2003-10-17

Alaskanpystykorva


Malamute
What Common Breed of Dog Are You?

brought to you by Quizilla

Tuota rotua en aiemmin tuntenutkaan, mutta enhän minä mikään eläinihminen olekaan. Netissä hakusanalla "malamutti" löytyi vain jonkin taloyhtiön kokouspöytäkirja, jossa valitettiin suuren, murhanhimoisen koiran ulvovan ja pelottelevan naapureita, eikähän rekikoiraa varmaan ole mitään tolkkua pitää seurakoirana kerrostalossa. (Kuten sanottu, en ole eläinihminen, mutta olen ollut sen verran minäkin koirien kanssa tekemisissä, että pistää ihan hiukkasen vihaksi, jos joku ääliö pitää paksuturkkista vetokoiraa sisätiloissa riutumassa.) Rotuharrastajien yhdistys kutsuu koiraa mieluummin malamuutiksi pitkällä uulla, sanakirjoista piittaamatta: nimi on kuulemma peräisin joltain eskimoheimolta, joka ensimmäisenä piti näitä koiria. Myös siwash-nimeä käytetään, ja se on tuttu sana: alaskanenglantilainen rasistinen haukkumanimi intiaanille (ranskan sanasta sauvage, sama kuin englannin savage). Säkäkorkeus on rotuvaatimusten mukaan kuudenkymmenen sentin tienoilla ja paino lähellä neljääkymmentä kiloa, joten ihan pikkupiskistä ei ole kysymys.

Mukavan tuntuinen koira kuitenkin, ja terveen käyttökoiran näköinen, eikä mikään luonnonoikuksi "jalostettu" hirviö, jolta (uh!) menee silmä yhtä mittaa sijoiltaan. Sellainen rotuhan on, en nyt muista mikä, jolla silmämuna tippuu poskelle vähän väliä - muistan kyllä että se on jokin ihan yleisesti tunnettu rotu. Mopsi? Olen joskus pikkupoikana nähnyt valokuvan koirasta, jolle näin oli käynyt, eikä yhtään huvittaisi nähdä sitä luonnossa. Eläinsuojelijoiden pitäisi ihan oikeasti vastustaa tällaista. Kyllä ne niistä superketuista jaksavat kitistä, mutta monilla koiraroduilla on paljon pahempia ongelmia, tukkeutuvia hengityselimiä ja muita vastaavia ongelmia, jotka kroonisesti pilaavat eläimen terveyden.

Sekaluusoppaa


Joskus muinoin luin jonkin tutkimuksen, joka käsitteli brittipopparien artikulaatiota, ja sen tulos oli, että englantilaiset rokkimuusikot, silloinkin kun heillä oli selväpiirteinen alueellinen identiteetti ja kun he käyttivät normaalissa puheessaan kotiseutunsa ja/tai/eli sosiaaliryhmänsä murretta (ainakin Liverpoolissa, rohkenen olettaa, kotiseutu ja sosiaaliryhmä tosiaan ovat murremaantieteellisesti sama asia), he lauloivat groteskisti jenkkikorostusta tavoitellen: rokkiasenteeseen nimittäin amerikkalaisen ääntämisen jäljittely kuuluu oleellisena osana. Olen jo pitkään ihmetellyt, missä määrin nuorten ja nuorehkojen suomalaisten äidinkielen artikulaatioon on vaikuttanut suomalaisten rokkimuusikoiden mahdollinen pyrkimys ääntää äidinkieltään muka-amerikkalaisella aksentilla. Esimerkiksi Pelle Miljoona sekä lauloi että puhui suomea aikoinaan äänellä, joka kuulosti aivan tekoamerikkalaisen korostuksen tavoittelulta. Erityisen häiritseväksi tämä tuli silloin kun hänen alamäkensä alkoi Moottoritie on kuuma -hitin - isoveljeni ei varmasti pidä siitä, että tästä huomautetaan, mutta muistan kyllä hänen käyttäneen kyseisestä kappaleesta epiteettiä maailman paras piisi - jälkeen: melodiattomuudessaan räppiä lähentyvä kappale Matkalla tuntemattomaan on tästä todellinen paraatiesimerkki. (Moottoritie on kuumassa on mielestäni peräti jonkinlainen sävelmäkin.) Kappaleen kertosäe kuului seuraavasti:

Oomme matkalla
tun-te-mattomaan,
seikkailu on alussa,
kaikki ovat mukana.

Tai näin se meni käytännössä: Oome mädgäälä dunde-madomaan. Sekaluu on aluu-sa, kaiki ova muganaa. Erityisesti tuo seikkailu kuulosti niin selvästi sekaluulta, että kappale oli kuunneltava moneen kertaan, ennen kuin tajusi, mikä sana oikeasti oli kyseessä. Kun kappaleen kuuli ensimmäisen kerran, sanan pikemminkin hyväksyi muodossa "sekaluu", jolloin aivot virittyivät pikemminkin miettimään sitä, mitä sana "sekaluu" voisi tarkoittaa, ei sitä, mikä muu sana voisi olla kyseessä.

Voi tietysti olla, että Pellen artikulaatiotapa ei johtunut mistään amerikkalaisuuden tavoittelusta, vaan siitä, että hän yksinkertaisesti oli "rajun ja kuluttavan taiteilijaelämän"tm, oletan? aikana vetänyt liikaa ns. kemian takapihateollisuuden (cottage-based chemical industry) tuotteita.

Porno, porno, porno, porno, porrhno, pohrh-nooh, ooh, ooh, spruitta, spruitta, öögh, öögh, öörgh, öörglh.


Ystävällisen kirjeenvaihtajani antamasta www-osoitteesta pääsi Hymy-lehden seksitutkimuksen lisäksi monenlaisille "Suomi-retro" -sivuille, mm. 70-luvun "porno"-tarjonnasta otetuille näytteille. Minun täytyy sanoa, että nimenomaan romanttiseen rakkauteen orientoituneena (ja juuri siksi parisuhdetta vaille jääneenä) miehenä koen suuren osan 1970-luvun "pornosta" vapauttavana ja inhimillisenä verrattaessa nykyiseen kylmänkovaan tarjontaan. Vanhassa seksiviihteessä on, kuten olen jo moneen kertaan tolkuttanut, 70-lukulaisittain demokraattinen - nykylibertaari sanoisi varmaankin "sosialistinen" - pohjavire. Nykyään niin seksi kuin rakkauskin kuuluvat vain ja ainoastaan kauniille ja rohkeille, rikkaille ja tehokkaille. 70-lukulaisessa seksiviihteessä niin sankarit kuin sankarittaretkin olivat usein naapurintytön ja tavallisen juntin näköisiä, mitä on pidettävä ehdottomasti terveenä ja järkevänä piirteenä. Se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin nykyinen tapa aivopestä kaikki - niin miehet kuin naisetkin - vaatimaan partneriehdokkaaltaan kohtuuttomia. (Ja siinä missä mieheen kohdistuu erittäin voimakas vasta-aivopesu, naisia ei ohjata minkäänlaiseen itsekritiikkiin tämän asian suhteen. Miehet saavat - ihan oikeasti - tietonsa sukupuolielämästä ja seurustelusta moniaalta muualtakin kuin pornolehdistä ja oppivat varsin varhaisessa vaiheessa sen, että näihin asioihin voi ja tulee suhtautua monilla tavoin, kun taas naiset elävät ystävättärien, naistenlehtien ja Ellien kaltaisten aivopesusaittien muodostamassa hermeettisesti suljetussa monokulttuurissa, johon todellisuus ei pääse vaikuttamaan. Miehille kohtuuttomuutta opettaa lähinnä pornomaailma, jonka miehet itsekin ymmärtävät masturbaatiofantasiassa. Naiset sitä vastoin tuntuvat elävän koko elämänsä masturbaatiofantasiansa sisällä. Silti heillä on otsaa moittia meitä miehiä epärealistisista odotuksista. Oppisivat jo, että meillä ei ole heidän tapojaan: me olemme miehekkäitä, he ämmämäisiä. Näillä kahdella sanalla ei ole turhaan ne merkitykset, jotka niillä on.) 70-lukulaisessa seksiviihteessä kaikki saavat, ja siinä korostetaan nimenomaan sitä, että ennenkin elettiin ja naitiin.

Kaksi Suomea


Muuan Plökin lukijoista lähetti minulle linkin vanhassa Hymyssä julkaistuun tutkimukseen painoasusta päätellen 1970-luvulta, jossa ranskalainen tutkija kertoo Suomessa olevan Euroopan helpoimmat naiset. Mies pääsi aikoinaan sellaisiin partnerimääriin, että meikäläisen pitäisi tällä vauhdilla elää pari kolme sataa vuotta, jotta olisi lähelläkään - olkoonkin että tavoitteeni ovat aina olleet vaatimattomammat: yksi vakituinen seksipartneri, mukavaa ja rauhoittavaa seuraa, hyväksyntää omana itsenäni ja ehkä lapsia. Mutta tasan ei todellakaan käy onnen lahjat, edelleenkään. Kun näiden ulkomaalaisten naistenmiesten kokemuksia vertailee meidän suomalaisten miesten yksinäisyyteen ja seksuaaliseen turhautumiseen, täytyy todella ihmetellä, onko olemassa kaksi Suomea. Tai tiedänhän minä sen, että on. Sukupuoliasioissa tämä maa on miesten kannalta jakautunut aivan samalla tavalla kuin aikoinaan Neuvostoliitto kaupassakävijän kannalta: on ne, joilla on ulkomaan valuuttaa ja ne, joilla on pelkkiä ruplia.

2003-10-16

Kaimasein


Onkohan kellään lukijoistani tietoa siitä, mistä saisin käsiini arvoisan kaimani Panu Matias Hämeenahon sarjakuvia? Olen niitä joskus nähnyt, ja ne vetosivat, heh, minuun syvästi. Oletan myös, että Plökin nykyinen alaotsikko vetoaa hänen huumorintajuunsa.

Idioottimaista sisäpiirihuumoria


Mihail Sholohov: Aron bailaajat.

Politiikan mielenkiintoisuudesta


Tiedemiehen blogissa pohditaan politiikan mielenkiintoisuutta ja mielenkiinnottomuutta 1970-luvun hurjien kädenvääntöjen valossa. En voi olla huomauttamatta, että 1970-luvulla lapsuuteni eläneenä olen jo pitkään epäillyt niin taistolaisuuden kuin muidenkin poliittisten intohimojen olleen jonkinlaista virtuaalijännitystä, jota, hrm, diskursiivisesti tuotettiin, kun todellisuudessa maassa vallitsi hyvin pitkälle menevä yksimielisyys hyvinvointipolitiikan suunnasta. Joka vaaleissa vasemmisto katsoi taistelevansa säälimättömiä fasistikapitalisteja vastaan, jotka eivät muuta odottaneetkaan kuin tilaisuutta niljaisesti höröttäen ottaa viimeisen leivänkannikan köyhän lapsen suusta. Oikeisto taas lähti siitä, että joka vaalit käydään siitä, ottaako neuvostokommunismi ja sen kuuliaiseksi kätyriksi varmasti pohjimmiltaan kääntyväinen SDP maassa vallan peruuttamattomasti ja säälimättä ja joudummeko kaikki piikkilankojen taakse. Oikeasti kyse oli kuitenkin vain siitä, minkä firman kyltin alla siihenastista politiikkaa oli tarkoitus jatkaa.

Nyt sitten elämme synteesin jälkeistä aikaa, jolloin sekä (ay-)vasemmiston että (yritys-)oikeiston tavoitteet on pitkälti hyväksytty osaksi poliittista valtakulttuuria. Politiikka ei kykene herättämään suuria intohimoja, paitsi antiglobalisaatioaktivisteissa, jotka lähtevät siitä, että oikeisto on voittanut ja tuhatvuotinen orjuudenaika on alkanut (myönnetään, ettei siitä monta vuotta ole, kun itse pelkäsin samaa), ja (pseudo)libertaristeissa, joille 99,9 % ihmisistä on sosialistien ja kommunistien harhaanjohtamia houkkia, kokoomus on kommarien soluttama ja Suomi on sosialistinen maa. Libertaristeista suurin osa lienee kliinisestikin mielisairaita (koko "libertarismi" on Suomessa käytännössä vainohullulla tavalla antikommunististen oikeistoekstremistien peitenimi), eivätkä antiglobalisaatioaktivistitkaan niin spontaaneja kansan tahdon ilmaisijoita ole kuin väittävät olevansa.

2003-10-15

Kaiken maailman kompuuttereita


Jantusen Markku pohtii blogissaan tietokoneen nimeä eri kielissä. Kompuutteri on suomessa tunnetusti pelkkää irvailevaa puhekieltä, mutta yllättävän moniin kieliin se on lainattu ihan suoraan. Saksaksi Computer lienee se tavallisin sana, mutta yllättävän usein nykyään jo näkee myös Rechner-termiä, vaikka sen luulisi tarkoittavan laskukonetta, esim. taskulaskinta. Toisaalta - onko nykyään enää sellaisia taskulaskimia kuin meikäläisen nuoruudessa? Vai onko laskimen ja tietokoneen ero käytännössä hävinnyt kämmenmikrojen (palm top) myötä? Venäjäksi komp'juter on yksinomainen, eikä ihme, sillä venäjä ylipäätään on lainaava kieli, joskin sellaisten uuvuttavan pitkien verbien kuin rejtingirovat' tarpeellisuudesta en ole varma. Puolassakin tavallisin sana on komputer, en tiedä, onko sille yritettykään kehittää omaa sanaa. Tsekissä ja slovakissa on sana poc^ítac^ - valitettavasti jouduin ässänhattujen sijasta käyttämään sirkumfleksejä, mutta ymmärtänette mitä kirjoitustapaa ajan takaa - joka sekin tarkoittaa laskijaa, laskukonetta. Iirissä tietokone käännetään käännöslainalla ríomhaire, joka tulee verbistä ríomh = laskea, selvittää, antaa selonteko; dearadh ríomhthacaithe = CAD, tietokoneavusteinen muotoilu tai suunnittelu, ríomhphost = sähköposti, ríomhchleamhnas = nettitreffit jne. Skottigaelissa käytetään ronskisti englannin sanaa, mikä sitten synnyttää sellaisia ihastuttavia sanoja kuin coimpiùtaireachd = tietokoneiden käsittely, tietojenkäsittelyala.

Islanniksi tietokone on tölva. Aivan oikein: tölva. Maistelkaapa tuota sanaa: tölva.

Plökin uusi alaotsikko og annað fréttnæmt


Otin Plökin uudeksi alaotsikoksi toistaiseksi Runkkarin ruilauksia, koska silloin aikoinaan kun olin nuori poika ja seksuaalisesti very slightly less experienced than now (valitan tuota inhaa kieltä, mutta minun oli ihan pakko päästä käyttämään adverbia slightly), Suomen ylimmäinen mulk...ei kun jynkein penis Esa Saarinen julkaisi esseekokoelman Erektio Albertinkadulla. Jo tuossa vaiheessa olin sillä kannalla, että seksuaalisilla kyvyillä ja valloituksilla kehuminen ei ollut enää erityisen rankkaa, ja vannoin kirjoittavani joskus vielä esseekokoelman nimellä Runkkarin ruilauksia. Valitettavasti Runkkarin ruilauksista ei ole vielä käytännön tasolla tullut mitään, ehkä kuitenkin joskus aikanaan. Sitä odotellessa käytän Runkkarin ruilauksia Plökin nimen alaotsikkona.

Luin eilen illalla ennen nukahtamistani Edith Södergranin koottuja - mahtuvat pieneen ruotsinkieliseen pokkariin - ja siitä muistui mieleeni ensimmäinen yöni Turussa omassa kämpässä, joskus silloin kun nykyiset ensimmäisen vuoden opiskelijat parkuivat ja potkivat potkuhousuissaan ja vaipoissaan. (Taisi tuo Oksu silloin jo osata puhua, ehkä lukeakin, jos oppi yhtä varhain kuin minä.) Silloin minulla ei tosiaan ollut vielä ensimmäistäkään kirjaa Turussa (tätä ei kyllä ainakaan Aika ja Timo usko), ja kirjattomuuden aiheuttamat vieroitusoireet olivat niin pahat, että lainasin naapurin tytöltä saman kirjan, Edith Södergranin Samlade dikter.

Siitä kirjasta jäi sinä iltana varmasti mieleen runon nimi Framtidens skugga.

Mitä pirua, enkö ollutkaan Saarnaaja?


En ollutkaan Saarnaaja, vaan Valitusvirret. Mitä, eikö se ollutkaan varattu Benropelle?
You are Lamentations
You are Lamentations.


Which book of the Bible are you?
brought to you by Quizilla

...via Lumikki.

Tavauskilpailu, tuo anglosaksien groteski tapa


Ilkka ihmetteli sitä, että anglosaksisissa (ja ranskankielisissä) maissa pidetään lapsille tavauskilpailuja, ja katsoi, että kielessä täytyy olla jotain rakenteellista vikaa, jos ylipäätään tarvitaan moisia kilpailuja - siis jos pelkästään se, että pystyy kirjoittamaan äidinkieltään jotakuinkin oikein, riittää sisäänpääsykortiksi kognitiivisen eliitin jäsenyyteen. Hän pyysi minulta kommenttia asiaan.

Englannin kielessä tietysti "rakannevika" on siinä, että englanti ensinnäkin on usealta taholta - ennen muuta tietysti normandianranskasta ja latinasta - haalinut itseensä lainasanoja, joiden on sallittu tuoda mukanaan omat oikeinkirjoituskonventionsa. Sitten tietysti nämä konventiot ovat etääntyneet kielen kehityksen myötä ääntämisestä, mutta omalla tavallaan, ja lopputulos on, että englanti on kieli, jonka oikeinkirjoitusta säätelee yksinomaan traditio.

Kaikilla kielillä, joilla on pitkä kirjallinen traditio, kehitys kulkee aina tähän suuntaan, mutta englannissa ongelma on erityisen paha. Luulenpa, että asiaan on vaikuttanut myös englantia kirjallisesti käyttäneiden yhteiskuntaluokkien snobbailun halu: englantilaiset eivät juurikaan ole nationalistisesti arvostaneet kieltään muuten kuin tehokkaana vallankäyttö- ja imperiuminluomisvälineenä, mutta eivät itseisarvona; ja englanninkieliset kirjailijat ovat pyrkineet pikemminkin keikaroimaan mahdollisimman kummallisella vierasperäisellä sanavarastolla kuin kirjoittamaan sellaista englantia, joka olisi kielen omien sisäisten kehityslakien mukaan johdonmukaista ja ymmärrettävää. En itse asiassa muista ensimmäistäkään runoa, jonka englantilainen olisi kirjoittanut oman kielensä ylistykseksi, kun saksaksi, suomeksi, ruotsiksi, norjaksi, islanniksi, iiriksi, puolaksi, sorbiksi, tsekiksi, valkovenäjäksi jne. moisia värssyjä on väsätty kyllästymiseen asti.

Itse asiassa tässä näkee, että kielenpuhdistusintoilulla, kielenhuollolla ja uudissanojen luonnilla on vissi tehtävänsä: ne pitävät kielen pedagogisesti hallittavassa muodossa. Englannin kielestä on tullut oikeinkirjoituksen kannalta pedagogisesti mahdoton, koska englannissa ei ole ollut sen enempää kielenpuhdistusaatetta kuin mitään kansankielisyysliikkeitä. Itse asiassa englanninkielisillä tahoilla säännöllisesti pilkataan muiden kielten keskuudessa ilmeneviä kielenpuhtausaaltoja ja vähätellään niiden merkitystä juuri siksi, että englantilaisilla ei itsellään ole sellaista perinnettä. Nykyään saksalaiset lainaavat aika suruttomasti englannista kuten ennen ranskasta; on kuitenkin odotettavissa, että nokkelat sanasepot saksalaisellakin kielialueella jossain välissä reipastuvat taas saksantamaan tarpeettomiksi mieltämiään anglisismeja, aivan kuin edeltäjänsä ranskalaisuuksia. Juuri englantilaistahoilla jonkun Philipp von Zesenin työ arvioidaan sen naurettavien ylilyöntien perusteella - hänen keksimistään sanoista muistetaan vain yritykset saksantaa "nenä" (Nase, joidenkin arvioiden mukaan latinalaislaina) muotoon Geschichtserker ("kasvoerkkeri") ja "nunnaluostari" (Nonnenkloster) "neitsyttarhaksi", Jungfernzwinger - mutta siltikin nykysaksassa monet aikoinaan keinotekoiset sanat ovat aivan käypää tavaraa. Goethe kuuluu pohtineen kirjeessään Schillerille, voitaisiinko sellaisille tuiki tarpeellisille lainasanoille kuin türtülieren ja Avertissement ollenkaan keksiä saksalaisia vastineita. Nykyisin kumpikaan sana ei kuulu käyttösaksan sanavarastoon, eikä kadun kansanmiehellä ole aavistustakaan siitä, mitä ne tarkoittavat (ei itse asiassa minullakaan).

Meidän suomalaisten kirjoitettu kieli on yhä varsin lähellä puhuttua, koska suomenkielinen kirjallisuus alkaa toden teolla vasta 1800-luvulla: äännekehitys ei ole ehtinyt juurikaan etäännyttää puhetta ja kirjoitusta toisistaan. Sitä paitsi suomeen voimakkaimmin vaikuttanut vieras kieli on viime vuosikymmeniin saakka ollut ruotsi, jonka oikeinkirjoitustraditiot ovat kirjain-äänne -vastaavuudeltaan varsin lähellä suomea, puhumattakaan siitä, että olemme ruotsista saaneet mallin muokata vieraiden lainasanojen oikeinkirjoituksen omamme mukaiseksi. Jos olisimme saksalaisia, kirjoittaisimme, että taiteilija työskentelee atelier'ssaan, mutta koska olemme ruotsin kielestä oppineet, että uudetkin lainasanat voi ja saa kirjoittaa uusiksi oman kielen mukaan, me kirjoitamme, että taiteilija työskentelee ateljeessaan.

2003-10-14

Päivän testi


Athena
Athena


?? Which Of The Greek Gods Are You ??
brought to you by Quizilla

...via Kainulainen (Oikeita Mielipiteitä).

Minä tulen sinun uniin


Mira eli Tisu on taas nähnyt unta minusta. Ainakin hän korostaa erityisesti sitä, ettei halua antaa asianomaiselle kerskaïlunaihetta siitä, että esiintyy hänen unissaan. Tästä minä häijynilkisenä tietenkin teen sen väistämättömän johtopäätöksen, että kyseessä on nöyrin palvelijanne.

Fantasia ja realistinen laskelmointi


Aika ja Timo arveli, että menemällä jo suhteen tunnusteluvaiheessa liiaksi mukaan omiin fantasioihini ja kohtelemalla naisia pelkästään fantasioiden henkilöinä ja nukkeina teen naisista väkisin psykonarttuja, kun he eivät "itsenäisinä toimijoina" (Miikka Lahti) tietenkään oikeasti alistu tällaiseen. Valitettavasti, Timo, pointti ei todellakaan ole tämä. Minulla on jo nuorena ollut mielessäni selvä raja fantasian ja todellisuuden välillä, ja itse asiassa luultavasti olen yleensä jättänyt lupaavan tuntuisen ihastukseni lähestymättä ja lähentelemättä, koska jo etukäteen olen realistina järkeillyt, että kyseinen neito on minulle vain tavanomaisen ystävällinen ja että minulla ei ole mitään saumoja moiseen YTN:ään kuitenkaan.

Sitä vastoin jos onnistun aloittamaan seksipitoisen nettikirjoittelun jonkun sopivan (mielellään ei-akateemisen) keskitason neidon kanssa, niukahko mutta kuitenkin olemassaoleva seksuaalinen kokemukseni osoittaa, että mahdollisuuksia sukupuoliyhdyntään on (koska sukupuoliyhdyntäni ovat olleet juuri tällaisten tuttavuuksien kanssa); ja jos neito itse ottaa yhteyttä minuun omasta aloitteestaan, minusta hän saa syyttää itseään ihan kaikesta, mitä siitä seuraa. Timon mainitsemassa tapauksessa en todellakaan fantasioinut mistään, vaan kyse oli aivan realistisesta tilannearviosta; enkä minä suutahtanut neidolle siitä, että hän ei suostunut esittämään osaansa fantasiassani, vaan siitä, että hän tunki itse elämääni sotkemaan. Kun minä ehdottelen tytölle, eikä hän suostu, se on elämää, jonka kanssa voi aina elää; mutta kun tyttö itse tarjoilee minulle itseään eikä ymmärrä antaa, se on kiusantekoa, josta hän saa luvan ottaa vastuun, itsenäisenä toimijana.

Kyseisessä tapauksessa elämässään aika lailla desorientoitunut neitonen haki minusta tukea ja turvaa, josta hän ei voinut maksaa millään muulla valuutalla kuin seksillä. Kun maksua ei kuulunut, minäkin sitten lopetin tavaran toimittamisen. Sen minun tarjoamani tavaran voi maksaa hyvin monella muulla tavalla kuin seksillä, mutta tällä tytöllä ei ollut muuta tarjota. Ei älyllisesti kiinnostavaa seuraa, ei sanavalmiutta, ei hauskoja tarinoita, ei rakkautta. Ja mikään, pinnallisinkaan, ihmissuhde ei toimi yksipuolisesti. Jos minä tarjoan nuorelle naiselle itkuolkapään, vähin mitä tytöltä voi odottaa on vastavuoroisesti toimia minun itkuolkapäänäni. Tai sitten tarjota jotain muuta, vaikka pimppaa.

Eipä minua tässä tytössä muu kiinnostanutkaan kuin se pimppa, niin että olisin kyllä ollut aivan tyytyväinen, jos homma olisi jäänyt yhdeksi yöksi tai yhdeksi panoviikonlopuksi. Yleisesti ottaen siinä vaiheessa kun olen naiselta saanut, olen valmis antamaan hänelle erittäin paljon anteeksi. Myös omien seksuaalisten kykyjeni tai taitojeni mollaamisen, koska tosiasia on, että mies, joka näissä olosuhteissa ja näillä traumoilla olisi erityisen pystyvä tai kyvykäs, olisi todellinen Teräsmies. Minulla ei ole minkäänlaisia traumoja potenssivaikeuksista tai yhdyntäkyvyttömyydestä: silloin harvoin kun tilaisuus on, yritän parhaani, ja joskus minun parhaani on liian huono, jolloin tytöllä on kaikki maailman syy ja aihe olla pettynyt. Ei se ole ongelma: kun ei onnistu, niin mitä muuta voisi tulla kuin paskaa palautetta? Ongelma on se, ettei anneta tilaisuutta edes yrittää, tai harjoitella.

Vankileirien saaristo


Ilkka näkyy kannattavan vankityövoiman käyttöä työpaikkapaon estämiseksi. Johan minä aina olen sen tiennytkin, että bolsevismi oli aatehistoriallisesti saman aikakauden tuotetta kuin trioerektuslainen positivismi.

2003-10-13

Poptähtihaaveilijoita on lyötävä joka päivä


Jantusen Markku ja pari muuta blogistanilaista ovat kommentoineet Idols-ohjelmaa, jota televisiottomana en ole nähnyt, mutta jonka sisällöstä minulle on muodostunut varsin selkeä kuva toisen käden tietojen perusteella. Alan kallistua sille kannalle, että murskatessaan pikkulikkojen supertähtiunelmia julmalla kädellä se on oikeastaan ihan fiksu ja tarpeellinen ohjelma, jolla on kulttuurissamme paikka täytettävänä. Viihdetähdeksi tuppautuminen ilman minkäänlaisia lahjoja on nimittäin liian levinnyt unelma ja pilaa elämän nuorilta ihmisiltä syrjäyttämällä heidän mielestään realistiset ja yksilölliset haaveet. "Haluan filmitähdeksi" - niin kuin tuhannet muut. Minä en koskaan ole halunnut filmitähdeksi. Laulaa kyllä osaan ja mielelläni oppisin soittamaan jotain voidakseni laulaa tutuille ihmisille mielisävelmiäni iiriksi. (Itse asiassa viime keväänä olen laulanutkin keittiössä iiriksi Ruthille ja toiselle naapurilleni, kenialaistyttö Miriamille.) Totta kai haluan edelleenkin saada iirinkielisen nettiromaanini julkaistua paperilla, koska uskon, että se voisi oikeasti auttaa opettamaan nuorille ihmisille paremmin iiriä. Ehkä siinä on hieman narsismiakin mukana, mutta individualismi on parempi sana, koska se kuitenkin on oma haaveeni. Viihdetähtihaaveet eivät ole individualistisia, mutta narsistisia kyllä.

Kun nuoren nenäkkään tytön tähtihaaveet poljetaan saappailla lyttyyn, hänestä voi ehkä sen jälkeen tulla yksilöllinen ihminen eikä pelkkä kollektiivisten unelmien uusintaja. Mitä enemmän tyhmiä tähtihaaveita murskataan, sitä enemmän saamme karvaissa kokemuksissa viisastuneita nuoria ihmisiä. Näin on hyvä, näin pitääkin olla, ja tämä on Jumalasta. Kiittäkää siis Herraa.

Kylmin sydämin


Muutama viikko sitten minulle kirjoitti eräs neito, joka oli lukenut naisvihakirjoituksiani netistä, ja rupesin vaihtelemaan hänen kanssaan sähköposteja. Hänellä oli käsiin mureneva suhde, jossa hän aivan ilmeisesti oli YTM:n resurssinaisena. Koska en voinut olla tuntematta myötätuntoa häntä kohtaan, vastailin hänen kirjeisiinsä, ja kohtsiltään aloimme jo suunnitella yhteistä terapiayhdyntäviikonloppua. No, eilen hän sitten kirjoitti tulleensa siihen tulokseen, ettei minun tarvitse hänen takiaan käydä AIDS-testissä, koska hän on päättänyt, ettei hän sittenkään taida yrittää minun kanssani mitään.

Arvannette, että siinä vaiheessa suutahdin ja kirjoitin hänelle, mitä mieltä olen hänen kaltaisistaan hyväksikäyttäjäpsykonartuista. Itseenikin sattui olla hänelle niin julma, ja jälkeen päin surin sitä, että olin aivan varmasti tullut pahasti satuttaneeksi hyväuskoista ja kilttiä ihmistä. Mutta asia on niin, että minä en enää pidä rasitteenani yhtään nuorta naista, jolta ei pillua saa, jollei hän ole todella mukavaa ja mielenkiintoista seuraa tai jos en ole muuten häneen kiintynyt. Ja miehen on pidettävä kiinni periaatteistaan, vaikka kuinka sattuisi. Ainakin tuntee voineensa kerrankin olla jotain muuta kuin hyväksikäytettävä ja päällekäveltävä itkuolkapäämies.

Olin oikeastaan jo alkanut pitää tästä tytöstä, mutta miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä. Se nyt vain ottaa aivoon että nämä itkuolkapäätä etsivät ja tyhjiä lupauksia antavat psykonartut iskevät erehtymättä kiinni kun minulla on aavistuksen verran vakavampi säätöyritelmä jonkun muun kanssa. Tällä kertaa se "vakavampi säätö" oli tosin perulaisen sähköpostiystävättäreni kanssa, joka haistoi toisen naisen hajun ja pani välit poikki. Mutta taitaa olla niin, että toisella puolella maailmaa asuvakin nainen, joka haluaa naimisiin, on minun horisontissani vakavampi säätö kuin kuka tahansa suomalaisnainen, joka lupailee jotain seksin näköistä, koska suomalaiselta nyt ei saa kuitenkaan oikeasti edes lämmintä kättä saati pimppaa; rakkaudesta, avioliitosta ja lapsista nyt on turha haaveillakaan.

No johan se kolikko viimeinkin tippui


Blogistanin kansalaistoveri Kainulainen "analysoi" kirjoituksiani ja niiden "logiikkaa" (seuraavaksi hän varmaankin ulottaa "loogiset" analyysinsa koskemaan myös Salvador Dalin maalauksia ja Andrei Platonovin kirjoja?) ja päätyy seuraavaan juhlallisin sanakääntein todettuun johtopäätökseen: Millainen logiikka voi johtaa tällaiseen lopputulokseen? Vastaus on selvä: käänteinen feministin logiikka.

No johan se valkeni lopulta Kainulaisellekin, minkä kaikki muut ovat tienneet jo aikapäiviä. Jos Kainulainen olisi murtomies, hän jäisi särkemään ja tiirikoimaan avointa ovea koplan muiden jäsenten kantaessa rahat pakoautoon ja kaasuttaessa tuhatta ja sataa poliisia karkuun.

Kainulaisen nerokas havainto on verrattavissa Sari Näreen yhtä oivaltavaan heittoon, jota Ilkka siteerasi: Näre oli asiaa perinpohjaisesti tutkisteltuaan päätynyt siihen uraauurtavaan tulokseen, että pornolehtiä käytetään runkkaamiseen. Mihin hän lienee luullut niitä käytettävän? Pyhinä kirjoina miesten maanalaisen naisvihakirkon katakombisaarnoissa? No, nostakaa Sarille hattua, että hän edes tuon verran hiffasi. Ehkäpä hän ennen meikäläisen 50-vuotispäivää oivaltaa, että naisviha ei ole miesten kiusakseen naisiin kohdistamaa vihaa, vaan että se johtuu katkeruudesta, johon miehillä on omasta subjektiivisesta näkökulmastaan asialliset syynsä.

Vesipoikia ollaan edelleenkin


water
Your element is Water. You are a deep person and a
good communicator. Incredibably loving and
loyal when your trust is gained and you are
fairly mature.Myterious to the utmost water is
in everything. One can be an Ocean or a river
but nobody truly knows you.


What's your element
brought to you by Quizilla

...via Kuhla (!AbsoluteTruth).

Markkina-arvokabaree


Minusta tuntuu, että markkina-arvokeskustelussa on jo saatu tarpeeksi aineistoa kabareelliseen kunnon sketsejä. Aiemmin mainitsin sen idean miesten työhönotosta, jossa rillipää älykkö ja mölähtelevä muskelimies vastailevat naisen kysymyksiin. Kysymykset mittaavat niin miehen yleistä valveutuneisuutta kuin hänen tietojaan naisen seksuaalisuudesta. Nörtti vastaa kaikkiin kysymyksiin oikein, muskelimies sanoo vain nasaalisella, veltolla äänellä "migäh?" ja "öngmmätijäh". Lopuksi vastaukset viedään "prosessoitavaksi" (huh, mikä sana), nainen palaa takaisin ja heittäytyy muskelimiehen syliin. He poistuvat paikalta, nörtti on täysin hämmentynyt ja jää huutamaan perään: "Hei! Hei! Tulokset vaihtuivat! Hei!"

Toinen sketsi: Jo parhaat päivänsä nähnyt nahkarotsikimma meikit valuen selittää kaatokännissä, räkä poskella ja yrjö rinnuksilla kameralle (tai yleisölle), kuinka hirveää se on, miten miehet ryyppäävät aivan liikaa. Välistä tämä Venuksen lahja puolelle ihmiskuntaa vetelee hasissätkää ja selittää kuinka miehet jäävät koukkuun huumeisiin, kun naiset vain kokeilevat uteliaisuudesta: "minäkin olen kokeillut joka päivä shiitä shaakka kun olin viishitoishta, enkhä ole ollenkhaan koukhuun jäänyt!" Samalla täti tietysti vetelee hömpsyjä myös viskipullosta ja muistaa selittää, kuinka hän naishena tietenkhin käythää alkoholia vashtuulliseshti ja makua osoittaen, eikä ryyppää mitä tahansa tenttua kuten miehet. Lopuksi ambulanssimiehistö tulee hakemaan hänet katkaisuhoitoon. (Blogimaailmasta värvätään tätä osaa esittämään tietenkin Lumi Adela.)

Lisää sketsejä vastaanotetaan. Kolmas sketsi olisi variaatio ns. "intellectual whores" -teemasta, eli siitä, kuinka mies-"ystäviä" käytetään hyväksi tunteiden roskapönttönä, mutta seksuaalisuhteissa ollaan ihan muunlaisten miesten kanssa. Niin, ja nyt mieleeni tulee neljäs: kaksi räikeästi meikattua blondia menee kapakkaan. Joka pöydässä istuu miehiä, jotka keskustelevat virheettömällä kirjakielellä mitä erilaisimmista aiheista, mutta aina älyllisesti ja hienostuneesti. Yhdessä pöydässä puhutaan (esimerkiksi) Krzysztof Kieslowskin elokuvista, toisessa Nadine Gordimerin romaaneista, kolmannessa vaikkapa kvanttikenttäteoriasta, mutta ylipäätään aiheiden tulee olla vaativia ja miesten tulee puhua niistä asiantuntevasti, ei fakki-idioottimaisesti, vaan laajaa yleissivistystä ilmentäen. Blondit kuuntelevat aikansa jokaista keskustelua siemaillen juomiaan. Välistä jompikumpi blondeista tiputtaa nenäliinansa tai huulipuikkonsa, ja aina joku miehistä ojentaa sen hänelle kohteliaasti. Lopuksi blondit linnoittautuvat baaritiskin ääreen ja sanovat toisilleen:

- Vittu tää on paska paikka.

- Koko kapakka taas täynnä helvetin tyhmiä miehiä.

- Oikein kusipäitä.

- Eiköhän lähetä.

(Naispääosiin blogimaailmasta Mira ja Tisu.)

2003-10-12

Tuntuupas


Nyt on kulunut vuosi siitä kun kävin treffeillä sen onnettoman rakkauteni Elinan kanssa, ja kyllä tuntuu saatanan pahalta. :(

Ei tunnu missään!


Muudan bloggaaja - jota Ilkka K. on ansiokkaasti parodioinut - vääntää iänikuista kulunutta posetiivia (öljyäisit nyt edes ensin!) siitä, kuinka meikäläinen tuhoaa vähätkin mahdollisuutensa seksiin ja naissuhteisiin räyhäämällä netissä naisten pahuudesta. Kuulostaa siltä kuin hän sanoisi nälkäännääntyvälle, että tuhoat vähätkin mahdollisuutesi ruoan saamiseen vaatimalla safkaa.

Vakavasti puhuen: Jos on valittavissa kaksi mahdollisuutta - joko mielin kielin oleminen ja poliittisesti oikeaoppisen esittäminen siitä huolimatta että on aikapäiviä lakannut uskomasta niihin sovinnaisiin fraaseihin, joita "kuuluu" toistella, tai sitten oman tuskansa avoin ärjyminen koko maailman kuultavaksi - ja kumpikin on käytännössä osoittautunut ns. naismaailmassa pärjäämisen kannalta yhtä huonoksi vaihtoehdoksi, niin kumman valitsette? Jos miehellä ei ole enää mitään menetettävänä sanomalla ääneen miten vituttaa, niin miksi pitäisi jatkaa kiltin pojan leikkimistä?