huonosti harkittuun seksiin ja muuhun saastaan valuminen - kolmatta vaihtoehtoa, kultaista keskitietä eli itsenäisen moraalisen toimijan mallia ei tarjota.
PS. Tavalliseen tapaansa Kris-titityy alkoi syytellä minua kristinuskon politisoinnista ja saarnata jotain nykytilanteessa täysin irrelevanttia potaskaa "työväenliikkeestä" (mikä 'ttu se on?). Milleköhän vuosituhannelle se on jäänyt elämään?
PPS. Tommipommi miettii, onko Kris-titityy sama henkilö kuin Lumi Adela: ainakin lattean taantumuksellinen, tekokristillinen valmisvaatemaailmankatsomus ja rauhoittavien nappaaminen sopisivat kuvaan. Tuskinpa kuitenkaan näin on. Mielipuolten nuorten naisten armoilla oltuani katsoin aikoinani tarpeelliseksi tutustua luonnehäiriön oireisiin mahdollisimman perusteellisesti - löytyyhän netistäkin kirja Naamiona terve mieli, joka käsittelee luonnehäiriötä kristillisestä näkökulmasta - ja yksi luonnehäiriöisten ongelmista on, että he eivät tule psykiatrille hakemaan apua luonnehäiriöön, vaan depressioon. Kun ilmeisesti monet luonnehäiriöiset naiset naamioivat luonnehäiriönsä uskonnoksi (merkittävä ongelma on, että monissa uskonnollisissa yhteisöissä selvästi psykoottinen käyttäytyminen on tietyissä rajoissa normaalia), ei ole mikään ihme, että tällaiset naiset joutuvat lopulta hakemaan apua nimenomaan depressioon. Tosin Kris-titityyllä kyse näyttäisi depression lisäksi olleen myös ihan akuutista psykoosista. Hänellä näkyy elämä olevan yleisesti ottaen todella pahasti päin ns. petolinnun peräaukkoa, mutta niinpä vain kehtaa jakaa moraaliopetusta kaikille muille. Olisikohan tuollainen suuruudenhulluus yksi psykoottinen oire?
PPPS.Tiedemieskin on lukenut Titityy-Krissen nimeltä mainitsematonta blogia, johon en linkitä. Hän suosittelee minulle muslimiksi kääntymistä, ja kieltämättä Titityy onkin hyvää mainosta islamille (tosin Titityy on hyvää mainosta käytännöllisesti katsoen mille tahansa muulle uskonnolle paitsi omalleen, jopa kaikenkarvaiset ihmisuhreja vaativat Quetzalcoatlit, Huitzilopochtlit ja Tlalocit alkavat näyttää varteenotettavilta vaihtoehdoilta):
Luin taannoin Koraania, jossa viitataan myös kristittyihin. Yllätyin, että siellä heitä ei suinkaan tuomita helvetin tai muun vastaavan pätsin kärsimyksiin, vaan todetaan niiden olevan ihan mukavaa sakkia, kunhan noudattavat kirjansa ohjeita. Samaa sanotaan muuten myös juutalaisista.
Kilpailevan teoksenkin joskus nuorempana lukeneena vertailin näiden kahden sanomaa toisiinsa ja olin hieman hämmentynyt. Takapajuisina, joustamattomina ja ehdottomina pidettyjen muslimien opus on kaikesta huolimatta kuitenkin koherentimpi, inspiroituneempi ja ennenkaikkea suvaitsevaisempi teos kuin lapsenmurhaan, misogyniaan ja etnisiin puhdistuksiin keskittyvä Raamattu.
Tätä taustaa vasten minua ei yhtään ihmetytä Panun voivotteleva suhtautuminen kristillisiin "veljiinsä". Jos pitää joku pöljä metafysiikka valita, niin kehotan kääntymään yhden ainoan, armollisen jumalan puoleen. Allahin orjuus on suloista kantaa, sanotaan.
Mitäpä tässä muuta sitten osaa sanoa kuin kunnia Jumalalle, maailman herralle, armeliaalle armahtajalle, tuomiopäivän ruhtinaalle. Sinua me palvomme, sinua me huudamme avuksi. Johdata meidät oikealle tielle - ei niiden tielle, joiden päälle sinun vihasi lankeaa ja jotka vaeltavat eksyksissä.