2003-10-25

Vittu perkele saatana!


Tämä Akademin tietokoneluokka on täynnä jotain saatanan espanjanpuhujavaihtaria, jotka kaikki selittävät toisilleen konekiväärivauhdilla espanjaksi jotain sellaista asiaa, että siihen kuuluu paljon sen tyyppisiä sanoja kuin puta, porno ja masturbadores. (Minä EN keksinyt tuota viimeistä sanaa omasta päästäni!) Olen hiukkasen kateellinen noille jätkille ja niiden röyhkeydelle. Tulevat tänne kuin kotiinsa, puhuvat kovalla äänellä, niiden mieleen ei juolahdakaan käyttää tietokoneita muuhun kuin pornon katsomiseen, ja sitten niiden pitää vielä kaunopuheisesti selittää kavereilleen kännykällä pornoa ja masturbadoresia. Siinä taisi rykata iväg meikäläisen motivaciones opetella tuota kieltä.

Juu, tiedetään: kaikkein eniten vituttaa että noilla jätkillä on sitten vielä armeija ihailevia blondeja mimmejä ympärillä pimppaansa tyrkyttämässä, vaikka suomalainen ei kehtaisi käyttäytyä tuolla lailla ja tuommoisella asenteella paitsi jos on rikollista alaluokkaa. Niin joo, ja antavathan ne suomalaiset akateemiset tytöt kotimaisille outlaw bikereillekin, ihan totta.

Opettelisivat edes suomalaisille tavoille. Suomalainen pornoetiketti edellyttää, että ihmisellä olisi jotain oikeaa asiaa tietokoneluokkaan, ja että se tirkistelisi pornoa häpeillen ja salavihkaa, ja että sen pitäisi oikeasti tehdä sitä oikeaa asiaansa silloin kun sillä ei ole tilaisuutta kurkkia sitä pornoa.

Sijoittakaa tarvittaessa edellisessä kappaleessa värillä merkittyjen ilmausten kohdalle sanat "bloggausetiketti", "bloggaisi" ja "bloggailla". Kun palasin Silakkamarkkinoilta, missä mässäilin taas sikana, minun piti kirjoittaa puhtaaksi iirin kielen asioita käsittelevän populääritieteellisen kirjani Det andra Irland viimeisin valmistunut luku På drift?, jonka aiheena on Irlannin yhteiskunta ja iirinkielinen runous 1700-luvulla. Mutta sen sijaan jämähdinkin bloggaamaan.

Niin, ja tänään tuli ostettua Akateemisesta taas Historiska Media -pokkari - Dick Harrisonin Jarlens sekel.

Joina jänkarna och ha gränslöst kul, del två


Javisst, jag kommer kanske att skriva ett par rader till om Farrakhan och svarta muslimer innan jag klistrar hela härligheten på min svenskspråkiga blogg. (Förresten: vet ni ren att jag äntligen är klar med Bockfesten? Kanske jag verkligen lär mig bra spanska vad det lider.) Men nu ska jag tala också om vad Mattias Gardell har att säga om de olika strömningarna i de rasradikala vita kretsarna i Förenta Staterna.

Liian hyvä mies suomalaiselle naiselle


Jantusen Markku kirjoittaa Jumalan totuutta tuoreimmassa merkinnässään: En erityisemmin pidä Tarantinon elokuvista. Elokuvat, joissa ei ole muuta sisältöä kuin jollain tavalla stilisoitu väkivalta, eivät oikein innosta minua.[...][K]äsirysyt ovat kömpelön näköistä nuhjaamista, joissa fyysinen osuus yleensä alkaa ja päättyy nopeasti varsinkin, jos yksikin lyönti tai potku menee kunnolla perille. Jälki on pahimmillaan kuvottavaa, siis sellaisella mieltäkääntävällä tavalla inhottavaa, joka jättää vielä pitkien aikojen päästä inhonväristyksiä aiheuttavia muistikuvia. Peruuttamatonta vahinkoa voi syntyä huonolla tuurilla verraten vähävoimaisista iskuista. Kaikenmaailman tarantinoille pitäisi antaa todellisuusopetusta istuttamassa heitä katsomassa Timo Nuutisen havaintomateriaalia niin kauan, että viesti menee perille.

Vaikka olenkin aika ajoin ollut Markun kanssa aikamoisissa riidoissa, en voi tällä kertaa muuta sanoa kuin että tuossa on saatanan hyvä mies, ja on Jumalan oikeudenmukaisuutta että sillä on oikea nainen suomalaisen apinanaaraan sijasta.

Joina jänkarna och ha gränslöst kul


Jag har nu läst en gång till Mattias Gardells bok om de rasradikala motkulturerna i Förenta Staterna, Rasrisk, och känner mig alltjämt överväldigad av variationen inom denna subkultur. De svarta muslimerna är givetvis splittrade i olika grupperingar, av vilka givetvis Louis Farrakhans anhängare är talrikast, inte minst tack vare Farrakhans personliga ledaregenskaper: vad man än anser om gubben, bör man medge att han inom sina egna kretsar handlar som det anstår en skicklig politiker. Förenta Staterna bör skämmas för att det nuvarande politiska systemet, den nuvarande samhällsstrukturen inte klarat av att erbjuda en sådan man inträde i vad Gardell kallar samhällets huvudfåra.

Till Farrakhans försvar bör man absolut framhålla, att hans roll som svart ledare uppenbarligen har varit på många sätt konstruktiv. Även Hämeen-Anttila konstaterade i kapitlet om amerikansk islam i sin bok Islamin monimuotoisuus att Nation of Islams disciplinerade soldater kunnat återställa ordningen i gatubilden med sin blotta närvaro. Att Farrakhan lyckats medla och förhandla fram ett slut på gängoroligheterna och gängrelaterad brottslighet på många håll i den amerikanska ghettovärlden bör nog också ses som en stor positiv trendvändning, och både vita och svarta kommer nog att tacka honom på sina bara knän för hans insats om freden blir varaktig.

Samtidigt är det skäl att uttrycka oro för att Farrakhans svarta islam uppenbarligen inte kunnat stimulera något intresse för utbildning och bildning bland de svarta. Det är kutym bland politiskt korrekta att uppmärksamgöra på den islamska världens klassiska guldålder och dess vetenskapliga och intellektuella prestationer och därigenom ta udden av alla insinuationer om islam som en till sin natur upplysningsfientlig religion. Medan jag i princip solidariserar mig med de samhällsintegrerande mål som de politiskt korrekta har för ögonen, kan jag inte låta bli att spekulera, om inte islams guldålder snarast ägde rum trots islam. Som bekant kom de islamska erövrarna i det forna Mellanöstern i kontakt med den hellenistiska vetenskapen, som var dem på alla möjliga sätt överlägsen, och på så vis erövrades erövrarna kulturellt av de erövrade, som det ofta sker - inte minst när romerska riket väl erövrat och införlivat det kulturellt överlägsna Grekland. I början fanns det knappast några islamska skriftlärda, och sålunda hade muslimerna inga möjligheter att bjuda de erövrade intellektuellt motstånd när dessa insisterade på att fortsätta med sitt vetenskapliga arbete, sin kemiska, astronomiska och ingenjörsvetenskapliga forskning och experimentering, inte minst när muslimerna själva invigdes i den hellenistiska naturvetenskapen och såg dess praktiska nytta. Det var bara med tiden som kalam, systematisk teologi, utvecklades till vad jag kallar en alternativ form av intellektualism: intellektuellt begåvade killar som sökte sig uppåt i samhället behövde inte längre nödvändigtvis bli ingenjörer och naturforskare, när man också kunde bli teolog, mulla, ajatolla eller vad det nu än må heta. Framväxten av den religiösa intelligentian skulle i min hypotes - som jag inte själv helhjärtat tror på, och som jag är säker professionella islamkännare kommer att finna åtskilliga luckor i - alltså ha inneburit förträngningen och förfallet av den naturvetenskapliga och ingenjörsvetenskapliga intelligentian.

Men vad jag på allvar nog vågar påstå är att Förenta Staternas ledande roll i att utveckla nya teknologier och ta fram forskningsrön kan äventyras av framväxten av sådana konkurrerande intelligentior, på vilka den svartmuslimska utgör ett centralt exempel. När begåvade unga män av Louis Farrakhans snitt inte kommer in i samhällets huvudfåra ens genom akademiska prestationer och skolklokhet - när de är instängda i förfallna ghetton där den enda vägen uppåt går antingen genom brottsliga ligor (i ghetton är livet så alltigenom laglöst att det nog är helt och hållet möjligt att bli en aktad samhällsmedlem genom att utmärka sig som skicklig bankrånare och knarklangare - det senare förutsätter en businessbegåvning som utan vidare kan överföras till lagligare geschäft om man sparat ihop tillräckligt med pengar för att hyra en anständig advokat, vilket ju är förutsättning för all seriös affärsverksamhet i Staterna), genom idrotten (basketboll och boxning) eller - genom svartmuslimskt engagemang, så har de absolut inget incitament och intet skäl att syssla med vetenskap och forskning i någon form, vare sig humaniora eller naturvetenskap.

De svarta muslimerna erbjuder många sorts arbete och chanser. De är allvarligt intresserade av att renovera gatumiljön och husen, ty när allt kommer omkring är de människor som strävar efter att få vara medelklass, en rättighet de anser ha blivit berövade och lurade på; följaktligen lägger de sig vinn om att ansiktslyfta sin egen levnadsmiljö och ge den en medelklassliknande anstrykning. Sålunda behöver de alla sorters byggnadsarbetare och hantverkare. Jag kan tänka mig att de också försöker köra i gång någon sorts företagsverksamhet inom branschen - åtminstone är det det här de kan tänkas göra, såsom amerikaner, och såsom muslimer. (En fråga: har den muslimska waqf-institutionen - allmännyttiga stiftelser i religiös ägo - slagit rot i den svartmuslimska miljön?)

Den svartmuslimska miljön kommer alldeles säkert att improvisera en massa svarta ungdomar bli datorexperter eller byggnadsingenjörer, det är åtminstone säkert som amen i kyrkan (eller som qiblan i moskén kanske?). Dessutom kommer det att behövas folk som kan skriva islamistiska propagandaskrifter. Och det är här det mest problematiska med Farrakhans svarta muslimer ligger. Ty svartmuslimsk propaganda är på samma sätt antivetenskapligt som amerikansk fundamentalistkristen propaganda. Egentligen är situationen ännu värre. Det är klart att svarta muslimer förkastar evolutionen och darwinismen, men vad värre är har dem närstående kulturella krafter byggt en hel pseudohistorisk mytologi om "den svarta rasens" ärorika förflutna.

Farrakhans anhängare tror i princip att de vita är djävlar och usurpatörer och att alla svarta i princip är gudomliga och vetenskapligt begåvade. Farrakhans islam består till stor del av gnosticistiskt idégods som på ytan ufologiserats. Jag vet att det här låter obegripligt, tillåt mig alltså förklara saken närmare. Det är fråga om sådana myter som alltid existerat vid sidan om kristendomen, som ändå aldrig på riktigt tillåtits bli officiell kristen religion, en sorts snyltgods. Framför allt är det fråga om tron på demiurgen, en ond skapare underlägsen den verklige Gud, som lyckats kila in sig mellan oss och den egentlige Gud och presentera sig själv som den Allsmäktige. Konflikten mellan demiurgen och Gud framställs i svart islam som en sorts kamp i rymden mellan Star Trek-rymdskepp, och överhuvudtaget framställer svarta muslimer Guds ingripanden i det som sker på jorden i sällsynt teknologiska eller (pseudo)vetenskapliga termer: Gud förfogar över radioapparater - Jesus (som ju är erkänd profet både i islam i allmänhet och i svart islam i synnerhet) sägs ha haft en "radio i huvudet" som möjliggjort honom att "ta in polisradion" och på det sättet undvika att bli gripen av romerska soldater. Kulturen och vetenskapen har utvecklats av svarta, tror Farrakhananhängarna, ty de svarta hade en högt utvecklad civilisation redan tjugutusen år före Kristi födelse (eller någonting i den stilen), när vitingarna ännu gick på alla fyra och knullade hundar.

Allt detta tyder på att de svarta, om de vill insistera på sin mytologi (och det kommer de att göra för sin personliga integritets skull), är illa tvungna att undvika den sortens seriösa humanistiska och naturvetenskapliga utbildning och forskning som äventyrar deras tro på all denna smörja. Och de som tror på smörjan har rätten på sin sida socialt sett, ty var det inte tron på smörjan som fick de svarta gängen sluta med ligism och brottslighet? Det kommer att bli svårt, praktiskt taget omöjligt, att ifrågasätta smörjan, precis därför att ingen kan bestrida den praktiska sociala nytta som smörjan gett det svarta samfundet i Staterna.

2003-10-24

Veljeni on nero, sarjassamme Geenien voima


Törmäsin netissä veljeni sarjakuvastrippiin, katsokaapa:Maailmanloppua odotellessa.

*ylpeydestä pullistuen* Tuo mies on MINUN veljeni, ajatelkaas.

2003-10-23

Soi päässä


Blogistanissa puhuttiin taannoin päässä soivista kappaleista. Nyt minä kerron teille jotain, mitä ette takuulla anna minulle anteeksi. Tiistaiselta hepreantunnilta asti päässäni on soinut kappale, jota jouduimme lauleskelemaan. Tiedätte kyllä mikä kappale. Haavaanagila haavaanagila haavaa...

Ja nyt kun se soi teidän kaikkien päässä ainakin loppuviikon, minä menen flunssaani parantelemaan. Söin kyllä tuhdin kala-aterian silakkamarkkinoilla, mutta paellaa se ei ollut. Katsotaan huomenna sitä paellaa.

Sophia-etiikkatestissä...


...olin lähimpänä Martti Lindqvistiä ja - ohoh! - Dietrich Bonhoefferia. Jälkimmäinen kuulostaa siltä kuin olisin lähellä Jeesusta, tai Jumalaa. Minähän aivan punastun. Kummankaan kohdalla en kuitenkaan yltänyt edes 80 prosenttiin. Varmaan mm. siksi, että olen täysin samaa mieltä väitteestä "Eräät naisten tasa-arvopyrkimykset ovat Suomessa menneet aivan liian pitkälle.".

2003-10-22

Ja lisää fasistista pahuutta


Muuten: näkyy Birdy lähestyneen lyhytviiksistä oppi-isäänsä, sitä baijerilaista korpraalia ja kaljakellarikapinamaakaria, kananaskelen verran. Tuoreimmassaan hän heittäytyy oikein juutalaisiakin vihaamaan, kun miesviha ei ole kyllin spesifiä. Mutta luonnollisestikaan hän ei hetkeäkään tule pohtineeksi sitä, onko hänen kirjoituksensa mahdollisesti antisemitistinen ja onko moraalisesti oikein panna sellaista tekstiä julkisesti näkyviin. Hänhän on herra paratkoon nainen ja sellaisena geneerinen sorrettu, jonka ei tarvitse ollenkaan pohtia omien tekojensa moraalista sisältöä.

Ja ennen kuin ilkutte siellä jotain pata kattilaa soimaa -tyylistä, tietäkää, että silloin kun minä hyökkään naisia vastaan, tiedän provosoivani, ylittäväni hyvän maun rajat ja saavani turpaani. Olen paljon turpaani saanutkin, mutta olen myös saanut ihmiset lopulta - sinnikkäästi provosoituani - myös vakavasti ajattelemaan. Birdyn teksteistä ei voi sanoa samaa: hän lyö niitä, joita jo on lyöty tarpeeksi, hän naurattaa vain valmiiksi maksettuja naurajia.

Jotta kukaan ei pääsisi syyttämään minua ohjelmallisesta Birdy-vastaisuudesta, totean heti Birdyn edellisessään panneen järjestykseen Hymypoika-elokuvan niin osuvasti, ettei minulla ole siihen yhtään mitään lisättävää: Juu, seksielokuvahan tuo ja kaikkihan me tiedämme, miten epätoivoista on niiden juonenrakennus. Tuohan on hymypoikapatsaineen melko hyväkin yritys. Paino sanoilla "hyvä yritys", ja kaikkihan me tiedämme, miten paljon sarkasmia näihin sanoihin voi sisältyä.

Itse en kyseistä tekelettä ole nähnyt, enkä aio katsoa. Mieluummin ostan tänään avatuilta Turun silakkamarkkinoilta paellaa.

Älä nai! Kirjoita!


Yleensä en lue alempitasoisten ihmisten blogeja, en varsinkaan sellaisten, jotka mielestäni kuuluisi syöttää sioille, mutta teinpä poikkeuksen ja vilkaisin First Spring Dayta. Asianomaista päiväkirjaa kirjoittava naiseläjä vikisee nyt, ettei osaa kirjoittaa enää yhtä hyvin kuin teinityttönä. Kuten tunnettua, lahjakkaasta teinitytöstä (vrt. Monika Fagerholmin Diiva) hän rappeutui varsin pian moniongelmaiseksi, seksuaalisesti holtittomaksi nartuksi, joka on jutuistaan päätellen tällä hetkellä kaksikymppiseksi nuoreksi naiseksikin epätavallisen huonosti perillä siitä, mihin hän elämänsä käyttää, tai mihin hänen se kuuluisi käyttää.

Juuri tässä nähdään, miten helvetin oikeassa Tommi oli taannoin sanoessaan seksiä kognitiivisen alaluokan touhuksi. Erityisesti naissukupuolen seksuaalista vapautumista on seurannut lähinnä sen älyllinen rappio. Ennen vanhaan, kun nuorten naisten oli pakko jotenkin sublimoida seksuaalisia halujaan, he saattoivat luoda taiteellisesti merkittävää ja omaleimaista kulttuuria - naurakaa te vain Brontën sisaruksille, mutta itse oman sukuni omintakeisen luovuuden historiaa seuranneena (voitte niin halutessanne lainata kirjastosta kirjan Lemminkäisen lapset - kuvakertomus isoäidin ajalta, joka kertoo minun isoäitini ja hänen siskojensa lapsuuden maailmoista - tässä on linkki mummuni ja isotätieni paperinukkekokoelmastaan laaditun tutkimuksen tiivistelmään, Ester-kummitätini yleni peräti satavuotiaaksi) pidän itse heidän touhujaan merkittävinä juuri siksi, että siinä oli kyse sisarusten keskenään luomasta omasta ja omaehtoisesta kulttuurista, jopa kielestä: Brontë-englannilla on esim. omia idiomeja, joista sen tunnistaa heti - olisin jopa taipuvainen sanomaan, että se on yksi harvoja esimerkkejä perheensisäisten slangien tunkeutumisesta kirjallisuuteen. Miten on, arvon blogistikollegat: onko perheellänne omia sanontoja, joita kukaan muu ei ymmärrä? Meillä Lemminkäisen lapsenlapsilla on niitä salakieleksi asti.

Olen ihan valmis myöntämään, että First Spring Dayta kirjoittava neitokainen (jonka kanssa minulla kuukausi pari sitten oli se suuri sota, enkä edelleenkään pidä hänestä, saati pidä hänen elossa ja olemassa olemistaan kovin ilahduttavana tai toivottavana asiana) on varmaan "Diiva"-ikäisenä ollut omalla tavallaan lahjakaskin. Mutta nykyään nuorilla naisilla ei ole enää mitään pakkoa sublimoida seksuaalisuuttaan kehittämällä lahjojaan, ei jalostaa sitä taiteeksi. Heti kun pimpassa tuntuu ensimmäinen kouristus, tyttö lähtee penismetsälle ja veisaa vitun viikset (huomatkaa sananvalinta!) lahjakkuutensa edelleen kehittämisestä. Siksi on niin paljon nokkelia esipuberteettisia tyttöjä, joista aikuisina tulee keskinkertaisia tupakoivia kapakkaluuskia.

Älyllisesti kyvykkäällä pojalla sitä vastoin ei ole mitään mahdollisuuksiakaan toteuttaa heräävää seksuaalisuuttaan. Päin vastoin. Hän jatkaa entistä raivokkaammin älyllistä toimintaa syistä, jotka Kokkarisen Ilkka on varsin osuvasti selvittänyt: hän on luuseri ja ATM, jolla ei ole yhtään mitään muuta mahdollisuutta nousta ihmisenä ja seksuaaliolentona arvostetuksi mieheksi kuin kehittää älylliset kykynsä naisille ja työnantajille markkinoitavaan muotoon. (Kuten savolainen kansanmies oivaltavasti huomautti, pimpan vuoksihan ne talot ja autot laitetaan: pimpan vuoksi mies laukkaa siinä elintaso-oravanpyörässä, jota kaikki elämäntapaintiaanitytöt aikansa näön vuoksi paheksuvat ja moralisoivat ennen häipymistään rahakkaan miehen kainaloon.) Miksi lahjakaskaan nuori tyttö sublimoisi seksuaalisuuttaan älyllisiin harrastuksiin, kun hän voi vaivatta hankkia aitoja seksuaalisia kokemuksia? Ja toisaalta: mitä muuta nuori lahjakas poika voi yrittää kuin hankkia itselleen niin arvostetun aseman omalla alallaan, että hänellä on joskus tulevaisuudessa saumaa edes bändäripimppaan?

Rakkaus - jalo ja ylevä yhteenkuuluvuus sekä seksuaalisuuden, älyn että yhteisten tieteellisten, taiteellisten tai muiden henkistyneiden tavoitteiden tasolla - oli mahdollinen minun isovanhempieni ja kasvattajieni aikoina, ei sitä ennen eikä sen jälkeen. Nainen saattoi kehittyä älyllisenä ja yhteiskunnallisena olentona korkealle tasolle vain silloin, kun hänellä oli oikeus koulutukseen ja poliittiseen osallistumiseen, mutta hänen seksuaalisuuttaan kahlittiin yhä sopivaisuussäännöin. Tällöin nainen pystyi oikeasti kehittämään itsestään kiintoisan ja jännittävän persoonan, joka vetosi mieheen omintakeisuudellaan, puhumattakaan siitä, että nainen joutui oikeasti kilpailemaan sillä persoonallisuudellaan miesten suosiosta kuten miehet naisten. Toisin sanoen molemmilla sukupuolilla oli kannustin kehittyä omalakisesti ja jalostaa itseään.

Nykyisin nuorille naisille on tyrkyllä kullia jo sellaisessa elämänvaiheessa, jossa heille ei ole sanottavasti ehtinyt kehittyä rakastettavaksi kelpaavaa persoonallisuutta. Pimppaa on siis turha pihdata sille oikealle, jonka kanssa voi olla muutakin tekoa kuin nainti. Toisaalta, jos omintakeisen ja jännittävän miehen kohtaa, jonka kanssa on mukava jutella itseä kiinnostavista asioista, häntä ei tarvitse rakastaa, hänen kanssaan seurustella eikä mennä naimisiin, koska voidaan aina olla ns. vain-ystäviä. Tästä tätä sivua kirjoittavalla nöyrimmällä palvelijallanne onkin runsaasti kokemusta.

Fáilte Uí Cheallaigh go Gonzó Bhéal Feairsde!


Löysin kiintoisan pohjoisirlantilaisen blogin: Belfast Gonzo. Älkääkä näyttäkö noin järkyttyneiltä, ihan englanniksi se on.

2003-10-21

Kas vain, joskus nämä testit toimivat!


HASH(0x854615c)
schizoid


Which Personality Disorder Do You Have?
brought to you by Quizilla

...via Lumikki.

Grdlationaalisele grdlöökile jätkät!


Ilkka näkyykin jo ottaneen kantaa Ayn Randiin, mutta ihmettelen sitä, ettei hän kommentoinut mitenkään Randin lahkon hauskaa ja pikanttia pikkupiirrettä: sitä, että lahkolaiset, vaikka esiintyivätkin "rationaalisina", polttivat kaikki tupakkaa vain siksi, että myös Ayn Rand poltti tupakkaa. Ayn Rand ei tietenkään ollut oikea nimi - itse asiassa se muija oli Alisa Rozenbaum, ja hän oli arvatenkin neuvostoemigrantti syntyjään: Mark Rosenfelder on kiinnittänyt huomiota siihen, että Randin aate - ja libertarismi yleisemminkin - on vain neuvostokommunismi nurin päin käännettynä.

Tuo otsikko muuten viittaa peruskouluaikaiseen luokkatoveriini Pekka "Suitta" Koposeen, joka oli aluksi kiva kaveri, sitten arvaamaton ja raaka hakkaajaroisto, ja koulusta ulos lennettyään hyväntahtoinen juoppo. Hänellä oli kauhistuttava ärrävika, mistä syystä hänestä on jäänyt elävästi mieleeni ennen kaikkea hänen tapansa huikata muille RAGKARIT-jengin jäsenille: Grdlöökile, jätkät!

Mitäs me ählämit


Blogistikollega Merten (Ojasta noustaan) postasi mielenkiintoisen linkin:Yhdysvallat painosti suomalaista yritystä luopumaan huipputeknisestä meribisneksestä. Muistelen, että muuan nuori ja innokas libertaristiliberaali tässä äskettäin intoili, että "Amerikalle vaan oikeus jyrätä kaikki ählämivaltiot". Näyttää olevan sellainen oikeus jo nyt, ja ählämeiksi lasketaan tarpeen vaatiessa meidätkin. Niin että salaam aleikum vaan sinnekin.

Losers' Club International


Luettuaan uudet alaotsikkoni Jantusen Markku mainitsi erään kaverinsa suunnitelleen Losers' Club International -nimisen järjestön perustamista.

Saatanan kova idea! Missä pidetään kokous?

Päivän iiri


Kelttitutkijoiden Riitta Latvio pyysi materiaalia heikäläisten julkaisuun, joten kirjoitin vasiten seuraavan artikkelin.

Ainainen kitinä ”siitä kamalasta kouluiiristä” tuntuu lopultakin saaneen sekä An Gúmin että muutkin tahot oivaltamaan, miten tärkeää on saattaa idiomaattinen ja kansanomainen iiri opiskelijoiden ulottuville helposti sulavassa muodossa. Uusia idiomi- ja murreoppaita on 90-luvun lopulla ilmestynyt ITÉ:n An Ghaeilge Bheo –sarjassa jo neljä, viimeksi Cléiren saaren (Cape Clear) iiri, vaikka kolme ensimmäistä osaa (Ulster, Connemara, Kerry) periaatteessa kattoivatkin kaikki päämurteet. Ilmeisesti sarjan tarkoitus on paneutua jokaisen pienenkin munsterilaisen kielisaarekkeen murteeseen; oletettavasti seuraavina ovat vuorossa Ring of Waterfordin sekä Corkin kreivikunnassa sijaitsevan Cúl Aodhan (Muskerryn) murteet. Pitäisin itse suurena vahinkona, jos Pohjois-Mayon iiri ei saisi omaa taskumonografiaansa tähän sarjaan: minua viisaammatkin ovat olleet sillä kannalla, että tämä kaunokirjallisuudessa vähänlaisesti viljelty murre olisi ulsterilaisvaikutteisine sanavarastoineen ja connachtilaisine kielioppeineen ihanteellinen kompromissi niin ääntämisen kuin monien muiden piirteittensä osalta.

Vanhojen murreoppaiden uusintapainoksiakin on saatu markkinoille kiitettävästi, joskin niillä on paha tapa rajoittua milloin minkin murteen käytäntöihin siinä määrin, että kielen standardisoinnin kannalta ne eivät välttämättä toimi riittävän hyvin. Tyypillinen esimerkki on Tomás de Bhialin sinänsä kiintoisa ja tarpeellinen idiomikokoelma ”An Cabhsa”, joka ilmestyi viisi-kuusi vuotta sitten: en ole ihan varma siitä, onko de Bhialin rautalangasta vääntäen selittämä yhdistelmäprepositioiden ”fá dhéin” ja ”fá choinne” merkitysero todellakin laajemmin pätevä, onko kyse vain de Bhialin omasta kotimurteesta (joka tietenkin on se kaikkein pienin eli Ring of Waterfordin iiri), vai peräti hänen henkilökohtainen päähänpinttymänsä.

Tomás Ó Máillen ”An Béal Beo”, joka on alkujaan ilmestynyt kolmikymmenluvulla, on sekin kallellaan tekijän kotimurteeseen päin: Tomás Ó Máille oli syntyjään Connemaran suunnalta ja painotti tietenkin sikäläisen kielenkäytön osuutta, mikä ei toki ole huono asia, kun otetaan huomioon, että se sentään on nykyään lukumääräisesti vahvin murre. Tilanne, jossa kouluiiri edelleenkin tuntuu perustuvan tarpeettoman yksipuolisesti munsterilaiseen sanavarastoon (vaikka etelän murteiden verbipäätejärjestelmä on taidettu hylätä jonnekin matkan varrelle), on melkoisen anomaalinen, kun Ulsterin ja Connachtin murteiden syntyperäisiä puhujia on selvästi enemmän. En voi sanoa tekeväni havaintoja minkään laajan aineiston pohjalta, mutta iiriä vieraana kielenä oppineiden kirjailijoiden – tyypillinen esimerkki on Lorcán Ó Treasaigh – kielenkäytössä on vähemmän connemaralaista vaikutusta kuin odottaisi; Ó Máillen connemaralaispainotteisen kielioppaan luulisi parantavan tilannetta jossain määrin.

Toisin kuin esimerkiksi de Bhialin ”An Cabhsa”, Ó Máillen opas ei ole mikään aakkosellisesti järjestetty sanaluettelo selityksineen, vaan selittää sanat ja idiomaattiset ilmaukset kontekstissaan, mikä on huomattavasti tehokkaampaa oppimisen kannalta kuin sanakirjamaisuus. Kirja on jaettu lukuihin, joissa käsitellään eri elämänalueet lähinnä perinteisen agraariyhteisön näkökulmasta. Kaikki, jotka ovat koskaan lukeneet iirinkielisiä maaseutuomaelämäkertoja, tietävät hyvin, että niissä kaikissa on vähintään yksi turpeenkiskontaa käsittelevä luku, joten siltä ei tietenkään vältytä tässäkään kirjassa.

Vaikka Ó Máille onkin tukeutunut pääasiassa omaan murteeseensa, hän viittaa mielellään vertailukohteina myös mm. muinaisiiriin ja skottigaeliin. Sitä vastoin esim. monet Ulsterin iirin keskeiset erityispiirteet näyttävät olevan hänelle tuntemattomia. Esimerkiksi serkkusuhteista puhuttaessa Ó Máille mainitsee yksinomaan standardikieleksi hyväksytyn järjestelmän, jossa sanaa ”col” – sen perusmerkitys on ”avioeste” – seuraa kollektiivinumeraali, joka ilmoittaa, monenko ihmisen ketju sukupuussa on henkilön ja hänen serkkunsa, pikkuserkkunsa ym. sukulaisensa välillä. Ulsterin järjestelmää, jossa sukulaisuuden ”mittayksikkönä” käytetään sukunimien etuliittteenäkin tunnettua sanaa ”ó”, alkuperäiseltä merkitykseltään ”pojanpoika, lapsenlapsi”, tämä kirja ei näytä tuntevan.

Murrepohjan provinsialismin ohella tärkeim ja itsestään selvin moite tällaisen kirjan kohdalla on, että se kuvastaa menneiden aikojen agraariyhteiskuntaa ja että kirjan antamat tiedot ovat vain vaivoin sovellettavissa nykymaailman elämään. Näkisin kuitenkin tämän teoksen puutteiden olevan muualla. Tomás Ó Máille ei sillä tavalla enää edustanut vanhaa Gaeltachtin elämäntapaa kuin klassusten iirinkielisten maaseutuelämäkertojen kertojaminät: hän oli akateemisesti kouluttautunut Connemaran poika, jollaiselta kirjan ensimmäisen painoksen ilmestymisaikoihin varmasti odotettiin suuria, kun tehtävänä oli iirin muovaaminen uudelleen intellektuaaliseen luomis- ja opetustyöhön soveltuvaksi ”arm aigneksi”. Siksi ”An Béal Beo”-teostakaan ei voida pitää minään puhtaan kansankielen lähteenä, vaan ainakin jossain määrin oman aikansa kielipoliittisten tavoitteiden muistomerkkinä.

Elävää kansankieltä kirjassa toki on yllin kyllin, se on koko teoksen selkäranka. Erityisesti arkipäivän työmenetelmien kouriintuntuvalla kuvauksella on varmasti paljon annettavaa idiomaattista iirin taitoa tavoitteleville, kouluiirinsä jo osaaville kielen opiskelijoille, jotka kuitenkaan eivät välttämättä jaksa lukea folklorekokoelmia eivätkä Gaeltacht-omaelämäkertoja.

Kuten aina, toimituksellisista periaatteista voidaan olla useampaa kuin yhtä mieltä. Iirin standardi on määritelty suunnilleen yhtä väljästi kuin nynorskin, mutta se ei tunnetusti ole estänyt ainakaan Ulsterin murteen puhujia ja harrastajia julistamasta valtionkustantamo An Gúmin kustannustoimittajia neuvostosensoreiksi ja punakynäfanaatikoiksi, jotka pyyhkivät pois ja korvaavat toisilla kaikki Ó Dónaillin sanakirjan lyhennetystä versiosta puuttuvat sanat ja taivutusmuodot silloinkin, kun niillä on pitkä perinne maakunnan murteella laaditussa kaunokirjallisuudessa. Ulsterilaisten kitinää on sikäli helppo ymmärtää, että eteläisempien murteiden kummallisuuksiin An Gúm suhtautuu huomattavasti suvaitsevaisemmin.

Ainakin An Béal Beo olisi kaivannut hieman itsevarmempaa ja standarditietoisempaa sensoria. Joiltakin osin kirjan toimittaneen Ruairí Ó hUiginnin omintakeisia ratkaisuja voi toki ymmärtääkin, vallankin silloin, kun hän jättää tekstiin sellaisen murteellisen muodon, johon Ó Máille perustaa oman selityksensä sanan etymologialle – tosin Ó hUiginn myöntää esipuheessaan itsekin, että Ó Máillen etymologiat eivät aina ole nykykäsitysten mukaisia. Silti pitäisin valitettavana sitä, että Ó hUiginn on jättänyt tekstiin ilman tällaisia perusteita jonkin verran täysin murteellisiksi katsottavia kirjoitustapoja, joilla mielestäni ei ole maakunnan omien kirjailijoidenkaan teoksissa riittävää perinteen oikeutusta. Verbin ”síothlaigh/síothlú” Ó Máille kirjoittaa ”séalaigh/séalú” oman murteensa ääntämystä noudattaen: sana tarkoittaa periaatteessa ”suodattaa, soluttaa, suodattua, asettua, saostua”, mutta kuvaannollisesti myös ”menehtyä, kuolla”, erityisesti puhuttaessa sairauteen tai vanhuuteen menehtymisestä vuodelevon lopuksi. Koska kirjoitustapa ”séalaigh” on onnistunut hiipimään connachtilaisten murteiden tutkijana ansioituneen Tomás de Bhaldraithen englanti-iiri –standardisanakirjaan, sitä voi vielä katsoa läpi sormien; mutta en oikein osaa pitää hyväksyttävänä sitä, että Ó hUiginn on säilyttänyt sellaisen täysin murteellisena pidettävän kirjoitustavan kuin ”saltairt” (pro ”satailt”, verbaalisubstantiivi verbistä ”satail”, joka tarkoittaa ”polkea, sotkea jalkoihinsa”), johon en muista painetussa iirissä aiemmin törmänneenikään.

Sinänsähän murreuskollisuudesta on iirinkielisissä kirjoissa paha mennä nipottamaan, vaikka pidänkin ärsyttävänä keekoiluna sitä, että englanninkielisissä miljöissä kasvaneet iirinkielisen kirjallisuuden amatöörit jäljittelevät oikeinkirjoituksen ja sanavaraston osalta jotain hyvin spesifistä murretta, mutta syyllistyvät lauseopin puolella anglisismeihin ja luvattomiin alkeisvirheisiin, jotka pahimmillaan ovat omiaan karkottamaan syntyperäisiä lukemasta äidinkieltään. Mielestäni kuitenkin An Béal Beon kaltaisten kielenhuolto-oppaiden pääasiallinen tehtävä on nimenomaan standardikielen jalostaminen ja rikastuttaminen kansankielisillä vaikutteilla, jolloin kirjan tulisi sitten kyllä tarjota apua niillekin, jotka eivät muuta osaa kuin standardi-iiriä, sen sijaan että standardisoidun koulukielen ja elävän maalaismurteen välistä kynnystä ehdoin tahdoin pidetään korkealla. Haluaisin siis, että toimittaja olisi nykyaikaistanut teoksen oikeinkirjoitusta jonkin verran kovemmin kourin. Jos Ó Máillen omien kirjoitustapojen katsotaan olevan niin välttämättömän tärkeitä tutkijoiden tutkia, ne voidaan kyllä ilmoittaa alaviitteissä, mutta teoksessa, joka on luonteeltaan pikemminkin normatiivinen ja preskriptiivinen kuin deskriptiivinen ja dialektologinen tai dialektografinen, sellainen provinsiaalinen kirjoitustapa kuin ”saltairt” ei ole oikeassa paikassa. On melkoisen ärsyttävää, että monet luonteeltaan paikallisiksi, murre- ja regionaalikirjallisuudeksi laskettavat kaunokirjat ja folklorekokoelmat ovat joutuneet huomattavasti An Béal Beota ankarammin standardisoiduiksi, vaikka niiden kohdalla aitoa murretta jäljittelevän kirjoitusasun varjeleminen olisi ollut paljonkin perustellumpaa. Näyttääkin siltä, että An Gúm, vaikka siellä riittääkin ammattitaitoisia kustannustoimittajia, ei noudata mitään selkeästi perusteltua linjaa sen suhteen, miten pitkälle oikeinkirjoitusta kuuluu lähentää standardiin minkäkin tyyppisissä teoksissa. Jonkun pitäisi varmaan mennä sinne selittämään, mikä ero on deskriptiivisyydellä ja preskriptiivisyydellä.

Muuten Ó hUiginnin toimitustyössä on toki paljon kiittämistäkin. Niiltä osin kuin Ó Máillen työssä on korjattavaa, hän on kiinnittänyt alkuperäisen tekstin puutteisiin huomiota. Sanahakemisto on tärkeä osa tällaista kirjaa, ja se vaikuttaa parin pistokokeen perusteella hyvin laaditulta. Tarpeellinen on myös kasvinimien luettelo – tosin aukkoinen – johon kuuluvat tietysti myös latinankieliset nimet.

Jos An Béal Beolla on vikoja, ansiot ovat melkoiset. Tekijä paneutuu useaan otteeseen kartoittamaan iirinkielisten sanojen merkityskenttiä ja niiden takana olevia käsitejärjestelmiä ja –hierarkioita, mikä tietysti auttaa kielen sisäistämisessä verrattoman paljon paremmin kuin sanojen ja niiden määritelmien mekaaninen luetteloiminen niitä toisiinsa suhteuttamatta. Erityisesti Ó Máille kiinnittää huomiota iirin sanojen erottamiseen niiden tavallisimmista englanninkielisistä käännösvastineista, kuten odotettavissa onkin: lukekaa hänen kommentaarinsa sanaan ”barra” merkityksessä ”hyötykasvit”. Kieltä hyvinkin osaavalla on oppimista hänen selityksistään. Adjektiivien merkityksiä Ó Máille havainnollistaa mielellään siteeraamalla runoja ja lauluja. Tähän tosin sisältyy se riski, että runokielen ja tavallisen puheen erot hämärtyvät. Muistaakseni se oli Gearóid Stockman, joka taannoisessa oikeakielisyysoppaassaan ”Cruinneas Gramadaí agus Corrfhocal Eile” kiinnitti huomiota siihen asiaan, että iirin opiskelijat tekevät usein virheitä kopulan käytössä, koska ovat kansanlaulujen sanoituksista oppineet runokielen taiteellista vapautta noudattavia lauserakenteita, jotka eivät asiaproosassa käykään laatuun. On aika selvää, ettei edes lukutaidottoman kansanlaulajan ja värssynikkarin käyttämä kieli sanojen merkitysten ja idiomatiikankaan kannalta ole samaa iiriä kuin proosapuhe; ja olisikin suotavaa, että perinteisen kansaniirin eri tyylikerrostumia ja niiden eroja tutkittaisiin enemmän.


Kaiken kaikkiaan An Béal Beo on puutteineenkin kauan odotettu ja tervetullut uusintapainos. Sekä iirin tutkijoiden että kielen harrastajien olisi paras hankkia itselleen tämä kirja. Ja jos käytätte sitä niin ahkerasti kuin sitä kuuluisi käyttää, hankkikaa kulumisen varalta samalla varakappale, tai seitsemän.

Ó MÁILLE, Tomás: An Béal Beo. Ruairí Ó hUiginn a chóirigh an t-eagrán nua seo. An Gúm, Baile Átha Cliath 2002.

2003-10-20

Libertarismin perusvirhe


As long as it is understood that morality is a human construction influenced by human cultures, one can become more tolerant of other human belief systems, and thus other humans. But as soon as a group sets itself up to be the final moral arbiter of other people's actions, especially when its members believe they have discovered absolute standards of right and wrong, it is the beginning of the end of tolerance and thus, reason and rationality.

Michael Shermer


Vaikka libertarismi onkin sen tyyppistä kognitiivisen alaluokan (kiitos, Ilkka) hulluttelua, josta kirjoittaminen on ehdottomasti meidän ylhäisyytemme arvokkuuden alapuolella, en malta olla sanomatta, mikä on se libertarismin perusvirhe, joka tekee koko aatteesta totalitaarisen, niin vapaudenkaipuisina kuin sen kannattajat nimeään myöten esittäytyvätkin: käsitys, että juuri he tietävät meitä muita paremmin, mitä vapaus on. Libertaristit paheksuvat usein äänekkäästi ja moralistisesti sitä, että tietämättömät ihmiset kuvittelevat itsellään olevan oikeuksia esim. maksuttomaan perusopetukseen, työttömyyskorvaukseen, sosiaaliturvaan ym., eikä heille kelpaa argumentiksi se, että ihmiset ovat vapaissa vaaleissa äänestäneet edustajia, jotka ovat sitten perustuslaillisessa järjestyksessä päättäneet mm. sosiaalietuisuuksista. Libertaristien mielestä mm. nämä etuisuudet (ja niiden rahoittaminen veroilla) loukkaavat heidän käsitystään vapaudesta, ja että tämä loukkaus itsessään on riittävä syy sekä vastustaa näitä etuisuuksia että moraalisesti tuomita ihmisten halu pitää nämä etuisuudet, tai ainakin säilyttää periaatteessa oikeus tarvitessaan nauttia niitä hyväkseen.

Edustuksellisen demokratian ideana on se, että tunnustetaan ihmisillä olevan erilaisia käsityksiä ja määritelmiä vapaudelle ja oikeudelle, että nämä ristiriidat tunnustetaan ja että pyritään luomaan jonkinlainen toimiva kompromissi eri määritelmien välille. Vallan ja kansalaisten välinen vastakkainasettelu tunnustetaan, mutta sitä pyritään jatkuvasti lieventämään pitämällä auki mahdollisimman paljon konsultointikanavia, joiden avulla valta saa palautetta kentältä. Vapaa yhdistyselämä, lehdistö ym. ovat olemassa tätä varten, samoin tietysti ammattiyhdistysliike, tuo libertaristien verivihollinen.

Libertaristit sitä vastoin katsovat, että heillä on hallussaan lopullinen tieto siitä, mitä vapaus on, ts. he katsovat, että heillä yksin on hallussaan jokin sellainen politiikan keskeinen tavoitteenasettelu, josta ei voi neuvotella. Edustuksellisessa demokratiassa kaikki neuvottelemisen ja kompromissien yläpuolelle nostetut ja kiveen hakatut asiat ovat yhtä lailla kaikkien ulottumattomissa: perustuslakia voidaan muuttaa, mutta ainoastaan hyvin selvästi annetulla kansan valtakirjalla, määräenemmistöllä ja puolueiden yhteistyöllä. (Perustuslakiluonnoksen hyväksyttäminen kansanäänestyksellä ei tunnetusti ole kovin vierasta demokratioille yleensä, meillä sitä ei ole taidettu soveltaa.) Libertaristeille tämä ei kelpaa. Sen, joka keskustelee vapauden olemuksesta heidän kanssaan, tulee hyväksyä heidän määritelmänsä vapaudelle, aivan kuten bolsevikkien kanssa oli mahdollisuus yhteistyöhön vain sillä, joka hyväksyi heidän määritelmänsä hyvälle elämälle ja poliittisille tavoitteille. Toista mieltä oleva ei bolsevikeille ollut yksinkertaisesti henkilö, jolla nyt vain sattui olemaan toiset poliittiset tavoitteet. Toisia poliittisia tavoitteita ei saanut olla: sellaisiin pyrkivä oli joko harhaanjohdettu, "väärän tietoisuuden vallassa" ja valistuksen tarpeessa, tai sitten hän oli luokkavihollinen, siis sovittamattomasti vihollinen, joka oli asettunut taistelemaan Hyvää, Onnea ja Edistystä vastaan.

Libertaristien kanssa on mahdotonta väitellä siksi, että he pohjimmiltaan näkevät vapauden vihollisina kaikki, jotka eivät jaa heidän määritelmäänsä "vapauden" käsitteestä - siitäkin huolimatta, että kansa ei ole antanut heille valtakirjaa määritellä sitä. Jos joku ei koe "vapautta veroista", "vapautta huumekieltolaeista", "vapautta ay-liikkeen sortovallasta" tai "vapautta kaupankäynnin rajoituksista" (kaikkine ikävine yhteiskunnallisine seurauksineen, jotka ovat ilmeisiä kaikille muille paitsi libertaristeille itselleen, jotka kuvittelevat ihmisen "vapaudessa" muuttuvan kuin taikaiskusta paremmaksi ja vastuullisemmaksi kuin hän tässä yhteiskunnassa on) oman elämänsä kannalta merkittävinä vapauksina (ja rohkenee pitää oleellisempina vapauksina sitä, että saa verorahoilleen vastinetta, voi kasvattaa lapsensa huumeettomaan elämään, saa kuulua ay-liikkeeseen ja voi luottaa siihen, että kaupassa ei tuotevalvontajärjestelmän ansiosta myydä ihan mitä tahansa silmättömiä kloorisilakoita ja radioaktiivisia rapuja), hän on libertaristien mielestä sovittamaton vihollinen, jonka kanssa ei edes saa väitellä asiallisesti, jotta ei saisi vääräuskoisuuden tartuntaa.

Ainoa vapaus, jota libertaristin parhaassa mahdollisessa maailmassa saa ja kuuluu tavoitella, on se vapaus, jonka libertaristi on hienojen teorioittensa perusteella vapaudeksi määritellyt. Valitse millainen T-Ford kuin haluat, kunhan valitset mustan. Haluat sitten syödä millaista ruokaa tahansa, tarjolla on vain äiti Libertarian puppaamaa pullasuttua, siinäkin tapauksessa, että se ei oikeasti maistuisi kellekään. Toisin sanoen - libertarismi on totalitarismin kieroin muoto, aate, joka tekee itse vapauden käsitteestä totalitarismin välineen. Vastustaessaan "holhousta" libertaristi itse asiassa tulee holhonneeksi kansaa pahemmin kuin vihaamansa "sosiaalitantat" ikinä. Sosiaalitanttojen holhoustoiminta tapahtuu näet suorassa kosketuksessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen, ja myös siihen todellisuuteen vastaten; libertaristeja todellisuus ei voisi vähemmän kiinnostaa, sillä jos se ei toimi heidän teorioittensa mukaisesti, he tulkitsevat asian niin, että todellisuus on väärässä - tai että jossain on sosialistisia sabotöörejä, jotka estävät todellisuutta tulemasta omaksi libertaristisen teorian mukaiseksi itsekseen.

Kun vähän pintaa rapsuttaa, huomaa heti, että kaikki yritykset toteuttaa libertarismia käytännössä johtaisivat totalitaarisen ajatuspoliisin syntymiseen. Tietenkään libertaristit eivät itse ymmärrä sitä, niin kauan kuin he eivät oikeasti joudu rakentamaan yhteiskuntaa. He päätyisivät poliisin perustamiseen käytännön pragmaattisena ratkaisuna. Mutta kannattaa miettiä, että myös kommunismin julmuudet saivat kaikki alkunsa käytännön pragmaattisista ratkaisuista, jotka olivat välttämättömiä, jotta oikealta tieltä kohti utopiaa ei harhauduttaisi. Libertaristi lähtee siitä, että kaikki luonnostaan haluavat vapautta juuri sellaisena kuin hän sen näkee. Todellisuudessa hän joutuisi huomaamaan, ettei näin suinkaan ole, vaan että monet ihan vilpittömästi haluavat sellaisia asioita, jotka hän on määritellyt kielletyiksi ja sosialistisiksi. Jos ihmiset hänen vapaudessaan jatkaisivat niiden haluamista, hänellä olisi tasan kaksi vaihtoehtoa: antaa ihmisten omatoimisesti organisoitua "sosialistisiksi" yhteenliittymiksi, mikä tietenkin merkitsisi, että kielletty "sosialismi" pilaisi ihanteellisen libertarian; tai sitten estää tällaisten yhteenliittymien syntyminen kovalla kädellä ja totalitaarisella poliisilla. Kolmatta vaihtoehtoa ei käytännössä ole, paitsi libertarismista luopuminen ja edustuksellisen demokratian lusikan ottaminen kauniiseen käteen.

Libertaristit itsekin allekirjoittanevat periaatteessa sen ajatuksen, että vapautta saa olla juuri niin paljon kuin sitä voi olla muiden vapautta loukkaamatta. Nythän kuitenkin on niin, että ihmiset eivät ole yhtä mieltä siitä, mitä heidän vapauteensa kuuluu ja mikä heidän vapauttaan loukkaa, joten jonkinlainen kompromissi on välttämätön. Toistaiseksi edustuksellinen demokratia on osoittautunut pragmaattisesti ja käytännössä parhaaksi keinoksi selvittää, mikä yhteiskunnassa kansalaisen mielestä keskimäärin kuuluu hänen vapauteensa. Tämä ei kuitenkaan kelpaa libertaristeille, koska he katsovat itsellään olevan "tieteelliset" keinot selvittää, mikä on vapauden käsitteen "objektiivinen" sisältö - aivan kuin bolsevikit sanoivat "tieteellisen sosialismin" selvittävän, mitä kansa "objektiivisesti" haluaa.¨

Ei oikeastaan ihmetytä, että libertarismin ikoni Ayn Rand osoittautui käytännössä totalitaristiseksi kulttijohtajaksi. Vanhana osapäivätrekkerinä en voi olla virnuilematta siitä, että Randin lahko ilmeisesti saattoi käyttää itsestään nimitystä the collective, siis borgiyhteisö. Resistance is futile! You will be assimilated!

Merkillepantava on varsinkin seuraava sitaatti, joka kertoo, miten pahasti Ayn Randin lahkon jäsenet jäivät tuuliajolle kultin hajottua sisäisiin ristiriitoihinsa, kuten niille luojan kiitos loppujen lopuksi yleensä käy:

With the death of NBI, the Randian cultists were cast adrift, for the first time in a decade, to think for themselves. Generally, their personalities rebounded to their non-robotic, pre-Randian selves. But there were some unfortunate legacies of the cult. In the first place, there is the problem of what the Thomists call invincible ignorance. For many ex-cultists remain imbued with the Randian belief that every individual is armed with the means of spinning out all truths a priori from his own head – hence there is felt to be no need to learn the concrete facts about the real world, either about contemporary history or the laws of the social sciences. Armed with axiomatic first principles, many ex-Randians see no need of learning very much else.
(Sitaatissa mainittu NBI on Nathaniel Branden Institute, randilaisten lahkon keskusjärjestö.)

Yllä siteeratun tekstin kirjoittaja, Murray Rothbard, on itse libertaristi, joka esittää kainon toivomuksen, että libertaristit olisivat Randin lahkon antaman "rokotuksen" jälkeen "immuuneja" totalitarismille. Enpä itse juurikaan löisi vetoa mokoman puolesta. Yleisesti ottaen joustamattomat idealistit, jotka eivät kykene toimimaan vakiintuneen demokratian osana, eivät opi kaltaistensa virheistä. Esimerkiksi libertaristin on täysin turha odottaa tajuavan, miksi muut kuin aatteen miehet näkevät yhtäläisyyksiä libertaristin ja stalinistin välillä; ja kun yhtäläisyydet vääntää hänelle rautalangasta, hän syyttää vain - perustelutta - vastapuolta olkinukkeargumenttien esittämisestä. Itse asiassa hän joutuu jopa moraalisen närkästyksen valtaan sen johdosta, että toinen kehtaakin esittää mitään niin loukkaavaa. (Libertaristit yleensä kokevat suurena moraalisen närkästyksen aiheena sen, että heidän kanssaan kehdataan olla eri mieltä. Tässä suhteessa he muistuttavat paljon pohjoisirlantilaisia tasavaltalaisia.)

Kuka tahansa, joka on koskaan yrittänyt "keskustella" libertaristin kanssa, tietää hyvin, että muidenkin alalahkojen kuin randilaisuuden edustajille on tyypillistä juuri älyllisen uteliaisuuden mureneminen. "Auktoriteettien vastaisuus" tarkoittaa sitä, että asiantuntijatkin leimataan "auktoriteeteiksi", ja auktoriteetit ovat määritelmällisesti väärässä. Kyky myöntää se mahdollisuus, että itse oltaisiin väärässä ja tarvittaisiin lisätietoja asioista, on libertaristille vieras. Loppujen lopuksihan kaikki libertarismia edeltävä on määritelmällisesti väärässä olemista. Libertaristi säilyttää ne tiedot, mielipiteet ja provinsiaaliset ennakkoluulot, jotka hänellä oli ennen libertaristiksi kääntymistä - niiden täytyy olla hyviä ja oikein, koska juuri niiden ansiosta hän onnistui elämässään ohjautumaan Totuuden Lähteelle - mutta ei enää sen jälkeen kykene pitämään mieltään avoimena uusille opeille eikä pysty enää innostumaan mistään uusista ideoista.

Tämän takia muuten libertaristit ovat yleensä niissä käsityksissään, jotka eivät suoraan kuulu heidän libertarisminsa piiriin, melkoisen tavanomaisia ja latteita oikeistolaisia - esimerkiksi heidän historiankäsitykseensä saattaa sisältyä äärioikeistolaisten mytologioiden aineksia. Ei myöskään ole yllättävää, että libertaristit, ns. antihörhöt ja selvästi rasistiset äärioikeistolaiset ovat ainakin sivujensa linkityksen perusteella jolleivät nyt yksi yhteen samaa porukkaa, niin ainakin osa samaa alakulttuuria, eivätkä vastusta toisiaan mitenkään erityisen ehdottomasti tai periaatteellisesti. Itse asiassa libertarismi saattaakin olla konventionaalisemmin äärioikeistolaisissa piireissä kasvaneen nuoren henkilön viimeinen hätäkeino, kun hän kotiansarista suureen maailmaan jouduttuaan, yleiskeskiluokkaisen vapaamielisyyden paineessa, yrittää säilyttää "oman itsensä", ts. kotipiirissä omaksutun äärioikeistolaisen maailmankuvan. Libertarismi toimii pseudointellektuaalisena menetelmänä, jolla hän selittää itselleen, että hänen provinsiaalinen äärioikeistolaisuutensa onkin liberaalisuutta, vieläpä sitä ainoaa oikeaa liberaalisuutta.

Kuten hra Syreeni tuossa lähettämässään kirjeessä selvitti, "Svenne Jönssoniksi" nimittämäni nuorukainen ei osaa omaksua vaikutteita edes toiselta libertaristilta, vaan torjuu tämänkin puheet heittelemällä ritualistisesti iskusanoja "argumentum ad hominem", "argumentum ad misericordiam", "olkinukke" jne.

Se, joka luulee löytäneensä totuuden, menettää kyvyn etsiä totuutta ja uteliaisuutensa. Siksi libertarismi on henkisesti rampauttava älyn tauti, jota tulee vastustaa, heh, jo isänmaamme kilpailukyvyn nimissä - tarvitsemmehan innovatiivisuutta. Tai no, tauti on väärä ilmaus. Pikemminkin sanoisin, että kun ihmisestä tulee libertaristi, hänen älynsä romahtaa leimuavasta (ja protuberansseille, flarepurkauksille ja muille muutoksille alttiista) tähdestä mustaksi aukoksi. Tähän vertauskuvaan sopii hyvin se, mitä tuossa ylempänä sanoin libertaristin ennakkoluulojen säilymisestä ja maailmankuvan jämähtämisestä: kaikki tuollainen jäätyy kiinni mustan aukon tapahtumahorisonttiin ja lähettää siinä säteilyään loputtomiin.

2003-10-19

Kirje libertaristilta ja vastaus siihen


Nyyssiryhmissä ja täällä nettipäiväkirjassa käymäni sota "Svenne Jönssonia" vastaan sai hra Sampo Syreenin (hänen oikea nimensä, jonka käyttämiseen hän antoi nimenomaisen luvan), libertaristin ja Liberaalit rp:n hallituksen jäsenen, tarttumaan näppikseen ja sanoutumaan aatteen miesten puolesta jossain määrin irti "Svennen" teutaroinnista:

Tulihan taas viihteellistä postia: ["Svenne Jönsson"] on kuulemma jälleen
levitellyt nyysseissä hassutuksiaan, ja olet pistänyt tämän takia viestiä
mm. Liberaaleille. Ajattelin ottaa aiheesta yhteyttä libertaarina, joka on
myös Liberaalien hallituksessa.


Ymmärtääkseni ["Jönsson"]in tämänkertainen "lapset pois hörhöiltä" -pläjäytys
oli lainattu Vapausfoorumilta. Voisi olla kohtuullista, että muidenkin
foorumilaisten vastaukset (myös aiemmat, koska tämä ei ole ensimmäinen
kerta kun tästä puhutaan) otettaisiin huomioon, mikäli aiheena ovat
libertaarien kannat eivätkä vain ["Jönsson"]in -- foorumilla tuollaiset läpät
menevät vitsinä, mutta jos niistä aletaan puhua tosiasioina, ylivoimainen
valtaosa libertaareista suhtautuu niihin vähintäänkin varauksellisesti.
Minä ja moni muu äärimmäisen kriittisesti. Noista kommenteista löytyy myös
hyvää ["Jönsson"]-bashingin ainesta.


Mikäli kyse taas on ihan vain ["Jönsson"]in jutuista, antaa mennä. Omalta
kohdaltani olen todennut sekä ["Jönsson"]ille itselleen että monille muille
libertaareille tällaisen keskustelutyylin olevan hedelmätön ja toivonut,
että herra koettaisi hieman rauhoittua ennen kuin suoltaa provokaatioitaan
julkisesti. Varsinkaan aatteen nimissä. Viesti ei ole ainakaan vielä
mennyt perille, joten kiitän myös niitä siperialaisia, jotka nyt opettavat
["Svenneä"]. ;)


Samoin olen pariin otteeseen joutunut ["Jönsson"]in
muka-argumentaatio-analyyttisen
ad-hominem-olkinukke-olkinukke-olkinukke-virhelista-jne-vyörytyksen
kohteeksi, ja väsynyt siihen. Oma pieni kontribuutioni tähän aiheeseen
löytyy osoitteesta
http://www.helsinki.fi/~ssyreeni/texts/libertarianism/logic
. (Valitettavasti tuo osoite ei koetettaessa toiminut.)

Kuten tiedät, libertaarit ovat hassua porukkaa. Radikaaleja liberaaleja,
eivätkä aina niin poliittisesti korrekteja. En minäkään. Mutta turha
provokaatio, puolivillainen argumentaatio tai huonotapaisuus eivät ole
merkittävä osa tätäkään valistusaatteen haaraa. Toivottavasti siis joskus
törmäilemme hieman henkevämmän debatin merkeissä, jossakin.


(Vaikka saat muutenkin julkaista yksityispostisi miten haluat, totean nyt
vielä, etten pane erityisemmin pahakseni jos lainaat tätä viestiä
julkisesti, nimen kanssa.)

Tässä yhteydessä julkaisen tietysti myös oman vastaukseni:

Citerar Sampo Syreeni [sähköpostiosoite poistettu]:

> Kuten tiedät, libertaarit ovat hassua porukkaa. Radikaaleja

> liberaaleja,

> eivätkä aina niin poliittisesti korrekteja. En minäkään. Mutta turha

> provokaatio, puolivillainen argumentaatio tai huonotapaisuus eivät

> ole

> merkittävä osa tätäkään valistusaatteen haaraa.

[Panu Höglund:]

Valitettavasti en ole tästä aivan vakuuttunut. Jos olet lukenut
blogiani, tiedät, että olen pragmaatikko, enkä usko poliittisten
aatteiden teorioihin läheskään niin paljon kuin niiden käytäntöön.
Poliittinen ideologia, liike tai suuntaus teoreettisella tasolla on
täysin merkityksetöntä paskan jauhantaa. Sen veri punnitaan ja
merkitys selvitetään vain ja ainoastaan siinä, millaisen roolin se saa
yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa ja mitkä yhteiskunnalliset
voimat sitä käyttävät etujensa ajamiseen. Tähänastisen perusteella
libertarismia käyttävät lähinnä [nimi postettu]n - [hän] on aivan
ilmeisesti kliinisesti autistinen - tai ["Jönsson"]in kaltaiset henkilöt.
He ovat libertarismin kasvot yhteiskuntaan päin, ja sen
pärstäkertoimen mukaan libertarismi tuomitaan, punnitaan ja
köykäiseksi havaitaan.

Myös kommunistit vakuuttelivat, että GULAG ei ole merkittävä osa
kommunismia, mutta mielestäni kolmekymmentä miljoonaa kärpästä ei voi
olla väärässä, jos nämä kärpäset ovat menettäneet terveytensä tai
henkensä GULAGissa. Aivan vastaavasti uskon kyllä, että libertarismi
voi olla _teoriassa_ kuinka haastavaa ja älyllisesti jännittävää
tahansa, tai että _teoreettisena aaterakennelmana_ sitä on mahdollista
kannattaa älyllisesti rehellisenkin ihmisen. _Käytännön_ libertarismi
on kuitenkin ["Svenne Jönsson"], ja ["Svenne Jönsson"]in mukaan minä aion
arvioida libertarismin, ja toivon muidenkin sitä arvioivan. Pidän
syvästi moraalittomana sellaista älymystöä, joka kannattaa hienojen ja
kauniiden _teorioiden_ vuoksi jotain aatesuuntausta, vaikka sen
käytäntö olisi kuinka epähumaani, yhteiskunnallisesti vahingollinen ja
tuhoisa tahansa - olipa kyseessä sitten stalinismi, feminismi tai
libertarismi. Stalinismin todellisuus oli Stalin, feminismin
todellisuus on Minttu Hapuli ja libertarismin todellisuus on ["Svenne Jönsson"].

Minun moraalinen velvollisuuteni - älymystön edustajana ja
jonkinasteisena 1900-luvun totalitarismien tuntijana - on tuomita
aatteet niiden todellisten yhteiskunnallisten vaikutusten mukaan.
Niiden teoriat ovat täysin toisarvoisia, oikeastaan pelkkää
loiskiehuntaa yhteiskunnalliseen todellisuuteen verrattuna: ei
natsismiakaan siksi vastusteta, että Hitlerin teoriat ja ideat olivat
hulluja ja tuhoisia, vaan ennen muuta siksi, että ne piti mennä vielä
käytännössäkin toteuttamaan.

Jos todella haluat, että esimerkiksi minä en ["Svenne Jönsson"]in
perusteella tuomitsisi koko libertarismia totalitaariseksi aatteeksi
ja äärioikeiston valepuvuksi, niin tule esiin läksyttämään häntä ja
[nimi poistettu, vrt. yllä] uutisryhmissä. Muuten minä ja koko yhteiskunta arvioimme
aatteen heidänlaistensa mukaan. Omasta mielestäni se on
libertarismille aivan oikein. Jos olet toista mieltä, älä teoretisoi
pimeässä äläkä lähettele taustalta minulle yksityiskirjeitä, vaan tule
nyysseihin väittelemään ["Jönsson"]in kanssa. Joo, tiedän kyllä: tämä on
samansuuntainen pyyntö kuin "tule tänne syömään meidän kanssa tätä
maukasta ripulipaskaa". :)

[sitaatin loppu]

Ylläolevaan lisään vielä, että pidän Sampo-parkaa libertarismin Buharinina. Hän saattaa nyt vielä uskotella itselleen edustavansa "aitoa ja oikeaa" libertarismia, mutta jos ja kun libertaristinen vallankumous onnistuu, valtaan ei nouse hänenlaisensa, vaan "Svenne Jönsson". Ja "Svenne" ei tietenkään jätä Sampoa näytösoikeudenkäynnissä tuomitsematta ja teloituttamatta. Älkääkä vain selittäkö minulle, että libertarismi ei kannata kuolemantuomioita ym. barbaarisuuksia. Eivät bolsevikitkaan kannattaneet - ennen valtaannousuaan.