2003-11-08

Tiedät bloganneesi liikaa, kun...


Kokkarisen Ilkan poistuttua keskuudestamme vähin äänin ja hienostuneen eleettömästi kävin hänen blogissaan pitämässä hiljaisen hetken edesmenneen mestarin muistolle. Tulin siinä vilkaisseeksi hänen julkaisujensa nimiä, ja aivan oikein: luulin, että kirjan nimi oli Tekoäly, laskettavuus ja blogiikka. Minun piti lukea se pariin kolmeen otteeseen varmistuakseni, ettei siinä ollutkaan b:tä.

2003-11-07

Mitvitille, osa 2


Mitvit tuntuu ihan oikeasti säikähtäneen äskeisestä ärähdyksestäni heikä-YTM:n suuntaan. Tällaisella hetkellä aina katselen hämmästyneenä ympärilleni ja ihmettelen, olenko minä oikeasti näin pelottava. Tulee mieleen juuri Mayon kreivikunnan iiriksi uudestaan lukemani kansansatu Ridire an Gháire Dhuibh. jonka päähenkilö saapuu rakennukselle töitä pyytämään ja hämmästyy, miksi kaikki työmiehet juoksevat häntä kauhuissaan karkuun. Syynä on se pieni sivuseikka, että hän on muutamia metrejä tavallista duunaria kookkaampi, koska äiti on rintaruokkinut häntä 20-vuotiaaksi asti. Tehän tiedätte nuo irlantilaiset äidit. (Ihmetteleekö siellä joku vielä, minkä vuoksi minä pidän iirinkielisestä kansanrunoudesta? Kyllä vain, kaikki ne tarinat ovat juuri näin hulvattomia.) Nyt minun täytynee pyytää Mitvitiä laskeutumaan alas sieltä puusta, niin että voidaan puhua kuten ATM YTM:lle. En minä ole yhtään vihainen enkä vaarallisella päällä. Huomaa, etten ole sanonut sanaakaan kenenkään fasistisesta pahuudesta enkä armottomasta, sieluttomasta vihollisesta, jota vastaan on Jumalan nimessä kamikazena taisteltava, tai miten se tavanomainen saarna nyt taas menikään. (Saakeli, kun piti ottaa käyttöön tämä Netscape. Blogger protestoi kummallisesti Netscapen käyttäjiä vastaan tarjoamalla täysin erilaista käyttöliittymää kuin Explorerin ja Mozillan käyttäjille. Mistähän tästä Åbo Akademin koneelta muuten löytää Mozillan? Joo, tiedetään, kyllä Datacentralen on siitä jonkin ohjeen antanut, minä vain olen tavalliseen tapaan hukannut sen jonnekin.)

Mutta katsotaan nyt mitä Mitvit kirjoittaa:

Minä en yritä riistää keneltäkään subjektiivisia kokemuksia. Enkä yritä
väittää, etteivätkö kokemukset voisi olla juuri tuollaisia - tässä suhteessa
varmasti olemme eläneet erilaisen elämän. Siitä huolimatta minusta
ihmiset, joiden mielestä parisuhde on taloudellinen ja seksuaalinen
sopimus, jonka tarkoituksena on varmistaa riittävä
rahan/tavaroiden/pillun/munan saanti, ovat mottiotsia - isolla Moolla. Siitä
huolimatta minusta ihmiset, joiden mielestä ihmissuhteissa väistämättä
aina on uhreja ja saalistajia, vapisevia onkia ja tossuttajia - syyllisiä jotka
ovat aina ulkopuolella, "muita", ovat parkumatteja - jättiläismäisellä Paalla.

Minä saatan ehkä suhtautua tämän maailman letkuapinoihin ja erektuksiin liian empaattisesti. Kuitenkin olen sitä mieltä, että mottiotsa- ja parkumattiasenne ei nykyisellään enää johdu jostain (myötäsyntyisestä?) sovinismista, provinsialismista tai muusta äärioikeistolaisuudesta. Rohkenen olettaa, että kaikki minun ikäpolveni ja siitä vähän nuoremmat miehet - myös muut kuin akateemiset - ovat kasvaneet sellaisessa yhteiskunnallisessa ilmapiirissä, jossa se paljon puhuttu feministinen diskurssi (muuten, en kai minä pannut liikkeelle tuota sanahirviötä interblogistinen diskurssi? hyi hitto, ja se kun oli tarkoitettu lähinnä huonoksi vitsiksi) on oikeasti ollut pitkälti hegemonisessa, vallitsevassa asemassa.

Letkuapinat ja ihmissuhdehenkat eivät todellakaan ole provinsiaalisia pölvästejä, jotka eivät tietäisi paremmasta. Lähden siitä, että heidän asenteensa on omaksuttu nimenomaan epätoivoisena protestina sille, miten huonosti todellisten olemassaolevien naisten käyttäytyminen ja kulttuuri vastaavat Naisesta populäärifeministisissä taide- ja kulttuuriluomissa maalailtua ihannekuvaa. Kun osoittautuu, että naisten oma propaganda ei vastaa ollenkaan todellisuutta, mitä muuta voi tehdä kuin paeta kyynisyyteen ja katkeruuteen? Jos "poliittisesti korrektia" on nyökytellä päätään jokaiselle vitunkantotelineelle, joka käyttäytyy ala-arvoisesti ja vaatii silti prinsessan kohtelua sekä poseeraa itsensä uhriksi saadakseen etuoikeuksia (Tuomas Nevanlinna), ja jos ns. poliittisesti korrektin, edistyksellisen intellektuellimaailman puitteissa on täysin mahdotonta suuttua kellekään naispuoliselle ihmiselle, miten huonosti hän sitten käyttäytyisikin ja jos ei ole ns. vasemmistoliberaalin maailman sisällä hyväksyttävää tapaa arvostella naisten kollektiivista, homososiaalista ääliökulttuuria sillä tavalla kuin feministit jo maailman sivu ovat arvostelleet miesten kollektiivista, homososiaalista ääliökulttuuria, niin mitä muuta jää kuin kyyniseksi naisvihaajaksi ryhtyminen - varsinkin jos "naisten kollektiivisena äänenä" esiintyvät henkilöt, kuten joku Birdy, niin ilmeisesti edustavat samanlaista dialogiin kykenemätöntä tuhoavaa fanatismia kuin pahin kaljuksiajeltu skiniretku? En minä eikä luultavasti kukaan muukaan meistä ole alun perin nähnyt parisuhteita rahanhimoisten ämmyröiden miehille virittäminä ansoina. Mutta kun naiset - ja tällä tarkoitan nimenomaan niitä lahjakkaita ja monipuolisesti fiksuja naisia, joiden sänkyihin veli Mitvit jollain voodoolla tai kabbalalla on itsensä junaillut - käytännössä itse käyttäytyvät tavalla, joka tuntuu osoittavan Jumalan totuudeksi ilkeämielisimmän ja itseparodisimmin sovinistisen naiskuvan, niin voiko meiltä kohtuudella odottaa, että ikuisuuksiin saakka voisimme torjua kiusauksen ja olla uskomatta siihen naiskuvaan? Jos tästä naiskuvasta oleellisesti poikkeavat, yksilölliset naiset ovat oikeasti niin harvassa?

Naisten paijaaminen ja feministimyönteisyys miehillä ei todellakaan ole mitään vastakulttuuria, ei ole koskaan ollutkaan. Kuten Erno Paasilinna sanoi: Naisasiaa tukeva mies vaikuttaa modernilta. Mallina on ritari keskiajan pimennosta. Todellisuudessa jopa äärioikeistolaiset rasistit ja uusnatsit ovat nykyään profeministimiehiä ja markkinoivat itseään naisille sellaisina - ota nainen minut, minä olen tasa-arvoinen pohjolan mies, olen kiltti sinulle enkä lyö niinkuin nuo ulkomaankumihuulimutakuonomuslimit. (Jollette usko, että skinien vallitseva naiseniskudiskurssi on juuri tällainen, googlettakaa. Sitä paitsi minulla tosiaan oli yhteen aikaan seinänaapurina rasistinen, juoppo skininretale, joka oli täysin kuukasvoisen tyttöystävänsä jalan alla ja vakuutti tälle itkien ja kiroillen rakkauttaan vähän väliä. Jos kaikki vitut ja saatanat suodatettiin pois pojan puheesta niin korkein esiintymisfrekvenssi niissä jeremiadeissa oli kyllä sanalla rakkaus ja sen eri johdannaisilla. Vai ei muka suomalainen mies osaa puhua tunteistaan?)

En ikinä tullut sen skininretkun kanssa toimeen muuten, koska kyllähän minua vitutti tuollainen rasistiääliö. Mutta minun oli hyvin, hyvin paljon helpompi samastua tyttöystävältään hyväksyntää ja rakkautta itkusilmin kerjäävään skininretaleeseenkin kuin jonkun Birdyn ylimieliseen ja pilkkaavaan kyynisyyteen. Gospel-lauluntekijöistä rehellisin, Jouko Mäki-Lohiluoma, lauloi nuoruusvuosinani (silloin minulla oli kova ateistivaihe päällä, mutta Mäki-Lohiluoma puhutteli minuakin taiteellaan) siitä, kuinka "Jeesus tuli vastaan" ensin herttaisen pikkupojan hahmossa, sitten kauniin nuoren naisen (tässä kohdassa Joken rakkaus Jumalaan saa melkoisen aistillisia muotoja, kun Jeesus tuli vastaan Beavers-farkuissaan, rinnat sekä peppu oli parhaat päällä maan). Jokke tunnistaa Jeesuksen sekä herttaisessa pikkupojassa että kiihottavassa farkkumisussa ja hymyilee molemmille lämpimästi, mutta sitten sävelmä muuttuu molliin ja Jeesus tulee vastaan lakki kourassaan, pulloaan häpeilevänä ATM-pultsarina; ja silloin häntä tuntenut mä en, ohi kuljin vaieten, kun Jeesus tuli vastaan lakki kourassaan. Jeesus - ja jos ette ole uskonnollisia, koettakaa edes ottaa Jeesus metaforan kannalta - on kyllä tunnistettavissa itkien hyväksyntää rukoilevassa skinheadinretaleessa, mutta ei tämän maailman tiramisujen ja birdy-sturmbannführereiden hyytävän kylmässä pilkassa ATM-miehiä kohtaan.

Olen edelleenkin sitä mieltä, että nuo skinit, jotka suureen ääneen julistavat arvostavansa naisia, tuovat minulle elävästi mieleen sen kolmivuotiaan juutalaistytön, joka keskitysleirillä näytti SS-miehille käsiään, koska uskoi kaikkien juutalaisten lailla, että kaasukammioon ei joudu, jos voi tehdä työtä - sen takia portilla luki Arbeit macht frei. Kyse oli tietenkin vain valhepropagandasta, jolla natsit tekivät vankinsa säyseiksi, saivat nämä astumaan kiltisti härkävaunuun ja marssimaan teuraaksi. Aivan vastaavasti pehmomies- ja profeminismihölötys on pelkkää propagandaa, jolla meidät, ATM:t, hämätään kuten se juutalaistyttö astumaan kaasukammioon, jonka myrkkyhanaa kääntelee neiti Hackenholtina itse Gruppenführer Birdy tai joku hänen pikku untersturmführereistään. Keskitysleiriltä pelastuvat vain kapot, siis YTM:t, jotka onnistuvat hiffaamaan leirin todelliset säännöt. Samaa ei voi sanoa meistä kaniineista, siteeratakseni Solzhenitsyniä.

Mitä sitten tulee siihen, ettemme muka osaisi nähdä syytä omassa itsessämme: minulle oli suuri oivallus ja neronleimaus, kun lopulta opin näkemään hieman syytä naisissakin. Koko ohjelmointini, akkavallan hallitsemasta kodista murrosiässä omaksuttuihin "edistyksellisiin" "älykkökliseisiin", esti minua tekemästä tätä itsestään selvältä vaikuttavaa johtopäätöstä. Se, että opin vaihteeksi syyttämään itseni sijasta naisiakin, oli minulle pako keskitysleiriltä, vapautus ikeestä, emansipaatio maaorjuudesta. Ja menen empatiassani ja solidaarisuudessani niin pitkälle, että sanon: samanlainen vapautus se varmasti on ollut myös tämän maailman letkuapinoille ja ihmissuhdehenkoille. Me emme enää anna naisten Gestapon viedä itseämme vastustelematta kaasuun. Ei enää Dona dona, vaan Jollei näin, niin miten sitten, ja jos ei nyt, niin milloin?*)

En edes usko, että tässä erektuslaisuudessa on pohjimmiltaan kyse naisten kollektiivisesta syyllistämisestä sukupuolena. Pikemminkin pohjalla on - niin minulla kuin meillä muillakin mottiotsilla - syvä elementäärinen järkytys ja kauhistus siitä, miten säälimättömän epähumaani ja julma - sanoisinpa jopa: fasistinen - parisuhdemaailma on. Olemme saapuneet parisuhdemaailmaan vakaana aikomuksenamme olla hyviä, humaaneja, lämpimiä ja rakastavia miehiä. Mutta keskitysleirissä on vangin paha ruveta hyväksi jeesukseksi. Lihamarkkinat kerta kaikkiaan pakottavat pahaksi. Ja se, että ei voi olla hyvä, vaikka haluaisi, on oikeasti hyvin tuskallinen, omakuvaa murentava kokemus: maailma on sellainen, ettei se salli meidän elää oman moraalimme mukaan.

*)Selitys: Dona, dona eli Dos Kelbl on laulu, jonka Jitzchak Katzenelson kirjoitti vähän ennen päätymistään kaasukammioon: se kertoo vasikasta, jota maanviljelijä vie teuraaksi. Jollei näin, niin miten sitten, ja jos ei nyt, niin milloin taas on kertosäe laulussa, jota juutalaiset partisaanit laulavat Primo Levin romaanissa Si non ora quando, Jos ei nyt, niin milloin.

Muuten, tietäisiköhän Vera I., mistä voisi saada Chava Albersteinia CD:llä?

Risteard Ó Glaisne 1927-2003


Risteard Ó Glaisne, den produktive biografiförfattaren på iriska, är död. Han förefaller ha gett ut minst en bok om året sedan sextiotalet. Biografier handlade bland annat om Conor Cruise O'Brien, Pádraig Ó Fiannachta och Cosslett Ó Cuinn. Dessutom skildrade han nyligen det protestantiska bidraget till Irlands gaeliska kultur i boken De bhunadh Protastúnach. Han var själv av metodistisk trosbekännelse och verkade som lekmannapredikant, ofta nog på ekumeniska evenemang. Att vara protestant som behärskade iriska språket bättre än mången katolik var han stolt över. I allmänhet ansåg han att språkrörelsen borde återgå till sina rötter och medvetet satsa på att förena och sammanföra katoliker och protestanter i sina aktiviteter.

David Trimble agus Gaeilge Chúige Uladh


Tharla nach bhfuil ionam ach falsóir gan mhaith ar na saoltaibh seo nach mbacann le haon rud fónta a dhéanamh ar mhaithe leis an Ghaeilge, cha dtáinig mé ach inniu ar an qhuiz atá mo sheanchara Ciarán Ó Duibhin ag cur ar fáil do lucht na Gaeilge le fáil amach cá mhéad acu a chleachtanns Gaeilge Chúige Uladh dáiríribh. Is é an spreagadh a chuir i gceann na hoibre seo é ná an ráiteas a tháinig ó David Trimble le déanaí, go rabh muintir Bhaile Átha Cliath ag déanamh leithcheal ar na hUltaigh fríd Ghaeilge lár Éireann, cibé is brí le sin, a chur chun cinn. Is mór an t-ábhar gáirí domh a fheiceáil go dteachaidh an tsíorchasaoid Ultach sin a fhad le cinnire na nAontachtóirí anois!

2003-11-06

Oidhirp


PERSOONALLISUUSTYYPPISI

ISTP (Introvertti-Havaitsija-Ajattelija-Spontaani)

Kuuluisia ISTP-luonteita:

Charles Bronson

Tom Cruise

James Dean

Clint Eastwood

Ernest Hemingway

Burt Reynolds

Keith Richards

Frank Zappa

Ensialkuun ISTP voi vaikuttaa vaikeaselkoiselta ja arvoitukselliselta persoonalta. Hän ei päästä ihmisiä helposti lähelleen, ei kerro ajatuksiaan, vaan vaikenee ja tarkkailee muita. Tämä vaikeneminen johtuu siitä, että ISTP on tarkka henkilökohtaisen vapaudensa suhteen. Hän ikäänkuin puolustaa omaa, henkilökohtaista aluettaan, koska haluaa säilyttää pään sisäisen vapautensa ajatella omia asioita.

ISTP ei puhu paljon, mutta on mestari lyhyissä lohkaisuissaan ja viljelee mustaa huumoria tilanteissa, jotka voivat loukata jotakuta. Enimmäkseen hän ilmaisee itseään elein ja ilmein, jotka nekin ovat yhtä hienovaraisia kuin persoona itse. Ulkopuolisten on turha yrittää saada ISTP:tä avautumaan, pikemminkin he toivovat samanlaista, väljää kohtelua kuin itse viestittävät.

Koulussa ISTP inhoaa abstrakteja oppiaineita ja ulkoaoppimista. Parhaimmillaan hän on teknisillä aloilla, sillä yleensä hän hallitsee konkreettiset työkalut. Hän voi olla hyvä myös insinöörinä tai palomiehenä, sillä ISTP on kiinnostunut vauhdista ja vaaran viehätyksestä. Harrastuksiin saattaa valikoitua mm. rallliautoilua, moottoripyöräilyä, sukellusta tai muita urheilulajeja.

2 % testiin vastanneista kuuluu samaan ryhmään kuin sinä.


Kaikki muu kyllä täsmää, mutta en todellakaan inhoa abstrakteja oppiaineita, ja kielten osaaja joutuu totta vie oppimaan ulkoa paljon - itse asiassa minusta tuli monikielinen nimenomaan siten, että opin oppimaan ulkoa. Tekniset alat? Konkreettiset työkalut?? Vauhti tai vaaran viehätys? Hohoo! Ralliautoilu, moottoripyöräily ja muu hurjastelu on luonteelleni niin vierasta kuin mikään voi olla.

Tuo sana oidhirp muuten on skottigaelia ja tarkoittaa testiä. Se on yksi harvoja sillä kielellä osaamiani sanoja, ja pidän siitä, koska se näyttää siltä kuin se voitaisiin ääntää örp. Iiriksi testi on triail, tástáil, turgnamh, teist.

Tervetuloa helvettiin

Goths
Circle I Limbo

Rednecks
Circle II Whirling in a Dark & Stormy Wind

PETA Members
Circle III Mud, Rain, Cold, Hail & Snow

Militant Vegans
Circle IV Rolling Weights

Republicans
Circle V Stuck in Mud, Mangled

River Styx

General asshats, George Bush
Circle VI Buried for Eternity

River Phlegyas

Creationists, NRA Members, Osama bin Laden, Scientologists
Circle VII Burning Sands

Saddam Hussein, Noisy Finnish Patriots
Circle IIX Immersed in Excrement

Militant Feminists, Uday Hussein, NAMBLA Members, Libertarians, Objectivists
Circle IX Frozen in Ice

Design your own hell


Huomatkaa, että feministit kuuluvat mielestäni samaan paikkaan lastenraiskaajien ja Saddam Husseinin känni- ja kokaiinipäissään mielivaltaisesti nuoria naisia hyväksikäyttäneen humupojan kanssa.

Via Schizo-Janne.

Jumankeppastiinakaroliina!


Tommi Perkola kirjoittaa blogissaan pitävänsä Pulttiboisia hauskana viihdeohjelmana. Pulttiboisia?! Hyrsänjeebo! Hei, tuo on trollausta. Provokaatiota. Hehee, hyvä vedätys, Tommi. Sekunnin murto-osan melkein uskoin.

Muuten olen sitä mieltä, että hyrsänjeebo ja jumankeppastiinakaroliina ovat hyviä ilmauksia, joiden käyttöä on voimakkaasti lisättävä. Merkitkää tiedoksi.

Mitvitille


Mitvit kirjoitti taannoin vastalauseeksi meille blogosfäärin parkumateille ja mottiotsille seuraavaa:

Minä en jumalauta lakkaa ihmettelemästä, minkälaisessa maailmassa blogoslaavimiehet elävät ja minkälaisia naisia tässä rinnakkaistodellisuudessa elää. Aivan kuin miehet olisivat apinoita, joita voi vetää letkusta minne tahansa, mihin naispaholaisen oikku osoittaa:

"Kun mies ja nainen ajautuvat suhteeseen, on nainen pian vietelty tyttöraasu. Miestä haukutaan heittiöksi, joka asettaa vieheitä aroille lahnoille. On selvästi uhri ja saalistaja, vaikka jokainen tietää, kuinka tapahtumat oikeasti etenee ja kenen onki vapisee. Siitä vain ei ole seksikästä puhua. Oli miten oli, miehestä tulee altavastaaja, jonka on alituiseen perusteltava toimintaansa naiselle. Jos tähän ei pysty, on tuloksena poljento, jossa tossua ei säästellä".

En voi kuin olla pahoillani jos kokemukset kanssaihmisistä ovat tuollaisia.


Ole sitten pahoillasi. Tuollaisia ne juuri ovat. Suunnilleen paras suhdeyritelmä, joka minulla on ollut, oli sellaisen neidon kanssa, joka antoi armosta, kun olin ihastunut häneen. Hän oli yliopistoihminen, mutta ei erityisesti intellektuellin oloinen, ja pitkän päälle meillä ei sitten ollutkaan riittävästi yhteistä - juttu yksinkertaisesti kuivui kokoon.

Silloin kun jonkun kanssa oikeasti ei ole ollut tarpeeksi paljon yhteisiä kiinnostuksen kohteita, on tavallisesti päädytty sänkyyn, oltu sukupuoliyhteydessä, välitetty ja otettu vastuuta. Asia on sitten kylmennyt omaan tahtiinsa ilman riitoja. Silloin kun vakavan suhteen mahdollisuus on väikkynyt ilmassa, yhteistä on ollut ja rakkauskin on nostanut päätään, juttu on päättynyt aina ennen ensimmäistä sukupuoliyhdyntää siihen, että naisosapuoli on joko löytänyt toisen tai hysteerisen raivon vallassa vakuutellut, miten erilaisia me olemme.

Ei se pillun puute mutta se rakkauden puute. Nyt kyllä kelpaisi pillukin, paitsi että jos hommassa ei ole vähintään ihastusta ja välittämistä mukana, niin se vehje ei välttämättä nouse, kun moinen ulostamiseen verrattava ruumiillinen toimitus tuntuu jo etukäteen nöyryyttävältä ja vastenmieliseltä. Mutta joo, kuten nimimerkki Unohdus totesi analyysissaan blogosfäärin ylimmäisen miesvihaajan ja antisemiitin ajattelusta: jos inut seksiä, olet tunteeton mottiotsa, jos haluat rakkautta, olet epämiehekäs parkumatti.

Jos Mitvit itse on päässyt jonkun mainostamansa sorttisen älykkään ja empaattisen naisen kanssa sänkyyn ja aamiaispöytään useammin kuin kerran, onnittelen: olet ilmeisesti ylemmän tasoin mies, ja sellainen ei todellakaan voi käsittää meidän ATMien - nörttineutrien kuten sturmbannführer Häpüli sanoi - elämän "rinnakkaistodellisuutta".

Zbyszekillä on asiaa


Kun olin pikkupoika, Amerikan presidentillä oli turvallisuusneuvonantaja nimeltä Zbigniew Brzezinski. Olin tästä sydänjuuriani myöten loukkaantunut, koska minusta ihminen ei voinut yhtaikaa olla etunimeltään Zbigniew ja sukunimeltään Brzezinski. Siksi kai sitten opettelin puolaa: halusin ottaa selvää, millä lailla puhuvat ja elävät sellaiset ihmiset, joiden etunimi voi olla Zbigniew ja sukunimi Brzezinski.

No, mitäs siitä. Mutta nyt Brzezinskin Zbyszekillä - Zbigniewin lempinimimuoto on Zbyszek - on asiallista asiaa, joka kannattaa lukea.

Miehiä ja juutalaisia vihaava Birdy on taas kirjoittanut jotain joutavanpäiväistä. Kehuu vielä liittyneensä Amnestyyn - ällöttävää tekopyhyyttä, mutta mitäpä muuta häneltä voisi odottaakaan. Hänen kirjallinen makunsa näkyy riittävän juuri ja juuri Arturo Pérez-Reverteen, mikä kuulostaa siltä kuin jos joku ylistäisi Taavi Soininvaaran kirjallisia ansioita. Ei siinä mitään, luen minäkin Pérez-Reverteä oppiakseni espanjaa, mutta jos haluatte lukea viihteen sijasta oikeaa kirjallisuutta, kehottaisin mieluummin pitäytymään Borgesissa.

Kokeilkaa kuitenkin Birdyn sijasta jotain rehellisemmin fasistisia ja rasistisia sivuja, niistä saa vähemmän haavoja sielulleen. Itsekäs, korkeasti palkattu äärioikeistolainen, joka esiintyy maailman murhetta harteillaan kantavana idealistina, on huomattavasti inhottavampi ilmiö kuin rehellisen hölmö alaluokan rasisti, joka haluaa vetää turpiin kaikkia nekruja siksi, ettei ole koskaan nähnyt muuta maailmaa kuin sen, jossa erimielisyydet ratkotaan turpaanvedolla ja pullonpohjat vaihtavat omistajaa naisen sukupuolielimen nimien säestyksellä.

Päivän pohjoisirlantilainen huuli


Slugger O'Toolessa kirjoiteltiin taannoin afrikkalaisten siirtolaisten kokemasta rasismista Pohjois-Irlannissa. Muuan kirjoitusta kommentoineista ei tietenkään malttanut olla heittämättä: Perhaps the problem is that the ethnic minorities don't have their own paramilitary group to stand up for their interests?

2003-11-05

Hesan reissu jää väliin


Ilmeisen rahapulan vuoksi en sitten ensi viikonloppunakaan pääse Hesaan. Toisaalta, lauantaina 15. marraskuuta aion viettää syntymäpäiväjuhlia kaksi päivää etuajassa. Hyvät ystävät ja sellaisiksi pyrkivät tulkoot hyvissä ajoin ennen alaoven sulkemista kerroskeittiöön. Oksana ja Vera ovat luonnollisesti erityisen tervetulleita.

2003-11-04

Paskonomi


Tänä aamuna kuulin radiosta uuden nomi-loppuisen tittelin: koiranomi. Siis ihan oikeasti: koiranomi. Se on nykyään ammattimaisen koirankasvattajan arvonimi. Jos joku vielä tradenomin jälkeen oli tajuamatta, että näiden nomi-loppuisten tittelien keksiminen on mennyt liiallisuuksiin, niin nyt pitäisi jo kellojen kilahtaa.

Psykonomin arvonimen myöntäminen ansioituneille mielenterveyspotilaille oli aidosti hyvä vitsi, ja kaiken lisäksi sana on käsittääkseni oikein muodostettukin, ainakin sikäli, että sen molemmat osat ovat kreikkaa, sekä psyko että nomi. Mutta valitettavasti meillä on nykyään liikaa ihmisiä, joilla ei ole edes sen vertaa huumorintajua, että he älyäisivät suuttua tai nolostua kun heille nauretaan. Ehei, sen sijaan he jatkavat silmää räpäyttämättä uusien -nomi-loppuisten idioottimaisuuksien tehtailua vilpittömän innostuneina. No jaa, loppujen lopuksi sananmuodostuselementtejä ihan normaalisti lainataan kielestä toiseen. Olkaamme iloisia, ettemme ole vielä omaksuneet kieleemme sellaisia hirveyksiä kuin venäjän vojennizirovat', sananmukaisesti sotilaalliseerata, tai ehkä sotilalisoida. Sanaa tarvittiin partisiippimuodossa ilmaukseen vojennizirovannaja ohrana, vankileirin sotilaallisesti organisoitu - "sotilalisoitu" ? - suojelu (ohrana tarkoittaa vartiostoa tai suojelua). Oletan, että neuvostovaltion omista touhuista ei voitu käyttää ilmausta militarisoitu, joten oli väsättävä oma sana. Militarismihan oli sitä ikävää ja pahaa, jota kaiken maailman porvarit harrastivat, kun taas puna-armeija oli, hehheh, rauhan asialla.

Äärimmäisen ennalta-arvattava, jo valmiiksi lahonneilla puujaloilla paarustava vitsintynkä: milloin jätehuoltoalalla otetaan käyttöön paskonomin, skitonom på det andra inhemska, tutkinto?

PS: Sijoitukseni blogilistalla on yllättäen noussut. Luulisi melkein, että tästä blogista etsitään nykyään jotain vihjeitä siitä, olenko mitenkään edistynyt onnettoman rakastumiseni kohteen suhteen. Ei, en ole. Olen ruma, vanha ja pukeudun paskaisiin rätteihin. Ei minulla ole mahdollisuuksia sellaisen kaunottaren suhteen, varsinkin kun se taitaa olla nyttemmin laihduttanut itseään sen verran, ettei se enää edes kiihota minua. Uskokaa nyt, ei täällä ole mitään nähtävää.

PPS: Tommipommi antoi linkin Wicked Wanda -sarjakuvaan, jonka suhteen joskus murrosikäisenä olin tyydyttymättömän utelias, koska arvelin sen sisältävän pornoa. Tulipahan nyt tuokin nähtyä. Uuvuttavan huonoa makua ja vielä väsyttävämmin räikeää piirrostyyliä. Ehkä tuo olisi mojauttanut molon pystyyn silloin nuorena kundina. Nykyään taas se vaikuttaa samalla tavoin groteskilta kuin kaikenlainen "paskaa tehosekoittimessa" -tyyppinen käsitetaide. Tekeleen ärsyttävin piirre on nimenomaan sen itsetarkoituksellinen rankkuus.

2003-11-03

Lisää ininöitä


Suureksi liikutuksekseni olen huomannut, että kouristuksenomaisen lemmentuskani aiheuttama bloggailulakkoni ei yllättävästi pudottanutkaan minua listan kärjestä eikä vienyt minulta lukijoita. Olen vilpittämästi kiitollinen.

Olen koko viikonlopun itkeskellyt sitä, mitä minun olisi pitänyt sanoa Skotlannin kultaohdakkeelle, tai mitä haluan sanoa hänelle, jos hänet vielä näen. Tulos on tämä:

- että hänellä on tuhat hyvää syytä kieltäytyä sukupuoliyhdynnästä ja/tai/eli seurustelusta kanssani, eikä hänen tarvitse perustella päätöstään, mutta

- että olen hänelle vieläkin aika vihainen siitä, miten hän jätti vastaamatta sähköposteihini, koska pelkäsin oikeasti hänen jääneen auton alle tai liukastuneen polkupyörällään ja taittaneen niskansa, ja että minulla oli huono omatunto kun en seurannut häntä kotiin seksiä norkoillakseni, koska sitten olisin voinut ainakin olla varma siitä, että hän on hengissä, ja

- että olen kuitenkin pirun helpottunut kun tiedän hänen olevan hengissä.

Jos se nyt sitten oli hän, eikä kummitus. Jälkimmäinen mahdollisuus tuntuu yhtäkkiä pelottavan todennäköiseltä, ottaen huomioon, että kävin sunnuntaina Ivan Hlinkan kanssa katsomassa Solariksen uuden version.

Hieman kyllä ihmettelen, etteivät lemmentuskaiset parkaisuni ole herättäneet tämän enempää huomiota blogosfäärissä. Luulisi nyt piru vie teistä löytyvän sen verran, hm, human interest -harrastusta. Ainakin olettaisin yhden jos toisenkin aidosti yllättyneen siitä, että minustakin paljastuu inhimillisiä piirteitä.

Sarjassamme "Vuoden... ei kun vuosikymmenen itsestäänselvyys"






what decade does your personality live in?


quiz brought to you by lady interference, ltd


Via Benrope.