2004-09-20

Humanismin puute muslimimaissa


Blogistikollega Poliittisesti epäkorrekti, jolla on blogiksi niin pitkä ja vaikea URL, etten juuri nyt jaksa lykätä sitä tähän, pahentui tuossa taannoin siitä, kuinka joku töllössä oli mennyt sanomaan, että kiihkomuslimit ovat kaikki insinöörejä eivätkä humanistisen koulutuksen puutteen vuoksi hallitse laaja-alaisia kokonaisuuksia. Kollega kysyi, eikö insinööri muka pysty arvioimaan jonkin Puska-Yrjötyksen sotaretken motiiveja ja seurauksia.


Ihan aluksi lyön vyön alle ja kysyn kaikilta erektushenkisiltä, miten he sitten selittävät sen, että luonnontieteellis-tekninen koulutus ei ilmeisestikään pysty suojaamaan muslimismiestä sekoamasta kiihkouskovaisuuteen. Jos kokkarislainen maailmankuva olisi oikea, Khalidin pitäisi luonnontieteen jämeriin totuuksiin tutustuessaan unohtaa Koraanin ja hadithien epäloogiset houreet ja antautua luonnontieteellisten tosiasioiden, positivismin ja rationalismin kauneudelle ja kiistattomuudelle. Sen sijaan Khalid käyttääkin insinööritaitonsa hyvän pommimekanismin rakentamiseen, kemistintaitonsa sariinin tai heksogeenin värkkäämiseen ja lentotaitonsa suisidaaliseen surmansyöksyyn päin pilvenpiirtäjää. Arvon herrat luonnontieteilijät, eikö siinä pitäisi olla jokin ristiriita, että juuri insinööreistä tulee kiihkomuslimeja, ja juuri kiihkomuslimeja eikä esimerkiksi arabinationalismin elähdyttämiä partisaaneja?


Se siitä, mutta kun puhutaan humanistisen sivistyksen puutteesta muslimifundamentalistien keskuudessa, sillä tarkoitettaneen sitä laajalti tunnustettua ja valiteltua seikkaa, että siinä missä länsimailla on orientalistiikkansa, itämaiden tutkimuksensa, joka ajoittaisista rasistisista ylilyönneistään huolimatta on melko vilpittömästi kuitenkin pyrkinyt ymmärtämään muslimikulttuuria sen omista lähtökohdista, islamilaisella maailmalla ei ole omaa lännentutkimusta, oksidentalistiikkaa, joka auttaisi sitä ymmärtämään, miten länsimaat ovat kehittyneet nykyiselle tolalleen. Tätä muuten havainnollistaa Edward Saidin kuuluisa teos "Orientalismi" varsin osuvasti. Said oli toki palestiinalainen kristitty, mutta kuului sellaisenakin islamilaiseen kulttuuripiiriin, jolle on ominaista historiallisen lännentutkimuksen puuttuminen. Analysoidessaan läntisen islamintutkimuksen kuvaa idästä Said näki siinä vain rasismia, romanttisia haavekuvia ja sosiaalidarwinismia ym., ja päätyi siihen implisiittiseen johtopäätökseen, ettei lännen pitäisi tutkia islamia ollenkaan, koska länsi nyt ei islamin päälle ymmärrä kumminkaan eikä pysty saamaan aikaiseksi muuta kuin rasistisia paskilleja. (Siltä varalta että joku ei tiennyt: paskilli tarkoittaa solvaus- ja häväistyskirjoitusta - tämä sana sopii assosiaatioineen ja konnotaatioineen kaikkineen niin hyvin suomen kieleen, etten voi olla suosittelematta kaikille sen käyttöä.) Jos Saidilla olisi ollut jo kotona arabikulttuurissa opittu ote lännentutkimukseen, hän olisi toki ymmärtänyt, että läntiset islamtutkijat ovat luonnollisesti aikansa lapsia - myös aikansa rasististen virtausten lapsia - eivätkä muuta voi ollakaan, mutta että heidän tutkimuksistaan voi yrittää suodattaa pois ajan hengen ja miettiä, jääkö siitä käteen sen jälkeen mitään oleellista.


Tietysti Said käytti lännen itsekriittisen edistyksellisyyden paradigmaa väärään tarkoitukseen eli lännen arvostelemiseen. Itse arabialaisen kulttuuripiirin edustajana hänen olisi kuulunut soveltaa sitä itsekriittisestä arabinäkökulmasta ja kritisoida arabien oksidentalismia, jota heillä kyllä on, vaikkei (tai juuri siksi ettei) heillä ole oksidentalistiikkaa.


Mutta mietitään nyt vielä tätä muslimien länsikuvaa. Sinänsähän tietysti insinöörikin voi olla laajalti humanistisesti yleissivistynyt, ja minusta tuntuu, että meillä Suomessa huomattava osa insinööreistä on suorittanut myös lukion humanistiset aineet melkoisen hyvin arvosanoin. Kyllä minä uskon, että suomalaisella insinöörillä voi olla merkittävästikin humanistista yleissivistystä. Mutta onko Islamistanin insinöörillä sitä hyvää?


Aikoja sitten kirjoitin tässä blogissa, että Euroopan unionin tulisi rahoittaa klassisen eurooppalaisen proosakirjallisuuden kääntämistä tärkeille muslimikielille, ennen muuta tietenkin arabiaksi, persiaksi, turkiksi ja varmaan myös bahasa indonesiaksi. Klassisella tarkoitan nimenomaan realistisia kansankuvauksia, joissa potkitaan lehmää ylös ojasta tai seistään kirkossa paljastetuin päin veisaamassa virttä. Tätä ajatusta vähän laajentaakseni: lännen tulisi aktiivisesti panostaa siihen, että muslimit näkisivät lännen ihmiset historian ulko- ja yläpuolella sijaitsevassa futuristisessa teknomaailmassa elävien epäihmisten sijasta ihmisinä, joiden nykyisellä asemalla ja elämäntavalla on menneisyytensä, kehityksensä, syynsä, perustelunsa ja looginen tolkkunsa. Ja tietoisuus lännen historiasta ja kansankulttuurin kehityksestä voisi mielestäni auttaa tämän päämäärän tavoittamisessa edes jossain määrin. Lännen tulisi siis - esimerkiksi stipendien ja säätiöiden avulla - auttaa muslimeja perustamaan orientalistiikan vastineeksi oma tieteellisesti vakavamielinen oksidentalistiikkansa, jossa tutkittaisiin esimerkiksi antropologian ja historiantutkimuksen keinoin niitä syitä, joiden vuoksi keskilännen viljelijä kannattaa Bushin sotaretkeä.


Toisin kuin 1970-luvun PFLP:n lentokonekaappaajina kunnostautuneet terroristit, jotka olivat käsittääkseni (voin erehtyä) uusvasemmistolais-nationalistisia sekularisteja ja harrastivat mm. vapaita seksuaalisuhteita (nuori arabimies makasi nuoren arabinaisen kanssa ilman avioliittoa ja piittaamatta jalon Koraanin ja profeetan sunnan ankarista käskyistä) sekä oletettavasti myös miestä väkevämpää, nykyajan fundamentalistiset muslimiterroristit ovat mitä ilmeisimmin seksuaalisesti nälkiintyneitä naimattomia miehiä. (Sanalla sanoen juuri sitä, mitä me Blogistanissa ja Nyyssilandiassa kutsumme alempitasoisiksi miehiksi: myös insinöörikoulutus sopii siihen pirtaan.) Luonnollisesti tällaisten poikien mielessä seksi on verrattain usein, kuten ikäluokka ja elämäntilanne edellyttää, joten länsi, jossa he ehkä ovat opiskelemassa tai jonka viihdekulttuuri tavoittaa heidän maansa, on heille ennen muuta sukupuolisten päiväunien kohde - aivan samalla tavalla kuin villin prostituution, sensuellisti strippaavien napatanssijoiden ja haaremielämän tyyssijaksi mielletty arabimaailma oli vuosisata takaperin lännessä seksuaaliromanttinen fantasiamaa. En väitä, että arabi-ATM:ien ongelmaa voitaisiin varsinaisesti ratkaista järjestämällä arabinuorukaisille humanistista koulutusta, mutta niin kauan kuin ainoa mitä lännestä koulutusta hakevat musliminuorukaiset tietävät lännestä on se, että siellä on tekniikkaa, rahaa ja seksiä, heidän on vähän liian helppo viettää koko lännessäasumisaikansa omituisessa kuplassa, johon mahtuu kyllä uskonnollislähtöisten syyllisyydentunteiden täyteisiä kontakteja lännen seksimaailman kanssa (ja on oikeastaan aivan yhdentekevää, ryhtyykö muslimipoika todella tekemisiin paikallisten maksullisten naisten tai ilmaishuorien kanssa vai pitäytyykö hän pelkässä ahdistuneessa runkkaamisessa sekä mahdollisesti teinipoikatyylisissä pakkohomoseksuaalisissa kontakteissa toisten ATM-arabipoikien kanssa, joka tapauksessa syyllisyydentunnot ja syvä ahdistus ovat varsin todennäköisesti suuri ongelma) sekä koneteekkariopintoja oppilaitoksessa, joka tietenkin on yhteiskunnasta erilleen aidattu ansari. Mutta oppivatko muslimipojat mitään sen maan arkielämästä, jossa he asuvat? Näkevätkö he tavallisten perheiden elämää? Entä uskonnollista elämää? Tutustuvatko he kirkkoihin? Islamin suhde kristinuskoon on tunnetusti kaksijakoinen: toisaalta kristityt ovat vääräuskoisia, toisaalta taas Kirjan kansaa ja pohjimmiltaan samaa porukkaa kuin muslimit, ja konservatiivisten kristittyjen kauhu ja ahdistus syntisessä nykymaailmassa muistuttaa kuitenkin paljon musliminuorukaisen hämmennystä vieraassa kulttuurissa, ja tällaisilla konservatiivisilla kristityillä on - jos he itse kykenevät voittamaan ennakkoluulonsa muslimeja ja näiden uskontoa kohtaan - mahdollisuus toimia jonkinlaisina sillanrakentajina muslimeihin päin, koska heidän arvostuksensa ovat muslimipojille kuitenkin verrattain tuttuja ja turvallisia ja kodikkaitakin ja tuntuvat muslimipojan näkökulmasta kuuluvan ymmärrettävän ihmisyyden piiriin.


En tiedä, onko ongelma varsinaisesti siinä, että arabit ja muut muslimit eivät saa humanistista koulutusta. Ongelma on pikemminkin siinä, että muslimeilla ei ole humanistista, kokonaisvaltaista mielenkiintoa lännen elämään ja kulttuuriin. Mielenkiinnon puuttuminen ei johdu mistään tyhmyydestä tai alempirotuisuudesta, vaan siitä, että ainoa länsi, jonka muslimi tuntee ja tietää, on populäärikulttuurin länsi. (Toki arabimaassakin on mahdollista olla kommunisti ja uusvasemmistolainen antikapitalisti: Pablo Neruda on ollut merkittävä arabialaisen osallistuvan runouden innoittaja. Mutta mitä vanhemmaksi tulen, sitä taipuvaisempi olen näkemään kuusi-seitsemänkymmenluvun vaihteen uusvasemmistolaisuuden ja siihen liittyvän kirjoittelun ja kirjallisuuden, johon toki olen aikoinani asianmukaisessa määrin tutustunut, eräänä länsimais-ylikansallisen populäärikulttuurihutun alalajina.) Siinä missä eurooppalainen ja amerikkalainen opiskelleisto lääkitsee tyydyttymätöntä kulttuurinälkäänsä ja postkolonialistisia omantunnontuskiaan kiinnostumalla voimaperäisesti kaikista kulttuuri-ilmiöistä ja -virikkeistä, joita eksoottisissa maissa on, niin afrikkalaisesta kuorolaulusta kuin muslimien suufiveljeskuntienkin musiikista, niin feng shuista kuin voodoosta, niin chilipippureista kuin kiinalaisista nuudeliruuista, - muslimille ainoat ulkomaiset kulttuurivaikutteet ovat läntistä populaarikulttuurihuttua, ja siinä vaiheessa kun hän alkaa kapinoida tätä huttua vastaan, hänellä ei ole lännen keskiluokan postmodernia kulttuurisupermarkettia, josta hän voisi valikoida haluamansa vieraat vaikutteet, vaan sen sijaan hänen ainoa vaihtoehtonsa "länsimaiselle rappiolle" on pako puhtaaseen islamiin.

28 turpaankerjuuta:

Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Niin. Tuleeko insinööristä kiihkomuslimi, vai kiihkomuslimista insinööri? Hm?

10:09 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Hyvä kysymys, kumpi todellakin oli ensin, muna vai kana? Jos olet koko lapsuutesi ja nuoruutesi ajan viisi kertaa päivässä vakuuttanut itsellesi, että Allah on suuri, ei ole muuta jumalaa kuin Allah, niin yliopistokoulutuksen suoma löyhä side nk. akateemiseen maailmaan (maailmaan, joka tarjoaa lähinnä vain epäilyksiä) ei kyllä riitä pesemään sitä pois.

10:28 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Lähas kaikki uskovaiset ihmiset ovat aivopeseytyneet vastaanottavaisiksi lapsuudessa tai hormoniherkässä nuoruudessaan. Akateeminen koulutus annetaan paljon myöhemmin tunne-elämän myllerrysten tasaannuttua.

UG

11:46 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Eieiei!

Kyse on siita, etta siina kun humanisti menee ukkosella sangyn alle turvaan, niin reipas insinoorinuorukainen toiminnan miehena ryhtyy puolustamaan oikeaa oppia inhoja uskottomia valkoisia globaalisortajia vastaan.

Vakavasti: Eikohan naillekin kavereille ole allahologia ja oma aatehistoria paahan taottu ennen insinooriopintoja. Tuskin siina olisi kielitiede ja kulttuurihistoria enaa auttanut. Sita paitsi insinoori- ja luonnotiedeopinnot tuolla pain maailmaa ovat aivan samanlaista ulkoaoppimista ja kritiikitonta omaksumista
kuin uskontokin. Asiaa ei muuta edes se, etta opintoja olisi harjoitettu myohemmin lannessakin. Valistuksen aika (viitaus Grinbergiin)ei ulottunut paljon synnyinsijaansa kauemmaksi. Kriittinen analyyttisuus on maailmalla aika harvinainen ilmio.

H.K.

5:34 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

6:43 ip.  
Blogger Panu kaivoi verta nenästään...

Jaahas, ja täällä sitten taas levitellään jotain naurettavaa oikeistolahkolaisten propagandaa. Minun kommenttiosastoni ei ole tarkoitettu libertaarien, feminatsien eikä muidenkaan natsien propagandaan.

8:18 ip.  
Blogger Arawn kaivoi verta nenästään...

Tama on varmaan sita kuuluisaa orientalismia. Lansimaiden kasvatit tietavat televisiota seuraamalla, kuinka uskonnollisia muslimit (juu, ne kaikki Marokosta Indonesiaan + tietty vahemmistot esim. Ranskassa) ovat, kuinka he kaikki kasvattavat lapsensa, kuinka jokainen pikkukoululainen silmat sirrillaan toistaa Koraanin lauseita maanisen imaamin johdolla, joka aina valilla muistuttaa, etta USA on paha ja menkaahan opiskelemaan luonnontieteita, jotta teista tulee eraana paivana teorriristeja.

Heihoi, tutustuisitte edes asioihin oikeasti ennen kuin ryhdytte tietaviksi ja viisaiksi aiheen tiimoilta. Se, etta joku saa uskonnollisen kasvatuksen, ei tee hanesta viela oletusarvoisesti kiihkoterroristia, edes aikuisiassa. Ei, ei muslimistakaan. Muuten meilla olisi miljoonia terroristeja. Se, etta muslimit nayttaytyvat telkassa hyvin uskonnollisena porukkana, ei tarkoita sita, etta he olisivat kaikki kiihkeita Allahin sotureita. Modernisaatio on tehnyt itseaan tunnetuksia myos muslimimaissa, islam menettaa merkitystaan nuorten elamassa, vanhemmat eivat enaa laita lapsiaan koraanikouluihin (elleivat ne ole pakollisia) jne. Minakin olin pienena raamattukerhossa, mutta aikuisena en ole edes uskovainen, fanaattisuudesta nyt puhumattakaan.

Itse asiassa, mita nyt on joitain alan teoksia lukeanut niin nuorille muslimeille islam alkaa menettaa merkitystaan, ainakin uskontona. Monelle se on pikemminkin elamantapa, esimerkiksi niin, etta sikaa ei syoda, tunnetaan yhteenkuuluvuutta muiden muslimien kanssa jne.

Fanaatikkoja toki loytyy, mutta mista? Itse asiassa, varsin moni saa heratyksen nimenomaan varhaisaikuisuuden kynnyksella, ei niin, etta heidan paihinsa on lapsuudesta asti paukutettu oppia USA:n ikiaikaisesta pahuudesta ja terroristin autuudesta. Tassa vaiheessa tyyppi voi olla jo tukevasti yliopisto opintonsa (sori, en omista valiviivaa) aloittanut.

Muitakin tapoja on. Edellinen koskenee niita, jotka elavat esimerkiksi vahemman uskonnollisissa perheissa, joita on paljon. Palestiina kuitenkin tarjoaa melkoisen rajun poikkeuksen (ja tshetsenia muuten myos), ei siksi, etta vaki siella olisi valttamatta suuresti uskonnollisempaa kuin muualla vaan katastrofaalisen tilanteen vuoksi. Jostain sita apua on haettava, kun seinat sortuvat paalle.

Muita erilaisia systeemeja muodostavat vahemmistot, joissa islam voi hyvinkin korostua. Taman tosin pitaisi olla kaikille itsestaanselvaa. Vahemmisto pyrkii sailyakseen korostamaan erityispiirteitaan, jotka tassa tapauksessa kiteytyvat islamiin.

1:01 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Minusta alkuperäinen ymmärsi koko insinöörikommentin väärin. Eihän kyse ollut siitä, etteikö insinööri/luonnontieteilijä voisi ymmärtää yhteiskunnallisia asioita. Vaan siitä, ettei kyseinen koulutus mitenkään valmista siihen, vaan ymmärrys yhteiskunnasta on hankittava omin avuin. Sehän on kiistatta totta.

- miikka

4:13 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

"Arawn"

Kovin heppoisin perustein sina arvioit, milta pohjalta kukin tanne kirjoittaa. Kerron vahan taustastani. Olen asunut yli seitseman vuotta aasialaisessa maassa, jossa on muslimeja ja nyt 9/11:n jalkeen lahes jokapaivaista muslimiterrorismia. Tunnen monia muslimeja tyoni kautta.
Vanhemman poikani paras kaveri on muslimi. Olen kylaillyt muslimien luona, samoin he meilla.

Tunnen aasialaisen (laaja ilmaus, mutta voidaan niputtaa yhteen verrattaessa eurooppalaiseen) ajattelutavan. Monessa mielessa se ei riipu uskonnosta. Lahes kaikki kyseenalaistaminen on pahasta, se johtaa epajarjestykseen. Eraitten asioiden kyseenalaistaminen on jopa vaarallista. Kyseenalaistamisen puutteen ohella toinen merkittava ero on analyyttisen ajattelun puute. Ei ymmarreta asioiden syyseuraussuhteita. Opiskelu on ulkoa panttaamista. En voi sanoa varmaksi, mutta uskon, ettei tilanne esim. arabimaailmassa ole naiden asioiden suhteen toinen.

Totta kai mina ymmarran, ettei jokainen muslimi ole terroristi. Olen itse elava esimerkki tasta kylailtyani muslimien luona ja paastamalla heita kotiini, kurkkuni on viela ehja. Eihan tassa ole ollenkaan kyse siita, vaan siita esiintyyko muslimiterrorismia siksi, ettei siella opeteta tarpeeksi humanistisia aineita ja insinooritieteita on taas liikaa. Tasta oletuksesta olen eri mielta.

Minusta tarkeimmat terrorismin syyt ovat epaoikeudenmukaisuuden tunne (=kateus, ylimielisilla lansimaalaisilla on asiat paremmin vaikka he ovat vaarauskoisia), ja alueelle tyypillinen omien virheiden kieltaminen eli syy takapajuisuuteen on ulkoisten sortajien, eika oman kyvyttomyyden. Asioitten oikean tilan hahmottaminen saattaisi auttaa. Siina taas auttaa olemassaolevan ajattelun kyseenalaistaminen ja asioiden syyseuraussuhteiden ymmartaminen. Nama eivat ole kumpikaan saavutettavissa vain humanistisia aineita opiskelemalla. Kyse on ajattelutavasta. Insinoori voi olla ja monesti onkin "humanisti", mutta humanisti voi tuskin koskaan olla insinoori.

Ilmeisesti lannessa terrori-iskujen tekijoista on todellakin suuri osa ollut "insinooreja" (varmaan insinoorina voi esiintya myos itseoppinut automekaanikko, nama eivat ole naista niin tarkkoja). Mika sitten on ollut ammattijakauma arabimaailmassa tai siita idenpana, en tieda. Asemamaani terroristit ovat olleet kouluttamatonta ylijaamavaestoa.

H.K. (humanisti-insinoori)

11:18 ap.  
Blogger Arawn kaivoi verta nenästään...

Sinulla on siis merkittävä etu meihin nähden, H.K. (HK:n sininen?...). Epäilen kuitenkin, että melkoisen suuri osa sekä täällä esiintyvistä "muslimitietäjistä" että yleensä muilla foorumeilla aiheesta jauhavat eivät ole yhtä hyvissä asemissa. Olen minäkin toki käynyt Marokossa, mutta en edes kuvittele, että viikon pakettilomalla selviäisi mitään merkittävää paikallisesta kulttuurista. Moni ei ole edes käynyt, saatikka lukenut aiheesta muuta kuin uutisia ja katsonut televisiota. Sitä minä kritisoin: että esitetään tietävää, vaikka autenttiset tiedot ovat hyvin hataria. En voi väittää, että omanikaan olisivat parhaita mahdollisia, mutta tiedän ainakin, kenen puoleen kääntyä hätätapauksessa. Helsingin yliopiston uskontotieteen laitoksella on onneksi päteviä islamintutkijoita.

Yhtä asiaa en kuitenkaan ihan heti niele: että Afrikan tai edes lähi-idän islam olisi samanlaista kuin Aasian. Eihän Kristinuskokaan ole samanlaista Euroopassa, Yhdysvalloissa tai Etelä-Amerikassa ajattelitavoista puhumattakaan.

Terrorismin syistä en sinänsä ole eri mieltä, joskin aika yksinkertaistettu versio tuo oli. Ja kyllä joku USA on mielestäni sortanut arabimaita, että perusteita vihaan löytyy. Terrorismi on oikeastaan ainoa keino vaikuttaa väkivalloin, sotaanhan heillä ei ole mitään rahkeita.

3:34 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Nimimerkki Arawn taitaa olla melkoisen uunituore opiskelija akateemisessa maailmassa, kun jaksaa jankuttaa tätä asiantuntemustaan jokaisella forumilla. Ihan oikeasti: kuvitteletko, että yhden tai kahden vuoden opinnot tekevät sinusta läheskään parhaan mahdollisen asiantuntijan? Kuvitteletko edes olevasi ainoa, joka on valmistunut kyseiseltä laitokselta? Joskus nuo heittosi huvittavat naiiviudessaan ja joskus taas ärsyttävät.

Henkilö, joka on useamman vuoden asunut islaminuskoisten keskellä saa ainakin minulta asiantuntemuksensa puolesta enemmän pisteitä kuin sinä.

11:51 ip.  
Blogger Arawn kaivoi verta nenästään...

Kylla, enkohan mina melkoisen tuore opiskelija yhakin ole. Eika asiantuntemukseni esim. Aasialaisesta islamista koskaan voi paastakaan paikallisten tasolle, ellen muuta sinne itse asumaan. Korkeintaan voisin olla nojatuoliantropologi ja vaikka en pidakaan tutkimusten kautta saavutettua tietoa merkityksettomana, tieto on eraalla tavalla autenttisempaa niilla, jotka asuvan tutkittavan "ilmion" keskella. Toisaalta, tarvitaan myos se ulkopuolisen nakokulma.

Mutta sanottakoon nyt sinun suureksi tyydytykseksesi, etta 1) ei, en ole islamin asiantuntija, 2) kylla, mita tulee vahintaankin HK:n asuinmaan islamiin, hanta kannattaa uskoa ennen minua. Kuitenkin, pitaydyn yha siina, etta en esimerkiksi pitaisi Brasiliassa asuvaa ihmista patevana arvioimaan uskonnollisuuden tasoa Irlannissa, vaikka molemmat maat ovat kristittyja. Jos se on sinusta naiviutta niin sille en voi mitaan.

2:26 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Bloginpitajan kirjoituksen jalkimmainesta osasta olen pitkalle samaa mielta ja otsikkokin on aivan oikea. Kylla humanismin puute aatteena kasitettyna on yksi syy terrorismiin. Humanismin aatteena kasitan laajemmaksi kuin "humanististen aineiden" opiskeluksi eri tasoilla. Minua usein hammastyttaa monien humanisteina itseaan pitavien ennakkoluuloinen ja paradoksaalinen suhtautuminen insinoori- ja luonnontieteisiin. Minulle humanismi on lahinna ennakkoluulotonta suhtautumista kaikkeen inhimilliseen.

Edellista, Arawnin kommentoimasta kirjoituksestani jai kiireessa pois kolmas tarkea muslimiterrorismin syy: hapea. Islamilainen maailma on heikko, lansi ja Israel tuntuvat monessa mielessa ylivoimaisilta. Heikkous on etenkin arabimaailmassa (taas yleistan ja arvelen lukemani pohjalta) hapea. Egypti pystyi tekemaan rauhan Israelin kanssa sen jalkeen, kun oli saanut edes hetkellista menestysta Jom Kippur -sodassa. Muistan vielakin, kun Egyptissa kaydessa 80-luvulla paikalliset puhuivat ylpeasti voitollisesta sodasta, vaikka minun ymmartaakseni voittava puoli oli tasmalleen toinen.

Oletan, etta Arawn kommentissaan minulle osoitti myos keskimmaisen kappaleen allekirjoittaneelle, koska ensimmaisen ja kolmannen osoite oli sama, eika muuta mainittu. Mina en missaan vaittanyt, etta afrikkalainen, arabialainen tai aasialainen islam olisivat samaa. Sanoin, etta kyseenalaistaminen ja analyttisen ajattelukyvyn puute on tyypillista aasialaiselle kulttuurille, enka usko arabimaailman tassa mielessa eroavan aasialaisesta. Ehka tekemasi paatelma on tyypillista Panun esittamaa humanistin asioiden kokonaisvaltaista hahmottamista. Oma rajoittunut insinoorilogiikkani ei kirjoittamastani tallaiseen johtopaatokseen pysty

En muuten ole mikaan erityinen islamintuntija. Varmasti HY:n uskontotieteenlaitoksen islamintutkijoista loytyy monta tietavampaa, ehka mutamasta muustakin yksikosta jokunen.

H.K. (initiaaleja)

Post scriptum (heh, insinoori osaa ihan latinaa). Jos Arawnin viittaus H.K:n siniseen oli kohtelias dimensionaalinen arvio, kiitan kovasti. Vahempikin olisi riittanyt ja ollut myos totuudenmukaisempi, joskaan ei tassa sentaan prinssinakkisarjassa kuitenkaan pelata.

6:06 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

En oikein ymmärrä, mitä H.K ajaa takaa ensimmäisellä kirjoituksellaan. Minusta se sointuu hyvin yhteen Hämeen-Anttilan näkemyksen kanssa ellei jopa ole sama asia. Siis valitusta ja kriittistä analyysiä puuttuu. Siis humanistista sivistystä puuttuu. Siis humanistista koulutusta puuttuu...?

3:59 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

H.K: "Tunnen aasialaisen (laaja ilmaus, mutta voidaan niputtaa yhteen verrattaessa eurooppalaiseen) ajattelutavan."

No ei takuulla voida. Esimerkiksi kungfutselainen ja islamilainen/arabialainen kulttuuripiiri ovat _täysin_ toisistaan erillisiä. Jos niputat aasialaisuuden tuolla tavalla yhteen, voit samalla niputtaa kaiken ei-eurooppalaisen yhteen. (Aiempaan kirjoitukseen lipsahti muuten kunnon typo-klassikko, piti olla valiStusta).

- miikka

4:06 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Minusta ensimmaisen kirjoitukseni sanoma on selva, kylla "humanistinkin" pitaisi se ymmartaa. Jotenkin logiikkasi ontuu. Ensin et ymmarra, sitten se yhta jonkun gurun (?) mielipiteen kanssa, jonka sitten ymmarratkin. Mina puhun humanismista aatteena, en rajoitteisena "humanististen aineiden" opiskeluna, minka viimeisessa kirjoituksessani sanoinkin.

"Miikalle": Vedin kieltamatta vahan mutkia suoraksi, mutta tarkensin kasittaakseni ihan ymmarrettavasti, missa mielessa tarkoitin ajattelutavan eroa. Kylla islamilainen, konfutselaisbuddhalaisshintolainen ja hindulainen ja kristillinenkin Aasia ovat (eivat taysin, vuorovaikutustakin on) erillisia monessakin mielessa, sen myonnan.

Kirjoituksiini on tullut havettavan paljon huolimattomuusvirheita johtuen kirjoittamiseni yleensa myohaisesta ajankohdasta (eri aikavyohykkeelta), ja joskus myos virvokkeiden aiheuttaman alentuneen tarkkaavaisuuden seurauksena, mutta valistuksen kirjoitin ymmartaakseni oikein.

H.K.
Itseoppinut humanisti

5:52 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Uteliaille tiedoksi, että nimikirjainmerkki H. K.:n koko nimi on Harri "Habakuk" Kukkola. Täytyy todeta, etten olisi osannut odottaa noin peri-insinöörimäistä post scriptum -paljastusta.

9:23 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Lapsellista! Ihme peruskoulutason (suppea oppimaara) porukkaa taallakin liikkuu.

H(e).K.

7:20 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Tai kolmosdivarin teekkarihumoristeja. Kovin henkilökohtaiseksi en ad hominem -puujalkavitsiäni tarkoittanut, mikä varmaan oli allekirjoittamattomalta lapsellista. Mutta minusta kaikki keskustelut, joissa on reviiri- tai auktoriteettikamppailun tapainen pohjavire, ovat juuri näissä lähtökohdissaan "lapsellisia" ja potentiaalisesti koomisia. Ymmärtänet, miksi käytän lainausmerkkejä tässä.

11:13 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

H.K: "Minusta ensimmaisen kirjoitukseni sanoma on selva, kylla "humanistinkin" pitaisi se ymmartaa. Jotenkin logiikkasi ontuu. Ensin et ymmarra, sitten se yhta jonkun gurun (?) mielipiteen kanssa, jonka sitten ymmarratkin. Mina puhun humanismista aatteena, en rajoitteisena "humanististen aineiden" opiskeluna, minka viimeisessa kirjoituksessani sanoinkin."

Ymmärsin kyllä tekstisi. En vain ymmärtänyt sitä, miten sen oli tarkoitus argumentoida "guru"-Hämeen-Anttilan lausuntoa vastaan, joka tässä oli se alkuperäinen kuuma peruna; siis että islamilaiset maat kärsivät yksipuolisesta koulutuksesta (voi olla, että tämän sanoi alunperin joku muu kuin H-A, se nyt on epäolennaista). Mielestäni totesit vain itsekin pitkälti saman asian.

Toki "humanistinen asenne" on laajempi käsite kuin humanistinen koulutus. Toisaalta on vaikea nähdä, miten jälkimmäistä voisi noin yhteiskunnan laajuudessa juurikaan olla ilman edellistä. Ei se nimittäin tyhjästä synny. Kovimmankin teknokraatin on syytä myöntää, ettei vallanjako-oppeja tai demokratian ihanteita voi kalkyloida elektronien liikeradoista.

"
Vedin kieltamatta vahan mutkia suoraksi, mutta tarkensin kasittaakseni ihan ymmarrettavasti, missa mielessa tarkoitin ajattelutavan eroa. Kylla islamilainen, konfutselaisbuddhalaisshintolainen ja hindulainen ja kristillinenkin Aasia ovat (eivat taysin, vuorovaikutustakin on) erillisia monessakin mielessa, sen myonnan."

Toki vuorovaikutusta on, mutta ei sen enempää kuin kulttuureilla yleensä. Historialliset syntyjuuret yms. ovat kuitenkin kokonaan toiset. Oikeastaan islamilainen kulttuuri on läheisempää sukua kristilliselle kuin kungfutselaiselle kulttuurille.


- miikka

4:03 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Missa taalla on se Hameen-Anttila, johon toistamiseen viittaat? En muista keskusteluketjussa nimeen tormanneeni. Kuten aiemmin olen maininnut, en asu Suomessa, enka pysty seuraamaan sikalaista kulttuurikeskustelua. Mikali mainittu henkilo on siihen nakyvasti osallistunut, on minun hankala kommentoida sita nailla evailla.

Nyt karjistan, mutta olen samaa mielta. Siella on todellakin liian yksipuolinen koulutus. Siella on liikaa humanistisia aineita, eikos uskonto ole yksi niista. En kylla usko, etta luonnontieteellisten tai insinooriopintojen lisaaminen auttaa yhtaan. Jonkinlainen valistusfilosofia (tunnustan sen paaosin humanismiksi) kyllakin.

Islam on kylla teologisesti laheisenpaa sukua kristinuskolle kuin aasialaiset uskonnot, mutta islamilaisen maailman (nyt taas yleista yltiorohkeasti) ajattelutapa tietyssa, aiemmin maarittelemassani mielessa, poikkeaa lansimaisesta ajattelusta ja on lahenpana aasialaista tapaa hahmottaa asioita.

Hyva, etta taalla pystyy asialliseenkin ajatustenvaihtoon toisin kuin tuon latinalla keekoilevan anonyymipellen kanssa, joka ei nayta pystyvan edes muodostamaan viitta sanaa pitenpia virkkeita kieliopillisesti oikein (viittaan hanen viimeiseen viestiinsa, jossa neljasta virkkeesta kahdessa olisi aidinkielenopettajan punakyna heilunut aika pahasti; etsikoon virheet itse, mutta pienena vihjeena: mihin "mika" viittaa). Han ei edes ymmartanyt sita, etta se, mita han huonosti artikuloiden yritti selittaa oli juuri sita, mita mina olen tarkoittanut tassa koko ajan. Kyseessa oli joko hanen huonosta ymmarryskyvystaan tai minun kehnosta ilmaisukyvystani. Epailen vahvasti edellista. Ehkapa toiselle vuosikurssille siirtyminen tuonnenpana auttaa (kieliopissa kymppiluokalle).

H.K.

8:01 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Missa taalla on se Hameen-Anttila, johon toistamiseen viittaat? En muista keskusteluketjussa nimeen tormanneeni. Kuten aiemmin olen maininnut, en asu Suomessa, enka pysty seuraamaan sikalaista kulttuurikeskustelua. Mikali mainittu henkilo on siihen nakyvasti osallistunut, on minun hankala kommentoida sita nailla evailla.

Nyt karjistan, mutta olen samaa mielta. Siella on todellakin liian yksipuolinen koulutus. Siella on liikaa humanistisia aineita, eikos uskonto ole yksi niista. En kylla usko, etta luonnontieteellisten tai insinooriopintojen lisaaminen auttaa yhtaan. Jonkinlainen valistusfilosofia (tunnustan sen paaosin humanismiksi) kyllakin.

Islam on kylla teologisesti laheisenpaa sukua kristinuskolle kuin aasialaiset uskonnot, mutta islamilaisen maailman (nyt taas yleista yltiorohkeasti) ajattelutapa tietyssa, aiemmin maarittelemassani mielessa, poikkeaa lansimaisesta ajattelusta ja on lahenpana aasialaista tapaa hahmottaa asioita.

Hyva, etta taalla pystyy asialliseenkin ajatustenvaihtoon toisin kuin tuon latinalla keekoilevan anonyymipellen kanssa, joka ei nayta pystyvan edes muodostamaan viitta sanaa pitenpia virkkeita kieliopillisesti oikein (viittaan hanen viimeiseen viestiinsa, jossa neljasta virkkeesta kahdessa olisi aidinkielenopettajan punakyna heilunut aika pahasti; etsikoon virheet itse, mutta pienena vihjeena: mihin "mika" viittaa). Han ei edes ymmartanyt sita, etta se, mita han huonosti artikuloiden yritti selittaa oli juuri sita, mita mina olen tarkoittanut tassa koko ajan. Kyseessa oli joko hanen huonosta ymmarryskyvystaan tai minun kehnosta ilmaisukyvystani. Epailen vahvasti edellista. Ehkapa toiselle vuosikurssille siirtyminen tuonnenpana auttaa (kieliopissa kymppiluokalle).

H.K.

8:02 ip.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Missa taalla on se Hameen-Anttila, johon toistamiseen viittaat? En muista keskusteluketjussa nimeen tormanneeni. Kuten aiemmin olen maininnut, en asu Suomessa, enka pysty seuraamaan sikalaista kulttuurikeskustelua. Mikali mainittu henkilo on siihen nakyvasti osallistunut, on minun hankala kommentoida sita nailla evailla.

Nyt karjistan, mutta olen samaa mielta. Siella on todellakin liian yksipuolinen koulutus. Siella on liikaa humanistisia aineita, eikos uskonto ole yksi niista. En kylla usko, etta luonnontieteellisten tai insinooriopintojen lisaaminen auttaa yhtaan. Jonkinlainen valistusfilosofia (tunnustan sen paaosin humanismiksi) kyllakin.

Islam on kylla teologisesti laheisenpaa sukua kristinuskolle kuin aasialaiset uskonnot, mutta islamilaisen maailman (nyt taas yleista yltiorohkeasti) ajattelutapa tietyssa, aiemmin maarittelemassani mielessa, poikkeaa lansimaisesta ajattelusta ja on lahenpana aasialaista tapaa hahmottaa asioita.

Hyva, etta taalla pystyy asialliseenkin ajatustenvaihtoon toisin kuin tuon latinalla keekoilevan anonyymipellen kanssa, joka ei nayta pystyvan edes muodostamaan viitta sanaa pitenpia virkkeita kieliopillisesti oikein (viittaan hanen viimeiseen viestiinsa, jossa neljasta virkkeesta kahdessa olisi aidinkielenopettajan punakyna heilunut aika pahasti; etsikoon virheet itse, mutta pienena vihjeena: mihin "mika" viittaa). Han ei edes ymmartanyt sita, etta se, mita han huonosti artikuloiden yritti selittaa oli juuri sita, mita mina olen tarkoittanut tassa koko ajan. Kyseessa oli joko hanen huonosta ymmarryskyvystaan tai minun kehnosta ilmaisukyvystani. Epailen vahvasti edellista. Ehkapa toiselle vuosikurssille siirtyminen tuonnenpana auttaa (kieliopissa kymppiluokalle).

H.K.

8:08 ip.  
Blogger Timo kaivoi verta nenästään...

En nauti siitä, että H.K. on pahoittanut mielensä, joten katson olevani pakotettu paljastamaan henkilöllisyyteni: Minä se olin. Pyydän anteeksi. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun lankesin anonyymipelleilyn kiusaukseen. Kyseessä oli todellakin lapsellinen päähänpisto. Teki mieli kokeilla ja katsoa, mitä mahtaisi seurata. Aikeeni eivät olleet vihamieliset, jos se yhtään lohduttaa. Älä H.K. ainakaan suutu muille keskustelijoille minun takiani! Osapuolten todelliset näkemyserot ovat kuitenkin pieniä, kuten nähdäkseni itsekin myönnät.

Katson voisinko kontribuoida keskusteluun jotain asiallistakin. Aikaa ei oikein olisi, mutta...

Jaakko Hämeen-Anttilahan on Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamin tutkimuksen professori. Pikaisen haun perusteella hänen lausuntojaan on kertynyt verkkoonkin ihan mukavasti. Vuoden 2001 iskujen jälkimainingeissa Hämeen-Anttila esiintyi julkisuudessa taajaan, mikä merkitsi hänen partansa ja muhkeiden linssiensä syöpymistä moneen takaraivolohkoon.

("Mikä' viittaa tietenkin koko edeltävään lauseeseen, ihan koulukieliopin mukaisesti. :-) )

Kaikki ovat varmaan yhtä yhtä mieltä siitä, ettei ihminen, joka edes väljästi humanistisessa hengessä osoittaa kiinnostusta johonkin vieraaseen, voi järin mielekkäästi samaan aikaan hakea turvaa oman kulttuurinsa kaikkein reaktionaarimmista tulkinnoista. Tämä lienee Panun pääpointti. Paljon melua tyhjästä?

1:54 ap.  
Blogger Timo kaivoi verta nenästään...

Juu, tuohonkin näkyy jääneen ainakin pari virhettä.

2:02 ap.  
Anonymous Anonyymi kaivoi verta nenästään...

Mina puolestani pyydan anteeksi viimeisen kirjoitukseni viimeista kappaletta. Se oli tarpeeton ja ilkeamielinen
(ja lisaksi sisalsi ainakin yhden karkean kielioppivirheen, perkule). Kiitokset Timolle kypsasta suhtautumisesta ja sovinnonhalusta. En mina nyt oikeasti (kovin paljon) suuttunut.

Pahoittelen myos sita, etta viestini ilmaantui palstalle moneen kertaan.

H.K.

9:50 ap.  
Blogger Arawn kaivoi verta nenästään...

Mikä on "humanistinen aine"?

7:44 ip.  
Blogger Panu kaivoi verta nenästään...

Herrammakiesus kun te jaksatte skabata. Tämä on jo ilman kommenttejakin yksi pisimmistä merkinnöistäni, mutta silti tässä on jo kommentteja kaksi kertaa enemmän kuin alkuperäistä tekstiä.

9:47 ip.  

Lähetä kommentti

<< Himaan