2003-11-22

Sebastyne-kisan satoa


Sebastyne-kisa on yllättävää kyllä peräti otettu vakavasti ns. tahoilla, vaikka tarkoitinkin sen vitsiksi. No, oikeat vastaukset ovat joka tapauksessa appearance, neither, truthful, average, disastrous, divinity, except, breaking, choice, twice, dysfunction. Kilpailijat pärjäsivät yleisesti ottaen hyvin, joskin disastrous ja divinity tuottivat vaikeuksia. Puhdas tili tuli kahdelle kilpailijalle yhteensä neljästä, toinen on nimimerkki Keio Lillo, toinen "kieltää julkaisemasta tulostaan", minkä tulkitsen tarkoittavan sitä, että hän ei halua nimeään julkisuuteen. Englannin kielen alalla hän tietääkseni on ammattilainen.

Kilpailuvastauksia huomattavasti kiinnostavampia ovatkin kilpailijoiden kommentit, joita tietenkään en malta olla siteeraamatta:

Hurjin englantiväännös jonka olen nähnyt on graffiti itäsuomalaisen pikkukaupungin alikulkutunnelin seinässä: PUNK NOT DIE. Samassa alikulkutunnelissa on myös teksti KOULU ON VANKILA VANKIT VAPAALLE JALALLE.

Olenkohan minä asunut tuossa samassa itäsuomalaisessa pikkukaupungissa? Sieltä muistan rasvatörtsätukkien lempibändin Shakin' Stevens nimen kirjoitettuna muodossa SHAKIN'S TEWENS.

Toinen kommentoijista tunnustaa vastanneensa kysymyksiin luettuaan punaviinipäissään Sebastynen - kyseisen, ilmiselvästi minäkuvaltaan vääristyneen, persoonallisuushäiriöisen ja osin jopa harhaisen ressukan - nettisivua. Vaikka raittiusmies olenkin, ymmärrän kyllä tässä nimenomaisessa tapauksessa, että joskus voi olla välttämätöntä hieman liudentaa todellisuutta etanolipitoisilla virvokkeilla. Nimenomaan juuri tässä tapauksessa se voi olla todella välttämätöntä. Hän jatkaa vielä:

Vielä tuosta Sebas..noh...jostain.

Suorastaan sääliksi käy ihan nättiä tyttöä, kun noin koville ottaa itsensä kanssa toimeen tuleminen.
En ole koskaan tavannut sellaista naista - enkä toivottavasti tapaakaan - joka kokee tarpeelliseksi nettisivuillaan (jotka ilmeisesti on tarkoitettu jonkinlaista 'malli-julkkis-"uraa"' puffaavaksi käyntikortiksi) kertoa pitävänsä kullin nuolemisesta, muttei sperman nielemisestä... Huhhuh...

Raukan täytyy tuntea itsensä todella alempitasoiseksi naiseksi, jos hänen kuviensa esittelyn lisäksi täytyy sanoin kertoa 'kuulleensa olevansa "hyvän näköinen"'.

Toisaalta - näitähän tarvitaan.
Ilman narsistisia ekshibitionistejä ei meillä olisi pop-kulttuuria, roskalehdistöä, pornoelokuvia jne.jne..

Silloin ei olisi myöskään 'kansalla' sirkushuveja ja kun huvit puuttuvat eikä töitä riitä kaikille, niin yhteiskuntarauha järkkyy.

Niin että kaipa se hyttyselläkin on paikkansa maailmanjärjestyksessä.

Veljyeni päästelee viisaita sanoja, vaikka Sebastynen kaltaisen ilmiön äärellä on vaikea olla kysymättä itseltään, onko myös Sebastyne todellakin meidän Herramme luoma ja puhuttelema olento. Ehkäpä Hän on asettanut Sebastynen maan päälle vain koettelemaan uskomme lujuutta. Tai rangaistukseksi synneistämme. Oi Herra, minä kadun jo!

Yksi kommentaattoreista esitteli Sebastynen sivuilta nappaamaansa sitaattia: Ystäväni kutsuivat mua joskus kiusallaan "miss Äidinkieleksi" johtuen siitä, että korjailen mielelläni teksteistä pahimpia kirjoitusvirheitä. Joten jos toivot, oikoluen tekstitkin. Johtuen?? JOHTUEN!!? Ainakaan virallisiin EU-käännöksiin sanaa "johtuen" ei ikinä saa päästää tuollaisena prepositiona. Kuulehan, Sebastyne: johtuen siitä, että on suomeksi koska. Pilkku sanan koska eteen. Samaa kamaa oli sivuilla sitten lisääkin. Kommentaattorini huomautti: Minä en kyllä antaisi Sebastynen oikolukea mitään. Enkä totisesti minäkään. Mieluummin antaisin vaikka Rolexin simpanssille.

No, toisaalta - en ihmettele, että Sebastyne joutuu markkinoimaan itseään kropallaan, jos muu ammattitaito on tuota tasoa. Ei se kyllä kovin haluttavakaan ole. Olen hyvin lyhyellä ja katkonaisella rakastajan urallani ollut sukupuoliyhteydessä tai sitä lähestyvissä touhuissa kuuden naisen kanssa, keski-iältään 22,3 vuotta, jotka ovat kaikki olleet Sebastynea paremman näköisiä. (Numero on hiukkasen alakantissa, koska siihen on laskettu mukaan se säälittävä pelleily sen abitytön kanssa kun olin 24 tai 25.) Tosin minun naismakuni on sellainen, ettei Sebastyne siihen kovin hyvin sopisikaan, mokoma nälkäänähnyt anorektikko.

Dziennik pisany noca


Lueskelin taas pitkästä aikaa Gustaw Herling-Grudzinskin neuvostovankileirimuistelmaa Inny swiat - sitä ei ole suomennettu, mutta suoraan käännettynä kirjan nimi tarkoittaa Toinen maailma. Kirja oli varmasti parhaita aiheesta kirjoitettuja ennen kuin Solzhenitsyn rupesi hommiin, mutta Vankileirien saaristonsa lukeneelle siinä ei juurikaan ole mitään uutta, paitsi että seksuaalisuus on siinä hallitsevammassa asemassa - siinä mm. kuvataan vankinaista, joka on vartiopäällikön rakastajatar, ja sitä katkeruutta, jota naisen suhde herättää vankimiehissä. (Muistaakseni asianomainen nainen ei selvinnyt hengissä leiristä, mutta en ole ihan varma, pitää kai lukaista kirja alusta loppuun uudelleen.) Voisin heittää tähän jonkin markkina-arvoteoriakommentin, mutta taidan jättää väliin.

Herling-Grudzinski on tunnettu siitä, että hän paheksui Czeslaw Miloszin kirjaa Vangittu mieli. Milosz vähätteli hänen näkökulmastaan kommunismin julmuutta keskittymällä niihin mutkikkaisiin itsepetosmekanismeihin ja älyllisiin tekosyihin, joilla Puolan intellektuellit selittivät itselleen 40-luvun loppupuolella yhteistyöhalunsa kommunistien kanssa. Herling-Grudzinskin mielestä kommunismiin mentiin mukaan läpinäkyvästä opportunismista tai yksinkertaisesti hengen hädässä ja kalashnikovien alla, Miloszin pyrkimys kehittää asialle jonkinmoisia mutkikkaita älyllisiä selityksiä oli hänen mielestään nimenomaan turhaa selittelyä. Joutuessaan nuorena miehenä - miltei poikana - neuvostoleirille Herling-Grudzinski oli järkyttynein siitä, miten vulgääri ja kiertelemättömän julma neuvostojärjestelmä oli totalitaarisuudessaan. Sama vaikutelma muuten välittyy Sergiusz Piaseckin romaaneista, joita olen täällä muutama kuukausi sitten - kesälomani aikana - kommentoinut. Piasecki, joka itse oli anti-intellektuaalisuuteen taipuvainen entinen rajaseutubandiitti ja kirjoitti itsensä vapaaksi puolalaisesta kuolemansellistä bestsellerillään Kochanek Wielkiej Niedzwiedzicy, näki bolsevikkivallan - hän puhui mieluiten bolsevismista, sillä hänestä sen kutsuminen kommunismiksi tai sosialismiksi antoi siitä ansaitsemattoman älyllisen ja filosofisen kuvan - yksinkertaisesti luonnevikaisten roistojen valtaannousuna: lukutaidottomat, röyhkeät pösilöt tuomareina oikeussalissa. Herling-Grudzinskin kuulustelija oli niin pallo hukassa, että kun hän näki kuulusteltavansa nimen venäjäksi kirjoitettuna - jolloin siitä tietysti translitterointiperinteen mukaisesti tuli Gerling-Grudzinski - hän sekoitti nimen Göringiin (venäjäksi litteroituna Gëring - venäjän pisteellinen ë äännetään [jo], joka on lähin vastine ö:lle) ja nimien samankaltaisuuden perusteella julisti Herling-Grudzinskin natsiksi ja fasistikollaboraattoriksi ja uhkasi kuolemantuomiolla.

Itse asiassa Herling-Grudzinskin kaltaisten ihmisten kokemus venäläisistä bolsevikeista oli, että nämä olivat roikaleita, siis juuretonta ja väkivaltaista, taparikollista rääsyproletariaattia - itse asiassa juuri sitä samaa porukkaa, jonka vastine meidän yhteiskunnassamme ovat äärioikeistolaiset katuhuligaanit ja "isänmaalliset" skinit. Lännen "kommunismia ymmärtäville" intellektuelleille ei kuitenkaan ole tätäkään kukaan osannut selittää. Kun esim. suomalainen vasemmistointellektuelli puolustelee kommunismia, niin hänelle "kommunismi" tarkoittaa jaloa aatetta, jota hän aikoinaan kannatti nimenomaan kapinoidakseen raakaa, väkivaltaista ja paskaista äärioikeistolaista alaluokkaa (tai vulgäärin äärioikeistolaista ja epäkultturellia pikkukaupungin yrittäjäporvaristoa) vastaan. Mutta Herling-Grudzinskin näkökulmasta "kommunistit" olivat juuri sitä samaa paskasakkia ja pohjasakkaa, johon lännen kommunistin näkökulmasta kuuluivat ne rentut ja riistoporvarit. Totalitarismin käytäntö onkin - täysin totalitarismin poliittisesta väristä riippumatta - että sadistiset ja raa'at roikaleet saavat pyssyn käteensä ja valtaa haltuunsa, minkä jälkeen vallan kaapanneen klikin haluama terrorin ja ahdistuneen kauhun ilmapiiri syntyy yhteiskuntaan itsestään. Sekä natsismi että stalinismi ovat määritelmällisesti koulukiusaajien, skinien ja huligaanisakilaisten mielivaltaa.

Se siitä, ja vilkaistaan vielä blogeja.

Tommipommi kirjoittaa pornosta. Tämä on aihe, josta kuuluu puhua asiallisesti ihan kiusallaankin. Tosin kaunis Helsingissä opiskeleva biseksuaaliystävättäreni, jota olen kaksi vuotta vokotellut ilman tulosta, mutta ehkä vain harjoituksen vuoksi, kirjoitti tuossa pari päivää sitten ostaneensa juuri lastin uusia pornolehtiä hemmotellakseen itseään ja antoi ymmärtää olon olevan kuin jouluna. Eli se siitä pornosta naisen alistamisena, varsinkin kun hän itse koki pornokaupassa käymisen rohkeana symbolisena vetona vallitsevaa naiskuvaa vastaan.

Tommi toteaa, että porno ei ole muuttunut mitenkään kovemmaksi kolmessakymmenessä vuodessa. Mikä sitten on kovaa ja mikä ei. Peniksiä ja pimppoja näki jo minun murrosiässäni yhtymässä toisiinsa. Kun 15-vuotiaana (liian nuorena - olisi pitänyt ensin naida ja sitten vasta tiirata pornoa, jos ylipäätään) näin ensimmäisen kerran pornofilmissä siittimen survontatouhua lähikuvassa, olin melkoisen tyrmistynyt, mutta toisaalta pidin sitä hullunkurisena ja hieman liioiteltuna. Minun teki mieli huutaa: hyvä on, hyvä on, riittää jo, uskotaan! Toisaalta erilaiset erikoisuudet, kuten sadomaso, ja suoranaiset kuvottavuudet, kuten paskansyönti ja pissaleikit, ovat valtavirtaistuneet, joten niiltä osin olen kyllä sitä mieltä, että porno on "koventunut". En kuitenkaan osaa nähdä moista proverbiaalisena "naisten alistamisena", jona sitä pitää femakkojen liturgiakuoro. Mitä sitten tulee pedofilian asemaan seksiviihteen valtavirrassa, porno kyllä mässäilee "teinityttö"-mytologialla, mutta tässä yhteydessä teinitytöllä tarkoitetaan vähintään 18-vuotiasta naista, jolla on selvästi kehittyneet tissit. Näppyinen, hormonitulvan sekapäistämä neljätoistavuotias, jolle on kasvanut vasta toinen tissi, ei oikeasti pysty houkuttelemaan tervettä miestä.

Tommi puhuu mallien kaunistumisesta pornon yleistendenssinä. Minusta kyse on pornon elitisoitumisesta ja laajemmin seksuaalisuuden elitisoitumisesta. 70-luvun pornossa seksuaalisuus nähtiin paljon enemmän tavallisten ihmisten asiana, ja näyttelijättäret olivat parhaimmillaan sillä tavalla hyvännäköisiä kuin naapurintytöt. Seksi kuului kaikille. Nyt seksi on välineurheilua, joka kuuluu vain kauniille, rikkaille ja rohkeille, ja kasvavien ATM-laumojen ei kuulukaan harjoittaa sitä muuten kuin vetämällä käteen kuvaruudun edessä.

Toisaalta Tommi on oikeassa siinä, että entisaikojen kukkahattutädeillä oli sisäisesti johdonmukainen käsitys siitä, mikä oli siveetöntä ja miksi. Esimerkiksi feministien taipumus moralisoida pornoa on tempoilevaa ja epäjohdonmukaista. Kun Cicciolina Staller joskus 80/90-luvun vaihteessa teki "valtiovierailun" - pornoteollisuuden PR-happeningin - Suomeen, meikäläiset feministit menivät täysin halpaan ja antoivat huijata itsensä kuvittelemaan, että kyseinen luuska oli jonkinlainen itsenäinen, omaehtoinen ja omalakinen taiteilija. Heidän koko käsityksensä pornosta perustui feministien propagandaan, jolloin he eivät esimerkiksi alentuneet tutustumaan itse pornoon - pelkäsivät varmaan tykkäävänsä. Toisin sanoen heidän mielikuvansa pornosta oli, että siinä nimettömiä tyttöjä vain hyväksikäytettiin. Eivät he tienneet, että alalla oli oma tähtikulttinsa, vaikka tyhmemmänkin olisi pitänyt oivaltaa, että sellainen piti olla, jotta kukaan olisi ylipäätään hakeutunut ruudulle pantavaksi. Ja mitä sitten tulee naisnäyttelijöiden hyväksikäyttämiseen, olen kyllä itse sitä mieltä, että John Holmesin elämänkohtalo ei ollut oleellisesti vähemmän traaginen kuin jonkun vastaavalla tavalla immuunikatoon ja huumeisiin kuolleen naisnäyttelijän: Holmesin elämänhallinta, ns. pallo, oli ainakin todella pahasti hukassa ja koko mies säälittävän heittopussin asemassa. Holmesia itse asiassa riistettiin täysin yksiselitteisesti, koska hän ei ollut mitään muuta kuin surkea juntti, jolla oli iso mulkku. Keskimääräinen naispuolinen pornotähti kykenee yleensä huolehtimaan itsestään paljon paremmin.

Schizo-Janne kirjoittaa Lande Lindforsista. Tiedämme Lindforsista sen, että a) hän juo viinaa, b) hänellä oli naisia, c) hän oli Pekka Tarkan kaveri, d) hänen muistelmansa ovat Pekka Tarkalle hyvä tekosyy muistella sitä, kun Landen kanssa juotiin viinaa. Tämä lieneekin kaikki, mitä kyseisestä herrasta tarvitsee tietää. Hänen tekstejään olen joskus jostain lukenut ja todennut, että ne ovat todella kliseinen 60-luvun ulkomuseo.

Voi olla, etten minäkään koskaan aikuistu ja miehisty, mutta en minä epäkypsyydestäni niin ylpeä ole kuin luulisitte. Lieventävänä asianhaarana totean vain, etten saanut koskaan naisilta kaipaamaani tukea aikuistumiseen ja kypsymiseen. Ja jos sanotte, ettei se ole naisen asiakaan, olette väärässä. Se on oikeastaan naisen tärkein funktio nuoren miehen elämässä. Kaikki muu on toissijaista, myös ja varsinkin pimppa.

2003-11-21

Suuri Sebastyne-visa


alias "The Desasterous Devinety Disfunktion"!


Jantusen Markun innoittamana julistankin suuren englannin kielen oikeinkirjoitusvisan: lähettäkääpä minulle - hakuteoksiin turvautumatta - seuraavien Sebastynen sivuilta löytämieni englanninkielisten sanojen oikea kirjoitustapa!

1. appeareance
2. neiter
3. truthfull
4. avarage
5. desasterous
6. devinety (!)
7. exept
8. braking the rules
9. choise
10. twise
Bonus: disfunktion (!!)

Kaikki ovat vintage Sebastyne, eikä minun edes tarvinnut mennä paljoa ensimmäistä umpimähkään valittua sivua kauemmaksi niitä hakemaan. Valitettavasti ne kaikkein mehevimmät herkkupalat täytyi jättää tarjoamatta, koska kontekstistaan revittyinä ne olisivat voineet olla käsittämättömiä.

The Desasterous Devinety Disfunktion olisi muuten hieno nimi bändille. Jos tätä blogia lukee jokin uraansa aloitteleva rokkipumppu, jonka jäsenillä on vaikeuksia orkesterinsa nimeämisessä, niin ottakaa ihmeessä omaksenne.

Sebastynen parku ja valitus


Nyt se reppana inisee sivuillaan sillä naurettavalla kökköenglannillaan, kuinka me täällä Blogistanissa olemme kehdanneetkin nähdä hänen lävitseen. Meillä on kuulemma niin maan kauhean huono itsetunto, ettemme osaa suhtautua häneen oikein. Bhöhöhöö. Tuo on kuultu jo niin monta kertaa, että saisitte tämän maailman sebastynet keksiä muita selityksiä narsismillenne ja tyhjänpäiväisyydellenne. Ketä siellä suuressa maailmassa muuten mahtaa kiinnostaa Sebastynen loukatun narsismin itkuinen vuodatus? Jos hänellä itsellään olisi oikeasti hyvä itsetunto, hän ei todellakaan vaivautuisi kommentoimaan kaikenlaisten paskanheittäjien paskapuheita, kaikkein vähiten englanniksi. Jos joku oikeasti suomea osaamaton ihminen eksyy hänen sivuilleen, häntä lähinnä ihmetyttänee Sebastynen epätoivoinen kohkaaminen siitä, että jotkut nimeltä mainitsemattomat kehtaavatkin arvostella hänen sivujaan - aivan yhtä piinallista kuin joutua kuuntelemaan jonkun yksipuolista tilitystä perheriidoistaan, vallankin kun tällä englanninkielisellä ihmisellä ei ole mahdollisuuksia lukea toisen osapuolen kantaa asioihin. Sebastyne ei edes osaa tehdä tästä käytöksestään hauskaa ja pikanttia provokaatiota, lähinnä siitä syntyy lapsellinen vaikutelma. Joku on nähnyt hänen julkisivunsa läpi ja sekös on epistä.

Tässä yhteydessä voinkin julkaista Sebastynen taannoiset kirjeet minulle:

Lähettäjä : "Sebastyne" [sebthec@sebastyne.net]

Vastaanottaja :[ploeki_panu at hotmail.com]

Aihe : Hei rakas

Päivämäärä : Mon, 17 Nov 2003

Kuulehan, eikö olisi reilua, että kun poistin sua koskevat tekstit omalta
sivultani, sinäkin poistaisit mua koskevat tekstit omaltasi? Jos ei juttu
poistu, sua koskevat jutut palaavat mun sivulle (usko pois että tallella
ovat).

Vastasin hänelle seuraavansisältöisesti:

Minä en ensinnäkään ole piitannut aikoihin paskaakaan siitä, mitä sinunlaisesi huomiota kerjäävä juntti ja mitättömyys kirjoittaa minusta sivuiillaan (pane nyt tämäkin sivuillesi, nilkki). Toiseksi, sivusi olivat taannoin lyhyen aikaa laajemman keskustelun kohteena blogimaailmassa, keskustelun, johon itsekin otin kantaa - en siis suoraan sivuihisi, vaan niistä käytyyn laajempaan blogiväittelyyn. Ei olisi reilua, että vain minä joutuisin poistamaan sinua koskevan mielipiteeni, joka sivumennen sanoen ei sanottavasti poikennut yleisestä linjasta.

Sepe Susi:

Kerropa missä muualla vastaavia tekstejä on, niin käyn tsekkaamassa nekin.
Kiinnostaa mitä hullut kirjottelee.

Huomatkaa hänen säälittävä yrityksensä vähätellä omaa narsistista kiinnostustaan siihen, mitä mieltä muut ("hullut") ovat hänestä. Jos hän oikeasti pitäisi meitä hulluina ja jos hänellä olisi oikeasti hyvä itsetunto, häntä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä me hänestä kirjoittelemme. Vastasin hänelle:

Ei tosiaankaan ole minun hommani etsiä niitä. Googleta hakusanalla Sebastyne kaikilta .blogspot.com -sivustoilta.

Sebastyne:

Googletin jo, ja ainoa tulos on sun sivusi.

Minun vastaukseni:

Et sitten osaa lisätä Sebastyneen sijapäätteitä? No, enhän minä sinun älytasoasi koskaan kovin kummoisena pitänytkään. Ja oikeasti, minulla on muuta tekemistä kuin sinun kanssasi flirttaileminen. Naurettava femme fatale -showsi puree miehiin just niin kauan kuin he ovat puutteessa. Mies, joka saa, näkee kyllä mitättömyytesi. Siihen ei monta vuotta mene kun rupsahdat eikä kukaan katso enää sinuun päinkään.

Sebi:

Ja muuten nää toiset jotka on kirjottaneet musta kirjoittivat täysin
asiallisia kommentteja, vaikka olivatkin negatiivisia. Mulla ei ole mitään
syytä toivoa että ne poistettaisiin verkosta. Sen sijaan sun kanssa asia on
aivan eri.

Tietenkään en jättänyt tällaista herkkupalaa hyödyntämättä:

Ymmärrän tietysti, että minulla on aivan erityinen asema kaltaisesi fanin sydämessä, se on julkisuuden henkilön kohtalo. Jopa sinunkin todellisuudentajusi riittänee kuitenkin sen ymmärtämiseen, että ihailijan ja hänen idolinsa välinen suhde on tuomittu jäämään yksipuoliseksi ihan luonteensa vuoksi.

Tämän jälkeen Zeppo luopui leikistä, koska minulle kuulemma "ei voi puhua järkeä". Vastasin tähän muistaakseni jotain sellaista melko tavanomaista, että häneltä ei järjen puhuminen taida luonnistua, koska hänellä itsellään ei oikein riitä järkeä muille puhuttavaksi. Taisi ressukan pieneen sydämeen oikeasti sattua tällaisen tylyn ja raa'an miehen käytös, vaikka histrionisesta luonnehäiriöstä kärsivien ihmisten tavoin onkin kykenevä ylläpitämään julkisivua.

Sanotaan nyt sovinnollisuuden nimessä, ettei Sebastyne läpeensä paha ihminen ole. Hänessä ei nyt kerta kaikkiaan ole muuta mielenkiintoista kuin pimppa, ja Jantusen Markkuko se nyt oli, joka kiinnitti huomiota siihen, että Sebastyne on sitä mielenkiintoistaan myös älynnyt jakaa miespuolisille "ystävilleen", ainakin nettisivujensa mukaan, väitti Markku. Joo, ehkä Sebastyne todella tajuaa, millainen mitättömyys on ja mikä on hänen ainoa keinonsa saada "ystävän" kohtelua miehiltä. Kiitettävää järkevyyttä ja merkki pohjimmiltaan realistisesta ja tasapainoisesta minäkuvasta, jollaista Sebeltä ei olisi odottanut.

2003-11-20

Jumalan myllyt jauhavat hitaasti, mutta varmasti


Jouduin tänään taas tekemään Canossan-matkan Turun oikeustalolle. Sielläkin on nykyään turvatarkastus ovella metallinpaljastimineen, sitä ei viimeksi ollut. Tällä kertaa uutiset ovat kuitenkin todella uutisia:

Asiaa [...] käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa [silloin ja silloin]. Asianomistaja [nimi poistettu omaisten pyynnöstä] on esittänyt syyttämispyynnön esitutkinnassa 22.12.1999 ja hänen kuulemisensa asian käsittelemiseksi on tarpeen. [nimi poistettu omaisten pyynnöstä] on yritetty tavoittaa useita kertoja, mutta häntä ei ole yrityksistä huolimatta tavoitettu. Tulen tästä syystä peruuttamaan syytteen oikeudenkäynnistä rikoisasioissa annetun lain 1 luvun 12 §:n mukaisesti pääkäsittelyssä [...], mikäli Te ette vastusta syytteen peruuttamista.

En varmasti vastusta. Esitän kuitenkin kiitokseni ja siunaukseni hyvälle oikeuslaitoksellemmme. Helsingin käräjäoikeuden haastemies Tero Vilkin huomaavainen esiintyminen ja asiallinen palvelu asiassani ansaitsee tulla nimeltä mainituksi.

2003-11-19

Rankkuus


Tommipommi on ilmeisesti jämähtänyt pysyvästi depressionkaltaiseen tilaan, suuri osa hänen viimeaikaisista kirjoituksistaan on ollut tyhjänpäiväistä olkinuken pieksäntää vulgäärikokoomuslaisilla kliseillä. Mutta hänen tämänkertainen kirjoituksensa nuoruuden rankkuudesta ja rankkuuden itsetarkoituksellisesta uusintamisesta on kommentoimisen väärti.

Myönnän auliisti, että olen oikeasti nykyajan nuorille kateellinen, koska heillä ei ole rankkuuspakkoa, eikä taida olla teiniksi jäämisenkään pakkoa. Tunnen kaksi vuonna 1982 syntynyttä nuorta naista, joita molempia rakastan erittäin paljon ilman minkäänlaisia varauksia (todettakoon, että kummallakin on poikaystävät), ja samalla olen koko maailmalle katkera siitä, että tuollaisia tyttöjä - viisaita, älykkäitä ja raittiita - ei todellakaan ollut silloin kun minä olin kaksikymppinen. Siis ei kerta kaikkiaan ollut olemassa. Minähän tunnetusti kasvoin isovanhempieni luona sellaisessa pienessä enklaavissa, jossa raittius oli yksinkertaisesti - tietokonekielellä sanoen - perusasetus. Siinä maailmassa ei edes tarvittu sanaa täysraittiudelle tai absolutistille, koska se oli normaalia elämää. Asetelma ei ollut "normaalit ihmiset vastaan absolutistit", vaan "normaalit ihmiset vastaan alkoholinkäyttäjät".

Tietenkin minulle oli suuri järkytys joutua murrosiässä näkemään se, miten itsetarkoituksellisen väkivaltaisista ja alkoholia käyttävistä puolirikollisista tuli trendinluojia ja valtavirran laivureita yläasteen myötä. Minkäänlaista vaihtoehtoa heikäläisten kulttuurille ei ollut olemassakaan. Ainoa mahdollisuus oli kuulua uskonnollisiin sirpaleryhmiin, joissa meikäläinen ei tietenkään koskaan tuntenut oloaan kotoisaksi, koska ne edustivat niin selvästi vastakulttuuria. Meillä kotona oli eletty sellaisessa kulttuurissa, jossa itseään tyrkyttämätön uskonnollisuus oli yhtä luonnollinen asia kuin se raittiuskin, mutta sellainen itsevarma entisaikojen yhtenäiskulttuurin uskonnollisuus, joka tiesi olevansa valtavirtaa. Osoitteleva ja mielenosoituksellinen uskovaisuus oli meille yhtä vierasta kuin valtakulttuurista erillinen raittiuskulttuuri, varsinkin kun nuo uskovaiset sitten eksyivät tyhjänpäiväiseen ja itsetuhoiseen anti-intellektuelliin obskurantismiin, joka oli henkisesti yhtä rampauttavaa ja vammauttavaa kuin alkoholismi ja narkomania. Itse en esimerkiksi koskaan ole ymmärtänyt, miksi muka ei voisi älyllisellä tasolla hyväksyä kehitysoppia ja Darwinia ja toisaalta kuitenkin olla edelleen jossain mielessä korkeakirkollisesti uskonnollinen - en suoraan sanoen ymmärrä ristiriitaa, joten saan kenkää sekä tommipommien luonnontieteilijäjengistä että herätysteltasta.

Minun ikäisenä nuoren ihmisen täytyi kuitenkin pariutuakseen kuulua joko valtavirtanuorisoon, niihin rankkoihin ryypiskelijöihin - tai sitten uskovaisiin. Tertium non datur. Tai siis tertium non datum est. Todelliseen yksilöllisyyteen ja omaehtoisuuteen päästäkseen täytyi olla hullu, nero tai hullu nero (en tiedä mihin kategoriaan itse parhaiten kuulun). Älyllinen ja taiteellinen uteliaisuus elämänasenteena ei sopinut nuorelle ihmiselle, jonka piti olla joko Rankkaa Nuoruutta elävä bilettäjä, juoppo ja paneskelija (huumeiden käyttö oli tuohon aikaan vielä paljon kauempana valtavirrasta kuin nykyisin) tai sitten Tervehenkinen Nuori, eli sellainen nuoltu niljake - "uskovainen" tai muulla tavalla vanhoillinen ja lattea ihminen - jonka seurassa ei voinut olla viittä minuuttia kauempaa kokematta syvää, alkuvoimaista halua mojauttaa asianomaista luuvitosella päin alventtia, poliisin ja kihlakunnanoikeuden uhallakin.

Nykynuorten elämä on ilmeisesti aivan oikeasti pluralistista, vapaata ja yksilöllistä aivan toisella tavalla kuin meidän. On totta, että huumeet ovat yleistyneet ja tulleet lähemmäksi ns. tavallista ihmistä. Mutta tämä on pieni hinta siitä, että myös täysraittius on nuorille ihmisille sallitumpaa ja sopivampaa kuin ennen. Raitis nuori ihminen ei enää syrjäydy parisuhteista eikä rakkaus- tai sukupuolielämästä sillä tavalla kuin minun nuoruudessani. Tämä on niin suurenmoinen Jumalan ihme, että siitä joutaakin maksaa muutaman gammahydroksibutyyrihappoa kokeilevan pikku psykonartun halpa henki vuosittain.

Kyse lienee siitä, että se 1960-luvun juopposikasukupolven mukana tullut kansallinen kriisi ja krapula on menossa ohi. Tämä näkyy muuten politiikassakin ja sen suhteessa arkeen. Kuten Tommi ansiokkaasti huomauttaakin, Anja Kaurasen roskaromaaneilla järkensä pilanneet tekointellektuellit tantat yrittävät edelleenkin puhaltaa henkeä siihen älyttömään kliseeseen, että esim. juoppous, seksuaalinen remuaminen, huume-"kokeilut" ja elämäntyylin "rankkuus" jotenkin itsestään selvästi kävisivät käsikkäin "taiteellisuuden", "luovuuden" ja "kapinallisuuden" kanssa. Näin ei enää välttämättä ole. Nykyajan nuoret hautaavat Jim Morrisonin raadon - se onkin jo alkanut haista.

Sitä Tommi ei tietenkään välitä mainita, että hän on yhtä vanhentunut itsekin kuin ne tantat, minkä näkee hänen viljelemistään tyhjänpäiväistä "apurahoja kylvetään juopoille diletanttitaiteilijoille" -heitoista. (Paljastettakoon tässä, että olen joskus muutama vuosi sitten itse saanut apurahaa nettisivujeni ylläpitämiseen - "luovaan tietokirjalliseen työhön". Nyt kun tuo Venäjä-sivusto on pikkuhiljaa kasvanut ja saanut kehuja Eeropekka Rislakin ja Markku Jantusen kaltaisilta arvovaltaisilta tahoilta, voisin inua senkin laajentamiseen muutaman epun opetusministeriöltä - itse asiassa kävijämäärien perusteella se on kiistatta suosituin osa nettisivujani. Toki lopullinen tavoite on julkaista sekin kuolleiden puiden raadoista valmistetulle materiaalille painettuna.) Se on taas yksi klisee, joka joutaa jo arkkuun. Nuoret yhdistelevät poliittisissakin katsomuksissaan vasemmistolaisuutta yleisporvarilliseen liberalismiin tavalla, josta minun aikanani saattoi vain unelmoida, kun sellainen sekoitus automaattisesti teki ihmisestä hullun punikin ja äärikommunistin. Nyt muuri on murtunut, on tullut synteesin aika.

Tämä ei tietenkään mene perille Mauri Sariolan maailmankuvan omaksuneille, kylmän sodan juoksuhautoihin juuttuneille oikeistolaisille. Nämä inisevät siitä, että kommunistit muka edelleenkin hallitsevat maata. Todellisuudessa kyse on tietenkin siitä, että monet "kommunistisiksi" mielletyt kulttuuripiirteet ovat valtavirtaistuneet. No, nämä oikeistolaiset joutavat itsekin hautaan lapioitaviksi, elävältä. Kuopattakoon heidät Taisto Sinisalon kanssa samaan monttuun. Montun päälle rakennettakoon vaikka Entisten aikojen poliittisten vastakohtaisuuksien museo, jossa ihmiset voivat pällistellä hattujen, kommunistien, myssyjen, optimaattien, stalinistien, jakobiinien, antikommunistien, lapuanliikkeen, girondistien, natsien, keropäiden ja muiden pittoreskien menneisyydessä esiintyneiden poliittisten liikkeiden absurdeja tekoja ja tavoitteita. Epäilemättä jonkinlaista politiikkaa on meidän jälkeemmekin; mutta mikään ei tee niin hyvää kuin nähdä 1970-luvun taisteluhautojen hiljakseen umpeutuvan.

Se kuuluukin vanhenemisen hyviin puoliin. Ken McLeodin teknoutopiat ja muut transhumanistiset haaveet ovat minulle pelottavia ja vastenmielisiä siksi, että ne estäisivät vanhoja taisteluhautoja umpeutumasta. Normaalin elämänkaarensa yli hengissä pidetyt ihmisaivot ajattelisivat edelleen oman, ehkä satojen vuosien takaisen nuoruutensa mukaisten arvojen ja maailmankuvan mukaisesti ja yrittäisivät pakottaa luonnollisella tavalla syntyneet ihmiset - joita varmasti yhä olisi - vanhoihin ja irrelevantteihin muotteihin: kuvitelkaa, että jonkun renessanssiajan kondottieerin aivot leijuisivat taivaalla valtaisilla kommunikaatiolaitteilla varustettuina ja lähettäisivät kaikki televisio- ja radiokanavat täyteen omia renessanssi-italiankielisiä jupinoitaan siitä, miten maailma hänen aikanaan makasi ja mitkä asiat hänen mielestään ovat merkityksellisiä. Tai, heh, kuvitelkaa, että Plöki-Panun aivot pyörisivät kiertoradalla valtaisassa avaruusaluksessa ja pommittaisivat ydinräjähteillä jokaista radio- ja televisioasemaa, joka kehtaisikin lähettää ohjelmaa muulla kielellä kuin Keski-Donegalin iirillä. Ei, ei mitään Zardozia, jos saan pyytää. Kullekin oma elämänsä, ja saahan se olla niin pitkä että ihminen ehtii viisastua ymmärtämään oman rajallisuutensa ja siirtymään aikanaan suosiolla sivuun, tehtyään oman osansa, mielellään mahdollisimman kestävää ja jälkipolviakin ilahduttavaa työtä; kuolemanjälkeistä elämää tavoiteltakoon sellaisessa ulottuvuudessa, jossa se ei häiritse kohtuuttomasti meitä nuorempien oikeutta omaan nuoruuteensa.

Olen aina ollut katkera siitä, etten saanut elää vähän vähemmän rosoista ja vähän turvallisemman poroporvarillista nuoruutta omilla ehdoillani; pidän sellaista maailmaa oikeasti pahana ja inhottavana, jossa vanhanaikaisiin kansanvalistusihanteisiin uskova raitis lukumies heitetään marginaaliin kaikenlaisten rankkojen rapparien varastaessa omalle röyhkeälle sakilaiselämäntyylilleen näyttämön keskiosan. Maailma on nyt parempi, monessa suhteessa. Huolimatta Bushin ristiretkistä, libertaristeista ja muista kauneusvirheistä tämä on selvästi parempi todellisuus kuin se, johon minut paiskattiin. Tietenkin minua masentaa se, että en saa olla nuori tällaisena aikana, jolloin minun ei puolan kielen harrastuksistani ja raittiudestani huolimatta tarvitsisi tuntea itseäni hirviöksi ja friikiksi, vaan saisin olla oma itseni jäämättä silti yksin. Mutta mitäs siitä. Tämä on oikeasti ihan kohtuullisen hyvä maailma, hei. Uskokaa nyt.

PS. Arvaatte kyllä hyvin, mikä minut näin sovinnolliselle päälle sai. En kerro yksityiskohtia, jätän ne mielikuvituksenne varaan. Kaikkea ei tarvitse eikä saa blogissakaan maailmalle kertoa: wer alles sagt, ist vielleicht kein Mensch mehr (Ulrich Plenzdorf). Mistään pysyvästä ei välttämättä ole kysymys.

2003-11-18

Sebastyne tahtoo huomiota osakseen


Nettifriikkien kruunaamaton kuningatar Sebastyne otti minuun äskettäin yhteyttä vaatien minua poistamaan sivuiltani häntä koskeneet huomautukset, tai riähkä tulee. Valistin tätä ressukkaa, joka ilmeisesti ei ole kuullutkaan blogeista (on ollut niin kiire tuijottaa omaa napaa, ettei ole huomannut blogikulttuurin nousua), että hänen hirmuisuutensa oli blogosfäärissä taannoin laajemmankin keskustelun aiheena. Sebastyne vaati tällöin minua kertomaan, mistä moiset mielipiteet löytyvät, koska häntä kuulemma "kiinnostaa, mitä hullut kirjoittavat". No, minun velvollisuuteni ei todellakaan ole tehdä hänen googletushommiaan hänen puolestaan, mutta avuliaana miehenä esitän vetoomuksen blogistanilaisille: Hyvät ystävät ja kollegat! Lähettäkää Sebastynen leikekirjaan ne mielipiteet, jotka olette joskus vaivautuneet arvoisiin nettipäiväkirjoihinne merkitsemään. Saakoon se säälittävä ekshibitionisti ja julkisuustyrkky haluamaansa, kun kerran ei päässyt mukaan edes Idolseihin. Hänen nettiosoitettaan minun ei todellakaan tarvitse panna näytteille, siksi hyvin hän on huolehtinut omasta ja tissiensä näkyvyydestä tietoverkoissa.

2003-11-17

Lutkaloiset


Unohdus tekee autuaaksi -blogi on kirjoittanut hyvän ja osuvan parodian Birdyn taannoisesta nörttineutrivuodatuksesta. Otsikko Lutkaloiset on kyllä turhankin ruskig, mutta menköön.

Tuorein kommenttini markkina-arvokeskusteluun


Muistaakseni Tuomas Nevanlinna sanoi joskus, että on virheellistä pitää Ruandan joukkomurhia ym. julmuuksia jonain "ihmisen todellisen luonnon" ilmentyminä. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja Ruandan ym. joukkomurhissa ja muissa julmuuksissa on kyse siitä, mitä tapahtuu, kun sosiaalinen side katkaistaan ja joudutaan patologiseen kaikki kaikkia vastaan -tilanteeseen.

Innokkuuteni verrata nuorten naisten käytöstä fasismiin ja stalinismiin johtuu siitä, että näen pohjimmiltaan markkina-arvoteoriaan uskomisen ja erektuslaisuuden merkkeinä samanlaisesta patologisesta käytöksestä, joka on seurausta siitä, että ihmisen sosiaaliset siteet on väkivalloin katkottu. Jos me ATM:t olisimme tyytyväisiä sosiaalisia eläimiä, emme tietenkään uskoisi markkina-arvoteoriaan emmekä nuorten naisten fasistiseen pahuuteen. Se, että uskomme niihin, osoittaa, että olemme joutuneet ruandalaisittain vaille sosiaalisia sidoksia, mikä on ihmiseläimen lajityypillisen käytöksen kannalta patologinen tila.

Syntymäpäivä


Täytän vuosia vasta tänään, mutta juhlin jo lauantaina, jotta muissa osissa maailmaa asuvia ystäviä pääsisi saapumaan. Olipahan hauskat bileet. Mitään en muista, tai ainakaan suostu muistamaan, annetaan Oksun hoitaa se omassa blogissaan, kuten jo uhkasikin. Koetin pakottaa hänet ottamaan vastaan kasan hyvin panuttuja iirinkielisiä kirjoja, mutta hän oli tässä vaiheessa päättänyt sittenkin valita skottigaelin, mikä voi uskontotieteellisestä näkökulmasta toki olla hyvin perusteltuakin. Cléire-saaren kirous saavutti uusia muotoja, sillä se ylimääräinen kappale Seanchas Chléireä, jota koetin hänelle tarjota, oli kirjakaupan hyllyssä lojuessaan joutunut irlantilaisten pojanviikarien ilkivallan uhriksi: etulehden sisäpuolelle oli piirrelty peniksen kuvia. Harmillista, etten huomannut tuota aiemmin, muuten olisin valinnut juuri sen kappaleen panuttavaksi.